هتاکان به مزار آيت‌الله خاتمى و صدوقى دستگیر شدند

۲۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۸ کد : ۷۳۲۵ سرخط اخبار
هتاکان به مزار آيت‌الله خاتمى و صدوقى دستگیر شدند

فارس- در پى اقدام ازقبل برنامه ريزى شده هتک حرمت و پاشيدن رنگ به مزار مرحوم آيت الله خاتمى (ره) و شهيد آيت الله صدوقى (ره) در طى چند روز گذشته نيروهاى امنيتى موفق شدند عوامل اين حرکت را شناسايى و دستگير کنند.

افراد دستگير شده 4 نفر مى‌باشند که 2 نفر آنها از اتباع کشورهاى همسايه که بصورت غير مجاز در کشور اقامت داشتند بوده و 2 نفر ديگر نيز از افراد سابقه دار و شرور استان کرمان مى باشند .

پيش از اين نيز فرماندار اردکان اعلام کرده بود؛ فرد هتاک به مقبره آيت‌الله خاتمى، در ساعات ابتدايى هتک حرمت مقبره آيت الله خاتمى دستگير شده است.

هرچند رسانه هاى حامى فرقه سبز درصدند که فرد هتاک را به طيف منتقد خود نسبت دهند اما برخى منابع خبرى اعلام کردند که "فرد بازداشت شده داراى سوابق سياسى و از فعالين اصلاح‌طلب در انتخابات سال گذشته بوده است. وى در اعترافات اوليه خود، به همکارى گسترده با اين جريان سياسى در ايام انتخابات و حوادث بعد از آن اذعان کرده و تاکيد کرده که براى انجام اين کار با سران اصلاح‌طلب استان هماهنگى‌هاى لازم را انجام داده است.

اين فرد همچنين از دريافت مبالغى پول براى انجام اين کار خبر داده است.

همچنين افراد دستگيره شده اعتراف نموده اند که در مقابل دريافت پول اقدام به انجام اين کار نموده اند و قصد داشته اند در روزهاى آينده نيز اقدام به هتک حرمت به مزار ديگر ياران ولايت بکنند.

افراد دستگير شده در اعترافات خود يادآور شده اند که از طريق تماس هاى تلفنى و همچنين ايميل برنامه خود را از سوى فردى در تهران دريافت مى کرده‌اند .

گفتنى است در روزهاى اخير و بعد از اقدام يک فرد ناشناس نسبت به هتک حرمت مقبره آيت‌الله خاتمى، رسانه‌هاى وابسته فرقه سبز با ايجاد يک فضاى گسترده جنگ روانى عليه مردم و مسئولان کشور، تلاش داشتند تا با بهره‌بردارى از اين اتفاق، آن را دستمايه‌اى براى احياى اين طيف منفعل قرار دهند که اين پروژه با هوشيارى مردم مومن و انقلابى استان يزد ناکام ماند.
شايان ذکر است پس از مخالفت شوراى تامين استان يزد با برگزارى همايش نماينده اصلاح‌طلب اين استان، برخى از افراد وابسته به طيف اصلاحات براى مظلوم‌نمايى و ايجاد فضاى روانى جديد، تصميم به هتک حرمت مقبره پدر رئيس دولت اصلاحات گرفتند. "

همچنين يک منبع آگاه امنيتى چند روز قبل در گفتگو با شبکه ايران، از زواياى پنهان هتک حرمت مقبره آيت‌الله خاتمى پرده برداشت.

اين مقام آگاه ضمن محکوم کردن اين اقدام غيراخلاقى گفت: "اين حرکت به صورت کاملا سازماندهى شده براى عمليات روانى به منظور احياى جريان فتنه 88 صورت پذيرفته است. "

وى افزود: "يک نماينده اصلاح طلب مجلس و از نزديکان محمد خاتمى، برگزارى يک همايش در روز سوم فروردين ماه را تدارک ديده و قرار بود کليه مسئولان اردکانى در سراسر کشور در اين همايش حضور يابند و افرادى نظير محمدعلى ابطحى و ديگر چهره‌هاى اصلاح‌طلب به سخنرانى بپردازند ".

