احمدی نژاد به زیمبابوه می رود

۰۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۴ کد : ۷۴۱۹ اخبار اصلی
محمود احمدی نژاد طی چند روز آینده در راس هیاتی برای ملاقات با مقامات زیمبابوه عازم این کشور خواهد شد.
احمدی نژاد به زیمبابوه می رود
روز سه شنبه، 1 اردیبهشت ، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت پیرامون دیدار وزیر تعاون جمهوری اسلامی با رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه، اعلام کرد که محمود احمدی نژاد طی چند روز آینده در راس هیاتی برای ملاقات با مقامات زیمبابوه عازم این کشور خواهد شد.

چند هفته پیش، دفتر موگابه تایید کرده بود که احمدی نژاد در مراسم رسمی گشایش یک نمایشگاه بازرگانی در شهر بولاوایو، دومین شهر بزرگ زیمبابوه، حضور خواهد داشت.

نمایشگاه تجاری بولاوایو، که از روز 20 تا 24 آوریل بر پا خواهد بود اما مراسم رسمی گشایش آن در روز 23 آوریل برگزار می شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه جلب کمک و سرمایه گذاری خارجی است و تعدادی از کشورهای جنوب آفریقایی و چند کشور آسیایی نیز در آن شرکت کرده اند اما ظاهرا شرکت های داخلی تمایل چندانی به حضور در این نمایشگاه نشان نداده اند که ظاهرا حاکی از عدم اطمینان از موفقیت آن است.

بسیاری از کشورهای عمده غربی، که در گذشته بخش عمده ای از سرمایه گذاری و کمک خارجی را در اختیار زیمبابوه قرار می دادند در این نمایشگاه شرکت ندارند هر چند مقامات زیمبابوه گفته اند که انتظار می رود شرکت هایی از آلمان در نمایشگاه حضور داشته باشند.

به گزارش منابع خبری، محمد عباسی، وزیر تعاون که به عنوان نماینده ویژه محمود احمدی نژاد به زیمبابوه سفر کرده است، در ملاقات با رابرت موگابه پیام رئیس جمهوری ایران را به وی تسلیم کرد.

موگابه از جمله مقامات عالیرتبه خارجی است که قرار است در اجلاس سران کشورهای عضو "گروه 15" که تا چند هفته دیگر در تهران برگزار می شد شرکت کند.

گروه 15 از تعدادی از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و حوزه کارائیب تشکیل یافته و هدف آن، گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی اعضای این گروه است.

گروه 15 ارتباطی به تشکیل دیگر موسوم به جی 15 ندارد که اعضای آن را اقتصادی های عمده جهانی، شامل کشورهای پیشرفته و کشورهای بزرگ در حال توسعه، تشکیل می دهند و ایران در آن عضویت ندارد.


نظر شما :