يونان و رومانى گزينه‌هاى اسرائيل براى جايگزينى حريم هوايى ترکيه

۳۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۰ کد : ۷۴۰۸ اخبار اصلی
به نظر کارشناسان، مکان جدید برای نیروی هوایی اسرائیل در دریای مدیترانه به جای ترکیه، احتمالا حریم هوایی یونان خواهد بود.
يونان و رومانى گزينه‌هاى اسرائيل براى جايگزينى حريم هوايى ترکيه

دیپلماسی ایرانی: به نظر کارشناسان، مکان جدید برای نیروی هوایی اسرائیل در دریای مدیترانه به جای ترکیه، احتمالا حریم هوایی یونان خواهد بود.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، نیروی هوایی اسرائیل به دلیل امتناع دولت ترکیه از استفاده حریم هوایی به طور مشترک با نیروی هوایی اسرائیل برای آموزش و تمرین‌های‌نظامی خود، اعلام کرد که این دولت در پی مکان جدید برای جایگزینی حریم‌های هوایی ترکیه است.

تا قبل از حمله اسرائیل به غزه در ژانویه 2009، نیروی هوایی اسرائیل برای انجام پروازها از حریم هوایی ترکیه با کمک همتایان ترکش استفاده می‌کرد. اما پس از عملیات نظامی در نوار غزه در زمستان سال گذشته که باعث کشته شدن حدود 1600 فلسطینی شد، آنکارا از ارائه حریم هوایی خود به بمب افکن‌های اسرائیل امتناع کرد. نماینده نیروی هوایی اسرائیل گفت: «در حال حاضر ما در پی یک مکان جدید برای انجام پروازهای خود هستیم. روابط ما با ترکیه هرگز مثل قبل نخواهد شد. بعید است که دولت کنونی آنکارا به نیروی هوایی ما اجازه دهد تا از آنجا پرواز کنند.»

در پاییز ترکیه از تمرینات نظامی ناتو تحت عنوان "عقاب آناتولی" که باید در شهر قونیه ترکیه برگزار می‌شد، خودداری کرد. دلیلی این امتناع وجود نیروهای هوایی اسرائیل در این تمرین‌ها بوده است.

به نظر یوگنی ساتانوسکی، رئیس دانشگاه خاور میانه، با توجه به دلایل سیاسی، اسرائیل می‌تواند برای جایگزین حریم هوایی ترکیه حریم هوایی یونان را انتخاب کند.

وی در این باره گفت: «این می‌تواند فرصتی برای یونانی که دارای روابط غیر حسنه با ترکیه، عضو ناتو و کشوری است که بارها از اسرائیل خواستار همکاری نظامی -  فنی برای رساندن سطح ارتش خود به سطح ارتش ترکیه بوده، باشد. قبلا اسرائیل همیشه به یونان جواب منفی می‌داد و می‌گفت که ترکیه همکار استراتژیک این کشور است.»

به نظر ساتانوسکی، با توجه به اینکه دولت کنونی ترکیه از همکاری استراتژیک با اسرائیل امتناع کرده و در حال گسترش روابط خود با ایران است و در تمام جبهه‌های سیاسی و ایدئولوژیک به اسرائیل می‌تازد، احتمال دارد که اسرائیل به جای حریم هوایی ترکیه از حریم هوایی یونان استفاده کند.

با وجود گفت و گوهای دیپلماتیک، روابط بین ترکیه و یونان هنوز بهبود نیافته است. مشکل موجود میان دو کشور به دلیل تقسیم قبرس است. در حال حاضر مذاکرات در مورد الحاق این جزیره انجام می‌گیرد. وضعیت حقوقی غیر مشخص قبرس و امتناع ترکیه از افتتاح حمل و نقل با یونان یکی از عمده‌ترین دلایل بن بست موجود است.

هارون برگمن، تحلیلگر امور امنیت کالج مطالعات نظامی لندن، معتقد است که اگر نیروی هوایی اسرائیل برای شرکت کردن در مانورها در یونان تصمیم بگیرند، این ضربه‌ای از سوی اسرائیل بر ترک‌ها خواهد بود.

وی در این باره گفت: «در گذشته، نیروی هوایی اسرائیل برای آماده سازی حمله احتمالی به ایران، در یونان مانورهای نظامی انجام داده‌اند. با در نظر گرفتن این که یونان و ترکیه دوست نیستند، برای اسرائیل، یونان همچنان سرزمینی جذاب برای آموزش پتانسیل نیروی هوایی باقی می‌ماند.»

پیش از آتش بس که در سال 1979 با مصر امضا شده، نیروی هوایی اسرائیل صحرای سینا را برای تمرینات نظامی مورد استفاده قرار می‌داد.

پس از بر گرداندن این صحرا به مصر، نیروی هوایی اسرائیل با مشکل بزرگی مواجه شد. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده اند که وزارت دفاع این رژیم استفاده از حریم هوایی رومانی بر طبق توافق‌نامه سال 2006 که در آن نیروی هوایی اسرائیلی سه سال پیش آموزش‌های نظامی خود را انجام داد نیز بررسی می‌کند. در سال گذشته نیروی هوایی اسرائیل تمرینات نظامی را در تنگه جبل الطارق که در چهار هزار کیلومتری اسرائیل واقع است، انجام داد.

با این حال، معلوم نیست که آیا یونان به پیشنهاد اسرائیل رضایت خواهد داد یا نه. در اواسط ماه می سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برای گفت و گو در مورد بهبود روابط میان یونان و ترکیه به آتن، برنامه ریزی شده است.

شلومو بروم تحلیلگر اسرائیلی در امور امنیتی می‌گوید که اسرائیل از تمام گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی حریم هوایی ترکیه استفاده خواهد کرد و به احتمال زیاد اسرائیل با این پیشنهاد به سرغ یونان خواهد رفت.

وی می‌گوید: «یونان نزدیک به اسرائیل است. اما معلوم نیست که آیا یونانیان با اسرائیل در مورد این موضوع موافقت خواهند کرد یا نه.»


( ۱ )

نظر شما :