اين منبع مطلع هدف از اين همايش را "احياى مجدد فتنه 88 " دانست و از مخالفت شوراى تامين استان يزد با برگزارى آن خبر داد.

به گفته وى "به همين دليل برخى از افراد وابسته به طيف اصلاحات براى مظلوم‌نمايى و ايجاد فضاى روانى جديد، تصميم به هتک حرمت مقبره پدر رئيس دولت اصلاحات گرفتند. "


اين منبع با بيان اينکه "در چند روز گذشته مسئولين اصلاح‌طلب اين استان که از اعضاى ستادهاى انتخاباتى يکى از کانديداهاى اين طيف در استان يزد بوده‌اند "، اظهار داشت: با ارسال پيامک‌هايى به يکديگر تحت عنوان برگزارى دعاى توسل بر مزار آيت‌الله خاتمى، قصد دارند تا سران اصلاحات را در کنار يکديگر جمع کنند.

وى در ادامه از ديگر برنامه افراطيون خبر داد و عنوان کرد که "همچنين قرار است تا با سازماندهى‌هاى صورت گرفته، تعدادى از دانشجويان اغتشاشگر به وسيله چندين دستگاه اتوبوس به اردکان آورده شوند تا در اين تجمع حضور پيدا کنند. "

 

 

صفاری، سفیر جدید ایران در مادرید

سفير جديد ايران در مادريد منصوب شد.
به گزارش ايلنا،به پيشنهاد منوچهر متکى وزير امور خارجه و تائيد محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهور اسلامى ايران، «مرتضى صفارى» به سمت سفير جديد جمهورى اسلامى ايران در مادريد منصوب گرديد.
صفارى پيشتر در مسئوليت‌هاى نظير مدير کل کشورهاى مشترک‌المنافع و همسايگان شمال غرب، سفير جمهورى اسلامى ايران ـ آستانه، رئيس اداره اول اروپاى مرکزى و شمالى، سفير جمهورى اسلامى ايران در بوداپست، رئيس اداره دوم اروپاى شرقى، کاردار جمهورى اسلامى ايران در بوکارست انجام وظيفه کرده است.

 

حضور بان کی مون در نشست هسته ای واشنگتن

سخنگوى بان‌کى‌ مون گفت که دبيرکل سازمان ملل در نشست امنيت هسته‌يى واشنگتن شرکت خواهد کرد. اين نشست به او اجازه مى‌دهد نگرانى‌هايش درباره منع اشاعه را مطرح کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزارى آلمان با اعلام اين خبر افزود: در نشست هسته‌يى واشنگتن که باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا خواستار برگزارى آن شده است، سران و 38 کشور و مقاماتى از 9 کشور ديگر شرکت خواهند کرد.

اين نشست دو روزه دوشنبه آغاز مى‌شود و تحولات اخير در حوزه منع اشاعه و خلع سلاح از جمله پيمان جديد کاهش تسليحات استراتژيک که پنجشنبه به امضاى اوباما و ديميترى مدودف ،‌همتاى روسى‌ اش در پراگ رسيد، را مورد بررسى قرار خواهد داد.

فرحان حق، سخنگوى سازمان ملل در نيويورک گفت که بان‌کى‌مون اميدوار است که اين نشست هسته‌يى به حفظ جنبش براى موفقيت کنفرانس سازمان ملل درباره بازنگرى پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌يى (ان.پي.تى) کمک کند که قرار است ماه مه در مقر سازمان ملل برگزار شود.

حق گفت: وقتى که (بان‌کى‌مون) در نشست واشنگتن شرکت کند، بر اهميت هماهنگى تلاش‌هاى جهانى در سطح ملى،‌ منطقه‌اى و بين‌المللى براى پرداختن به اين چالش‌ها از جمله تقويت کنوانسيون‌ها و نهادهاى بين‌المللى تاکيد خواهد کرد.

