مدودف: ايران غيرمسئولانه عمل مى‌کند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۲:۰۹ کد : ۷۴۴۷ آسیا و آفریقا
دميترى مدودف رئيس جمهورى روسيه براى نخستين بار از زمان آغاز بحث در خصوص پرونده هسته‌اى ايران، فعاليت‌هاى تهران در اين حوزه را به باد شديد‌ترين انتقادها گرفت.
مدودف: ايران غيرمسئولانه عمل مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: دميترى مدودف رئيس جمهورى روسيه براى نخستين بار از زمان آغاز بحث در خصوص پرونده هسته‌اى ايران، فعاليت‌هاى تهران در اين حوزه را به باد شديد‌ترين انتقادها گرفت. به گزارش آسوشييتدپرس، مدودف در جريان مصاحبه‌اى با تلويزيون دانمارک تعارف‌هاى پيشين با تهران را به حاشيه رانده و به صراحت اعلام کرد که ايران در قبال ارائه توضيحاتى در خصوص برنامه هسته‌اى خود بسيار غيرمسئولانه عمل مى‌کند.

مدودف که پيش از اين خواهان سعه صدر جهانى در برابر ايران شده بود، در بحرانى‌ترين روزهاى پرونده هسته‌اى اين کشور هشدار داد که در صورت ادامه شکست ساير ابزارها براى تعامل با ايران، مسکو نيز در شوراى امنيت از تشديد تحريم‌ها عليه ايران حمايت خواهد کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، مدودف در اين باره گفت: در شرايطى که تهران به تعهدات داده شده و مطالبات جهانى در باب پرونده هسته‌اى خود پاسخ نداده و همچنان از زير رفتار مسئوليت پذيرانه شانه خالى کند ما چاره‌اى جز همراهى با جامعه جهانى نخواهيم داشت و البته اين پروسه حقيقتى تلخ براى ما خواهذ بود. اگر شرايط همين گونه ادامه يابد ما نمى‌توانيم هيچ گزينه‌اى را حذف کنيم حتى تحريم. البته تحريم بدترين گزينه است چرا که تبعات منفى براى همه ما دارد اما زمانى که گزينه‌هاى ديگر ره به جايى نمى‌برند، چاره‌اى براى ما باقى نخواهد ماند.

مدودف پيش از اين بارها البته با توسل به زبانى نرم‌تر تاکيد کرده بود که روسيه از تحريم‌هايى که عامه مردم ايران را هدف قرار ندهد، حمايت خواهد کرد. اين اظهارات رئيس‌جمهورى روسيه در حالى در سطحى وسيع در رسانه‌هاى خبرى پوشش داده شده است که پيش از اين روس‌ها در ساخت نيروگاه بوشهر به ايران کمک کرده و البته سطح معاملات تجارى و سياسى دو کشور هم قابل چشم‌پوشى نيست. مدودف زمان طرح بحث جابه‌جائى اورانيوم ميان ايران و کشورى ثانى، ار تهران خواست روسيه را به عنوان کشور ثانى مد نظر بپذيرد که تهران با اين امر مخالفت کرد. دلخورى روس‌ها از ايرانى‌ها از همان زمان اغاز شده است.
 
در شرايطى که غرب همواره به صراحت ايران را به تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى متهم کرده است، روسيه همواره از تاکيد بر اين ادعا سرباز زده اما بازى را در دو صحنه گاه تعامل و گاه تقابل با ايران پيش برده است. روسيه در پاسخ به پرسش خبرنگارى در خصوص بازگشت روسيه به آغوش جامعه جهانى و کنار گذاشتن سياست اجتناب گفت: ما به جامعه جهانى لبخند مى‌زنيم اما بايد در پاسخ لبخند هم ببينيم. ما نبايد دندان‌هاى خشم خود را به سمت هر کشورى نشانه رويم. بايد موضوعات را به گوشه اى ببريم و سر فرصت با آنها برخورد کنيم.


نظر شما :