چين دست از سياست دوگانه در برابر ايران بردارد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۴:۰۸ کد : ۷۴۶۷ آسیا و آفریقا
ايرانى‌ها در چند روز اخير سيگنال‌هايى داده‌اند که نشان مى‌دهد تهران مايل به ادامه گفتگوها است. ما بايد منتظر حرکات بعدى تهران بمانيم. به نظر مى‌رسد که تهران تحريم را در يک قدمى خود ديده و دقيقا به همين دليل مايل به از سرگيرى مذاکرات است.
چين دست از سياست دوگانه در برابر ايران بردارد

 

رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا امروز چين را براى اتخاذ سياست دو گانه در قبال برنامه هسته‌اى ايران مورد شماتت قرار داد. خانم کاترين آشتون در حالى تريبون اتهاماتى خود را به سمت پکن نشانه رفته است که غرب از قريب به سه ماه پيش تا‌کنون براى جلب رضايت چينى‌ها براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران به هر حربه‌اى متوسل شده است.

آشتون که در پکن به سر مى‌برد در اين خصوص به خبرنگاران گفت: من بايد تاکيد کنم که ما به ديدگاهى با دو وجه براى تحت فشار قرار دادن ايران نياز داريم: تحريم به تنهائى نمى‌تواند مشکل را حل کند اما براى حل مشکل ما به تحريم‌ها هم نياز داريم. به رسميت شناختن اين تحريم‌ها از اهميت فوق العاده‌اى برخوردار است.

خانم آشتون اين اظهارات را پس از ديدار با نخست وزيرى چين بر زبان راند. ايالات متحده و همراهان غربى‌اش ادعا مى‌کنند که اصرارهاى ايران مبنى بر استفاده صلح اميز از انرژى هسته‌اى در حقيقت پوششى است در راستاى مخفى کردن برنامه تسليحاتى اين کشور. چين که يکى از 15 عضو شوراى امنيت است، بارها مخالفت خود را با تشديد تحريم‌ها عليه ايران علنى کرده است.

پيش از اين نيکولا سارکوزى رئيس‌جمهورى فرانسه نيز اوايل هفته را در پکن گذرانده و در ديدار با همتاى چينى خود تاکيد کرد که تنها راه براى مقابله با ايران تشديد تحريم‌ها است. سارکوزى در اين خصوص به هو جين تائو گفت: چين بر استفاده از ابزار گفتمان براى حل اين مشکل تاکيد دارد و فرانسه هم دليل اصرارهاى پکن را درک مى‌کند. ما بايد در زمان مناسبى در خصوص پرونده هسته‌اى ايران تصميم گيرى کنيم که دير نشده باشد. اما اگر گفتگو ره به جايى نبرد ما چاره‌اى نخواهيم داشت جز استفاده از اهرم تحريم.

خانم آشتون در بخش‌هايى از سخنان خود ادعا کرد که نشانه‌هايى براى تمايل ايران به مذاکره ديده شده است: ايرانى‌ها در چند روز اخير سيگنال‌هايى داده‌اند که نشان مى‌دهد تهران مايل به ادامه گفتگوها است. ما بايد منتظر حرکات بعدى تهران بمانيم. به نظر مى‌رسد که تهران تحريم را در يک قدمى خود ديده و دقيقا به همين دليل مايل به از سرگيرى مذاکرات است.

گفته مى‌شود که مقام‌هاى چينى در ديدار با سارکوزى و آشتون موافقت خود با اعمال تحريم‌ها را اعلام کرده‌اند اما تحريم‌هايى که هدفمند و کارآمد باشد.

 


نظر شما :