وى افزود: دبيرکل سازمان ملل در خصوص ابتکاراتش از جمله طرح اقدام براى خلع سلاح هسته‌يى و منع اشاعه نيز مذاکره خواهد کرد.

 

 

البرادعی: تحریم ایران باعث تقویت افراط گرایان می شود

محمد البرادعی  گفت موافق تشدید تحریم ها علیه ایران نیست  چرا که این موضوع باعث تقویت افراط گرایان می شود.

به گزارش عصر ايران، محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز جمعه در گفت وگو با شبکه بی بی سی اظهار داشت : معتقد نیستم که افزایش تحریم ها علیه ایران منجر به تغییر رفتار این کشور خواهد شد.

البرادعی در عین حال گفت: اگر افزایش تحریم ها علیه ایران لازم شد من خواهان اعمال تحریم های هوشمند علیه تهران هستم که حکومت و نه ملت ایران را مورد هدف قرار دهد.

مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح داد: دیر یا زود گفت وگوها با ایران اجرا خواهد شد  اما تحریم ها علیه حکومت این کشور تاثیر گذار نیست بلکه باعث افزایش توان افراط گرایان و تندروها از یک سو و از سوی دیگر بر مردم تاثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: می دانم که قدرت های بزرگ به دلیل شکست و ناامیدی به دنبال افزایش تحریم ایران هستند ولی می بایست بیشتر صبر کرد تا ایران بتواند موضع داخلی خود را اصلاح کند.

البرادعی افزود: هنگامی که ایران آماده گفت وگو با جامعه جهانی بود ، دولت جرج بوش آماده این گفت وگو نبود چرا که ایران را یکی از اعضای محور شر توصیف کرده بود. هنگامی که اوباما بدون پیش شرط دستان خود را برای گفت وگو دراز کرد ، ایرانی ها وارد مشکلات داخلی شدند.

وی در پاسخ به این سوال که "زمان به سود مهلت دادن بیشتر به ایران نیست" تاکید کرد:  معتقد نیستم که زمان در حال از دست رفتن است.  اطلاعاتی را در دست نداریم که نشان دهد تهران امروز در حال ساخت بمب اتمی نیست اما نگرانی هایی از قصد ایران برای به دست آوردن سلاح اتمی در آینده وجود دارد. ایران تا ساخت بمب اتمی چهار تا پنج سال فاصله دارند.

البرادعی اضافه کرد: مسئله هسته ای ایران بسیار پیچیده است. اصل این مسئله ، اعتماد سازی میان ایران و آمریکاست و این امر تحقق نخواهد یافت مگر این که دو طرف پای میز مذاکرات بنشینند.

درخواست دولت موقت قرقيزستان از روسيه


رئيس دولت موقت قرقيزستان اعلام کرد روى کمکهاى مالى و ارائه محصولات نفتى از طرف روسيه حساب مى‌کند و براى اين منظور نماينده‌اى به مسکو اعزام کرده است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «گازيه تا»، "رزا آتونبايوا " رئيس دولت موقت قرقيزستان روز جمعه اعلام کرد، دولت اعتماد مردمى قرقيزستان روى اين مسئله حساب مى کند که روسيه به اين جمهورى که در حال انقلاب است، با ارائه محصولات نفتى و تامين مالى کمک کند.
به گفته وى، بدين منظور "الماس بيگ آتانبايوا " معاون اول دولت موقت به مسکو اعزام شده است تا مذاکراتى را با مقامات بلند پايه دولتى روسيه انجام دهد. وى اشاره اى نکرد که اين مذاکرات با کدام مقام روسى انجام مى گيرد.
بر اساس گفته هاى منابع خبرى قرقيزى، نماينده بلند پايه دولت موقت قرقيزستان قرار بود با "ولاديمير پوتين " نخست وزير روسيه ديدار و گفتگو کند، ولى پوتين روز جمعه براى شرکت در کنفرانس حزب «روسيه واحد» به شهر «نواسيبيرسک» سفر کرده است.
صبح روز پنج شنبه گفتگويى تلفنى بين "رزا آتونبايوا " و "ولاديمير پوتين " صورت گرفت که در جريان ان نخست وزير روسيه وعده داد که مسکو از دولت موقت قرقيزستان حمايت خواهد کرد.
آتونبايوا روز گذشته تاکيد کرد: «ما از حمايت روسيه بسيار قدردانى مى کنيم. روسيه هميشه براى قرقيزستان شريکى بسيار مهم بوده و خواهد بود
در حاليکه دولت جديد قرقيزستان توجه خود را به سمت مسکو جلب کرده است، سازمانهاى بين المللى مختلف در حال اعزام نمايندگان خود به بيشکک هستند تا به مذاکره با مقامات انقلابى در قرقيزستان و ارزيابى از روند اوضاع در اين جمهورى بپردازند.

