چين همچنان طرفدار تعامل به جاى تقابل با ايران

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۸ کد : ۷۴۱۶ اخبار اصلی
چين ايالات متحده را به بازى گرفته است. توپ اين بازى پرونده هسته‌اى ايران است...
چين همچنان طرفدار تعامل به جاى تقابل با ايران

ديپلماسى ايرانى: چين ايالات متحده را به بازى گرفته است. توپ اين بازى پرونده هسته‌اى ايران است. قريب به سه ماه است که پکن در برابر درخواست هاى ايالات متحده و ديگر متحدان اروپايى‌اش براى تشديد تحريم‌هاى ايران مقاومت مى‌کند. از دو هفته پيش اما واشنگتن سياست جديدى را در پيش گرفته و تمامى مقام‌هاى کاخ سفيد در گفتگو با رسانه‌‌هاى خبرى از موافقت چين با تشديد تحريم‌ها عليه ايران سخن مى‌گويند. اين در حالى‌ست که چين و روسيه همصدا با هم تنها وعده فکر کردن به طرح باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحذه براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران را داده‌اند.

در روزهايى که نامه محرمانه رابرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده به رئيس‌جمهورى و هشدار در خصوص نبود استراتژى مشخص در برابر ايران در رسانه‌هاى بين‌المللى جنجال به راه انداخته است، چينى‌ها با ارامش تمام بر موضع‌گيرى‌هاى پيشين خود اصرار دارند.

به گزارش آسوشييتدپرس، وزارت امور خارجه چين در تازه‌ترين بيانيه خود تاکيد کرده است که هنوز تمامى درها براى مصالحه و مذاکره با ايران بسته نشده است. چينى يکى از گردونه کشورهاى 1+ 5 است که در شوراى امنيت براى به کرسى نشاندن حرف خود زورآزمايى مى‌کنند.

حق وتويى که چين در اختيار دارد مانع از طرح رسمى بحث صدور چهارمين قطعنامه عليه ايران مى‌شود. چين تا‌نون بارها هشدار داده است که تحريم در نهايت در برنامه هسته‌اى ايران ره به جايى نخواهد برد. تحليل گران اما اعتقاد دارند که اين رابطه تجارى و اقتصادى حسنه ميان پکن – تهران است که تبديل به سدى در برابر چينى‌ها شده است.

سخنگو وزارت امور خارجه چين تاييد کرد که شش کشور در حال مصالحه و مذاکره بر سر پيش‌نويش قطعنامه جديد عليه ايران هستند اما چين همچنان مذاکره را بهترين راه براى برون رفت ايران از بحران هسته‌اى مى‌داند.

اين مقام عالى‌رتبه دستگاه ديپلماسى چين در اين خصوص گفت: آنچه در ميان ما براى به نتيجه رسيدن قطعنامه‌اى نهايى در جريان است به معناى بسته شدن باب‌هاى مصالحه و مذاکره نيست.

نماينده چين در سازمان ملل چند روز پيش از اين اظهارات سخنگو وزارت امور خارجه تاکيد کرده بود که دولتش با وضع تحريم‌هايى که بخش انرژى ايران را هدف قرار دهد، مخالف است.


نظر شما :