چه کسانى در عراق با هم ائتلاف مى‌کنند؟

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۱ کد : ۷۲۸۴ اخبار اصلی
بازى سياسى در عراق آغاز شده‌است. اين روزها از کوچه و خيابانهاى بغداد که مى‌گذرى همه از ائتلاف ، دولت قانون، ليست العراقيه و دخالت بيگانگان در امور داخلى سخن مى‌گويند. نورى مالکى، اياد علاوى ، مقتدى صدر ، عمار الحکيم همه و همه نام‌هايى هستند که اين روزها تبديل به نقل هر محفلى شده‌اند.
چه کسانى در عراق با هم ائتلاف مى‌کنند؟

بازى سياسى در عراق آغاز شده‌است. اين روزها از کوچه و خيابانهاى بغداد که مى‌گذرى همه از ائتلاف، دولت قانون، ليست العراقيه و دخالت بيگانگان در امور داخلى سخن مى‌گويند. نورى مالکى، اياد علاوى، مقتدى صدر، عمار الحکيم همه و همه نام‌هايى هستند که اين روزها تبديل به نقل هر محفلى شده‌اند. برخى مالکى را ترجيح مى‌دهند و عده‌اى اين روزها دلشان رهبرى جديد مى‌خواهد که شايد بتواند علاوى باشد. برخى ايران را متهم به دخالت مى‌کنند و عده‌اى ايالات متحده را مسبب اين ناآرامى‌هاى سياسى پس از انتخابات مى‌دانند.

انتخابات در هفتمين روز از ماه مارس برگزار شد اما حاشيه‌هاى آن هنوز ادامه دارد. نورى مالکى نخست وزيرى عراق طبق وعده خودش تلاش براى ائتلافى بزرگ را آغاز کرده است. اياد علاوى شيعه سکولار هم براى رسيدن به نخست وزيرى و تجربه اين پست براى دومين بار براى ائتلاف با هر گروهى آماده‌گى دارد.عمار الحکيم که رهبرى ائتلاف ملى عراق را عهده دار است چندى پيش به شکل غيرمنتظره اى حمايت خود از علاوى را اعلام کرده و تاکيد کرد که در ائتلافى حضور خواهد داشت که ليست العراقيه نيز در آن فعال باشد.

با اين همه امروز خبرگزارى‌ها روايت ديگرى از ماجراهاى ائتلاف در عراق را مخابره کردند. بر اساس اخرين توافق‌هاى انجام گرفته، ائتلاف ملى عراق و ائتلاف دولت قانون، توافق کردند که نخست وزير را از ميان اين دو ائتلاف به طريقه‌اى که دو طرف رضايت داشته باشند، انتخاب کنند.

على الاديب، يکى از رهبران ائتلاف دولت قانون ضمن اعلام اين خبر مى‌گويد: ائتلاف ملى عراق و ائتلاف دولت قانون، ضمن توافق بر سر تشکيل دولت آتى و اين که نخست وزير از داخل اين دو ائتلاف باشد، در زمينه اصول شکل‌گيرى بزرگترين فراکسيون در پارلمان آتى نيز توافق کردند. به طورى که اين دو فراکسيون قرار است بزرگترين ائتلاف در پارلمان را تشکيل دهند.

الاديب تصريح کرد: نتايج مذاکرات با ائتلاف کردستان عراق مثبت بود، چرا که ائتلافى در آينده بسيار نزديک تشکيل خواهد شد.

وى پيش بينى کرد که دو ائتلاف ملى عراق و ائتلاف دولت قانون و ائتلاف کردستان عراق، بزرگترين فراکسيون پارلمانى را تشکيل دهند تا به اين ترتيب دولت آتى با مشارکت گروه‌ها تضمين شود.

وى خاطر نشان کرد: بر اساس شرايط انتخاباتى و بر اساس خواسته‌هاى اکثريت سياسى، توافق کرديم که دولت را تشکيل دهيم و دولت آتى بر اساس تقسيم بندى‌هاى طايفه‌اى که قبلا در عراق وجود داشت، نيست.

اديب افزود: اين ائتلاف به دنبال اين است که ائتلافى جديد در عراق باشد و مرحله آينده مرحله‌ مشارکت بين تمامى گروه‌هاى سياسى بدون استثناست.

اين مسوول ائتلاف دولت قانون با تاکيد بر اظهار نظرهاى اخير عمار الحکيم گفت: اظهارات عمار حکيم، رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق، در زمينه عدم در حاشيه قرار دادن هر فراکسيون سياسى در عراق، کاملا صحيح است و مرحله آينده مرحله کنار گذاشتن برخى يا توزيع کرسى‌هاى پارلمان ميان معارضان و مسوولان دولت نيست.

کردها اما ساکت‌ترين شرکت‌کنندگان در اين انتخابات بودند . طيفى که با کم‌ترين حاشيه‌سازى در حال پيشبرد اهداف خود هستند. مسعود بارزانى، رئيس منطقه کردستان، اعلام کرد که با فهرست‌هاى کرد پيروز انتخابات جهت تشکيل يک هيات يکپارچه جهت مذاکره با ديگر فراکسيون‌هاى عراقى با هدف تشکيل دولت آينده نشستى را برگزار خواهد کرد.

بارزانى تصريح کرد: ما به دنبال همکارى و تشکيل ائتلاف با تمامى کسانى هستيم که به دنبال عراق دموکرات و اجراى قانون اساسى هستند.

سياستمداران عراقى در حالى به دنبال ائتلاف با يکديگر هستند که مقتدى صدر رهبر صدرى‌ها رفراندومى دو روزه را براى نظرسنجى در خصوص نخست وزيرى آتى عراق اغاز کرده است. برخى اين حرکت صدر را گردشى زيرکانه براى عبور از نورى مالکى مى‌دانند و عده‌اى آن را تقلايى براى جلب محبوبيت بيشتر.

روند رسيدگى به شکايت‌ها ادامه دارد

تقلاهاى سياسى براى تشکيل دولت در حالى ادامه دارد که نورى مالکى هم به دنبال تشکيل بزرگترين ائتلاف است و هم خواهان شمارش مجدد آرا.

قاسم العبودى، سخنگوى کميسيون انتخابات عراق در اين خصوص مى‌گويد : دوشنبه جارى آخرين موعد دريافت شکايت‌ها در خصوص نتايج انتخابات است.هيات قضايى به شکايت‌هاى ارائه شده رسيدگى خواهد کرد و بعد از 10 روز در خصوص آن نظر خود را اعلام خواهد کرد.

فرج الحيدرى رئيس کميسيون انتخابات عراق نيز گفت: اکثر شکايت‌هاى ارائه شده مربوط به شمارش آرا است و بعد از پايان زمان تعيين شده از سوى دادگاه قانون اساسى، کميسيون ديگر هيچ شکايتى را دريافت نخواهد کرد.شکايتى که ليست فهرست ائتلاف دولت قانون به رياست نورى مالکى نخست وزير عراق ارائه کرده است، با هيچ گونه سند و دليل جديدى همراه نيست.


نظر شما :