بانکى‌مون و آمانو به کنفرانس تهران دعوت شدند


سخنگوى وزارت امور خارجه گفت:جمهورى اسلامى ايران از دبيرکل سازمان ملل و مديرکل سازمان بين المللى انرژى هسته‌اى براى شرکت در کنفرانس تهرات دعوت کرده است و قطعا هيات هايى از اين نهادهاى بين المللى در کنفرانس خلع سلاح شرکت خواهند کرد.
رامين مهمانپرست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا با بيان اين مطلب که ايران با وجود رونمايى از نخستين محموله سوخت هسته اى راکتور اتمى تهران همچنان آماده مذاکره با اعضاى گروه 1+5 به منظور مبادله سوخت 5/3 است اظهار داشت:ايران به 2دليل خواستار تبادل سوخت است ابتدا براين اساس که نيازهاى اصلى ما در توليد اورانيوم براى مصارف نيروگاهى‌است که سوخت 5/3 نيز براى اين منظور کفايت مى کند.
وى افزود:بيشترين فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران براى توليد سوخت 5/3درصد است و تنها نياز کشور براى برخوردارى از سوخت 20درصد نسبت به توليد دارو در راکتور تحقيقاتى تهران است.
سخنگوى وزارت امور خارجه تاکيد کرد:البته با وجود تصميم ايران براى توليد سوخت 20درصد ما گمان مى کنيم که اقداک کشورهاى غربى براى پاسخگويى به نياز تهران به منظور مبادله سوخت هسته‌اى گامى در راستاى افزايش همکارى‌هاى 2جانبه و بازگرداندن اعتماد به طرف ايرانى خواهد بود.
وى همچنين در ادامه با اشاره به عذرخواهى دولت هلند از مسوولين سفارت‌خانه ايران به منظور عدم حفاظت درست و اصولى از نمايندگى سياسى ما در لاهه خاطرنشان کرد:طى روزهاى گذشته تعدادى از افراد خشونت طلب وارد محوطه سفارت ايران شده بودند و به دليل عدم محافظت مناسب از اين مکان شکايتى از سوى نمايندگى سياسى ايران تسليم مسوولين لاهه شد.
مهمانپرست تصريح کرد: شکايت ايران به دليل بى توجهى پليس هلند نسبت به حفاظت از اين مکان ديپلماتيک مطرح شده بود که شهردار لاهه نيز با وارد دانستن دادخواهى ما از سفارتخانه ايران عذرخواهى کرد.
وى در رابطه با اعلام آمادگى مسوولين مصرى براى شرکت در کنفرانس خلع سلاح تهران گفت:در حال حاضر رياست کشورهاى عضو جنبش عدم تعهد بر عهده کشور مصر است .غيرمتعهدها تلاش فراوانى براى امحاء تمامى سلاح‌هاى هسته‌اى داشته اند؛برهمين اساس هيات مصرى نيز به منظور رايزنى با کشورهايى که خواهان عارى شدن جهان از سلاح هاى هسته اى هستند در کنفرانس تهران حاضر مى شود.
دستيار ارشد وزير امور خارجه در رابطه با سطح هيات‌هاى شرکت کننده در اجلاس خلع سلاح تهران گفت:تاکنون حضور وزراى خارجه بيش از 10 کشو قطعى شده است که اين کشورها عمدتا از همسايگان ما هستند اما در هر صورت با نزديک شدن به روزهاى پايانى منتهى به برگزارى کنفرانس حضور هيات هاى عالى رتبه کشورها قطعيت بيشترى پيدا مى کند.
وى در پاسخ به اين پرسش دليل عدم دعوت از ايران براى حضور در کنفرانس  امنيت هسته‌اى واشنگتن چيست؟ اظهار داشت:از ابتدا نيز قرارى بر حضور ايران در اين کنفرانس نبود.اين کنفرانس با حضور کشورهاى دارنده سلاح ها و زرادخانه‌هاى هسته اى برگزار مى شود و به دليل عدم برخوردارى ايران از سلاح ها و زرادخانه هاى هسته اى دليلى بر شرکت ما در کنفرانس واشنگتن وجود ندارد.



دولت رسما از نادران شکایت کرد

معاون حقوقی رییس‌جمهور خبر داد که شکایتی از سوی این معاونت علیه الیاس نادران تنظیم شده است.

به گزارش ایسنا، فاطمه بداغی هم‌چنین اظهار کرد: این شکواییه به دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

در روز سه‌شنبه هفته گذشته نادران نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به بیان اتهاماتی در مورد رحیمی معاون اول رییس‌جمهور پرداخت.



سفر به ايران ارتباطى با تشکيل دولت جديد ندارد

فهرست العراقيه اعلام کرد که سفر يک هيئت از اين فهرست به ايران براى بهبود مناسبات با تهران است و ارتباطى به تشکيل کابينه ندارد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى مفکرة الاسلام، فهرست العراقيه سفر هيئتى از اين فهرست به ايران را در راستاى اصلاح مناسبات با تهران دانست.
"
ميسون الدملوجى " سخنگوى فراکسيون اعلام کرد که اين سفر ارتباطى به تشکيل کابينه عراق ندارد و العراقيه براى مذاکره به تهران سفر خواهد داشت.
وى ادامه داد: ما تصورات و ديدگاه‌هاى خود را بويژه در عرصه سياست خارجى به ايرانى‌ها و ساير کشورهاى همسايه اطاع خواهيم داد و اين موضوع مهمى است که به منافع عالى عراق در منطقه کمک مى‌کند.
"
صالح المطلک " عضو ديگر ائتلاف العراقيه نيز اين ديدار را فرصتى براى فهرست العراقيه دانست تا مناسبات خود با ايران را که سال‌ها بر مبانى غلط پايه گذارى شده، بهبود بخشد.
وى در ادامه گفت: نقش ايران در عراق واضح است، شايد اين نقش و تاثير گذارى از آمريکايى‌ها نيز قوى‌تر باشد.
هيئتى از فهرست العراقيه قرار بود روز پنجشنبه به ايران سفر کند که اين سفر بنا به دلايل نامعلومى به تاخير افتاد.

لغو بازرسی ویژه از شهروندان ایرانی در فرودگاه های آمریکا


دولت ایالات متحده بازرسی ویژه از شهروندان ایرانی در فرودگاه های خود را لغو کرد .

به گزارش عصر ایران و به نقل از وب سایت " ورلد تریبیون " مقامات آگاه آمریکایی اعلام کردند که شهروندان  ایرانی به همراه شهروندان 13  کشور دیگر بنا به دستور باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از لیست بازرسی ویژه و نظارت مضاعف به هنگام ورود به فرودگاه های ایالات متحده خارج شده اند .

دولت ایالات متحده پس از عملیات تروریستی ناکام 25 دسامبر سال گذشته میلادی (6 دی 1388) که طی آن یک جوان نیجریه ای تبار و مسلمان در خطوط هوایی آمریکا قصد منفجر کردن یک جلیقه انفجاری را داشت ، تمهیدات ویژه امنیتی در فرودگاه های خود را افزایش داد .

افزایش بازرسی بدنی و نصب اسکنرهای بدن نما در فرودگاه ها یکی از این تمهیدات امنیتی بوده است که با مخالفت و واکنش های شدید اجتماعی نیز روبرو بوده است .

پس از این تاریخ و از 3 ژانویه سال جاری میلادی وزارت امنیت داخلی آمریکا 14 کشور اسلامی را در لیست سیاه بازرسی و نظارت قرار داد و اعلام کرد که از این پس شهروندان 14 کشور ( که نام ایران نیز در بین آنها بود ) به هنگام ورود به خاک ایالات متحده تحت بازرسی های شدید تر قرار خواهند گرفت .

خبرگزاری ورلد تریبیون نوشته است که لغو این قانون بنا به دستور  اوباما  بوده است .

ایران به همراه سودان ، عربستان ، الجزایر ، کوبا ، سوریه ، یمن ، لیبی ، لبنان  و عراق جزء 14 کشوری بودند که پس از حملات دسامبر سال گذشته میلادی به خطوط هوایی آمریکا ، در لیست سیاه وزارت امنیت داخلی این کشور قرار گرفته بودند .

حمله تروریستی ناکام شب کریسمس سال گذشته میلادی در خطوط هوایی آمریکا انتقادهای مخالفان از وضعیت امنیتی در آمریکا را تشدید کرده بود ، با این حال نصب اسکنرهای بدن نما در فرودگاه های آمریکایی و اروپایی نیز با مخالفت جمع زیادی از شهروندان این کشورها روبرو بوده است .

اسناد تقلب در انتخابات افشا خواهد شد

يک عضو ائتلاف دولت قانون از افشاى اسناد تقلب گسترده‌ در انتخابات پارلمانى عراق خبر داد.

 

"تحسين عبد " عضو ائتلاف دولت قانون در گفت‌و‌گو با فارس در بغداد از افشاى اسناد تقلب گسترده‌ در انتخابات عراق خبر داد.
وى اظهار داشت: بزودى ائتلاف دولت قانون در کنفرانسى مطبوعاتى تمامى اسناد و مدارک تقلب گسترده‌ در انتخابات پارلمانى عراق را افشا خواهد کرد.
وى با تاکيد بر تاثير‌گذارى اين تقلب‌ها در روند نتايج انتخابات، عنوان کرد: اين اسناد نشان خواهد داد که‌ تقلب گسترده‌ برخى از جريانهاى سياسى، نتايج نهايى انتخابات را کاملا تغيير داده‌ است.
عضو ائتلاف دولت قانون افزود: پيش از اين ائتلاف دولت قانون اين اسناد را به‌ دادگاه‌ فدارال عراق تحويل داده‌ است و ما منتظر جواب نهايى آنها هستيم.
پيش از اين نيز نورى المالکى، نخست‌وزير عراق و جلال طالبانى رئيس جمهور اين کشور با اعلام اينکه در جريان انتخابات تقلب صورت گرفته، خواستار بازشمارى دستى آرا بودند که اين درخواست با مخالفت کميسيون انتخابات عراق مواجه شد.
قرار است در چند روز آينده‌ کمسيون عالى انتخابات عراق پس از بررسى شکايت فهرست‌ها، نتايج رسمى و نهايى انتخابات پارلمانى عراق را اعلام کند.

اهانت به آرامگاه شهید صدوقی در یزد

خبرآنلاین- برای نخستین بار در 28 سال گذشته به آرامگاه شهید محراب، آیت الله صدوقی در یزد اهانت شد.

به گزارش رسیده پس از گذشت کمتر از یک هفته از هتک حرمت به مقبره مرحوم آیت الله روح الله خاتمی در یزد، رفتار مشابهی در یزد تکرارشد.

طبق این گزارش،فرد یا  افرادی که قصد اهانت به قبر مرحوم شهید آیت الله صدوقی را داشتند مقدار قابل توجهی رنگ روی مقبره ایشان ریخته اند. مقبره ایشان در مسجد حظیره یزد و در داخل شبستان مسجد قرار دارد.

اقدام اهانت آمیز علیه مقبره آیت الله خاتمی مورد اعتراض گسترده محافل دینی قرار گرفت. با این حال برخی رسانه های اصولگرا این اقدام را به یک فرد اصلاح طلب منتسب کردند.

همسر مرحوم آیت الله خاتمی نیز به این اهانت واکنش تندی نشان داد.

سفیر جدید ایران در نروژ منصوب شد

سيدحسن رضوانى به پيشنهاد منوچهر متکى وزير امور خارجه و تاييد محمود احمدى‌نژاد رييس جمهور اسلامى ايران‌ به سمت سفير جديد جمهورى اسلامى ايران در نروژ منصوب شد.

 

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، وى پيش از اين معاون مديرکل امور بين‌المللى زنان و حقوق بشر، کاردار جمهورى اسلامى ايران در جمهورى چک، معاون مديرکل امور سياسى و بين‌المللى و مشاور وزير امور خارجه بوده است.

انتخابات سودان فردا برگزار مى‌‌شود

انتخابات رياست جمهورى و پارلمانى سودان که مهم‌ترين رخداد سياسى اين کشور در 24 سال گذشته تاکنون است از فردا به مدت سه روز در اين کشور آغاز مى‌شود.

به گزارش فارس، انتخابات عمومى سودان فردا يکشنبه (22 فرودردين ماه) در سودان آغاز مى‌شود و تدابير امنيتى شديد در سرتاسر اين کشور برقرار شده و نيروهاى امنيتى دولتى و بين‌المللى در اين کشور مستقر شده و تدابير امنيتى شديدى نيز اتخاذ شده است.
ائتلاف احزاب مخالف سودان به‌ جز حزب «موتمر الشعبى» به رياست «حسن الترابى»،‌ انتخابات آتى سودان را تحريم کردند.
رهبران اپوزيسيون سودان انتخابات آتى رياست‌جمهورى اين کشور را تحريم کردند و خواستند اين انتخابات به ماه آينده موکول شود.
"
عمر البشير "، رئيس جمهور سودان که از سوى دادگاه جنايى بين‌المللى به اتهام ارتکاب جنايات جنگى در منطقه دارفور سودان حکم بازداشت وى صادر شده اميدوار است با پيروزى در انتخابات حکم سياسى اين دادگاه را محکوم و باطل کند.
برگزارى اين انتخابات که سه روز به طول خواهد انجاميد از پايه‌هاى اصلى توافقنامه صلح امضا شده بين شمال و جنوب سودان در سال 2005است که به جنگ 22 ساله در اين کشور پايان داد و قرار است در سال 2011 نيز همه‌پرسى براى مشخص شدن سرنوشت جنوب اين کشور برگزار شود.

صابری: مرا شکنجه داده اند!

رکسانا صابری در کتاب خاطرات خود، حضور در اتاق 63 متری در زمان زندانی بودن را "شکنجه‌ای علیه خود" نامیده است.

به گزارش شبکه ایران، وی که سال گذشته در ایران دستگیر شد و پس از آزادی به دیدار وزیر امور خارجه آمریکا رفت، اعلام کرده که کوچک بودن اتاق زندان مانند شکنجه بوده است.

صابری در کتاب خاطرات خود با تاکید بر اینکه در دوران اسارتش در ایران شکنجه شده اما نه از نوع فیزیکی بلکه شکنجه ای که به شکنجه سفید موسوم است ، افزوده :‌ « من مدت دو هفته از محکومیتم را در زندان انفرادی گذراندم. یک سلول کوچک هفت در نه متر . آن‌ها مرا شکنجه فیزیکی ندادند اما برخی از مدافعان حقوق بشر به من گفتند شکنجه ای وجود دارد که به شکنجه سفید موسوم است و آن منزوی کردن شما از جهان خارج» .

صابری هم چنین مدعی شده است دستگیری‌اش "اشتباهی" بوده است.

 

اخبار قبلی

بازداشت 4نفر در هلند به خاطر همکاری تجاری با ایران
خواسته های اصلاح طلبان از زبان خاتمی
رتبه نخست ایران در اختلال پیامک و اینترنت
محکومیت ایران به پرداخت غرامت 1/3 میلیارد دلاری


نظر شما :