رجب طیب اردوغان: لطفا ابتدا شما خلع سلاح شوید بعد ایران

۱۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۰:۳۷ کد : ۷۲۶۸ اخبار اصلی
نخست وزير ترکيه با اشاره به اينکه اکثر کشورهايى که ساز تحريم ايران را مى زنند خود داراى سلاح هسته اى هستند، گفت: «اين کشورها نه عضو ان.پي.تى هستند و نه مورد تحريم قرار مى گيرند در حالى که ايران عضو اين نهاد بين المللى است.»
رجب طیب اردوغان: لطفا ابتدا شما خلع سلاح شوید بعد ایران
 دیپلماسی ایرانی: ايالات متحده هر روز در مسير تشديد تحريم‌هاى ايران تنها‌تر از پيش مى‌شود. يک هفته گذشه و چند روز جارى براى تصميم گيرى غرب در خصوص پرونده هسته‌اى ايران روزهاى بسيار پرکارى بوده است . از نشست اعراب در ليبى و تاکيد بر ضرورت گفت و گو با ايران به جاى هرگونه تقابل تا نشست سران گروه هشت در کانادا و اظهارنظرهاى تند و تيز مقام‌هاى اروپايى  و ديدار ميان صدر اعظم آلمان و رجب طيب اروغان نخست وزيرى ترکيه.

 

درست در روزى که هيلارى کلينتون ادعا مى‌کند چين نيز با تبديل شدن ايران به قدرت هسته‌اى مخالف است و اروپايى‌ها بر طبل تشديد تحريم‌ها مى‌کوبند و البته روسيه موضع منفعلانه خود را حفظ کرده‌است، رجب طيب اروغان نخست وزيرى ترکيه درست مانند هميشه در مصاحبه خبرى بعد از ديدار با خانم مرکل صراحت لهجه خود را حفظ مى‌کند و تاکيد دارد که  به هيچ‌وجه با تشديد تحريم‌هاى ايران موافق نيست .

 

بدين ترتيب مشکل پيش روى ايالات متحده دو صد چندان شده‌است . اگر تا ديروز چين از آسيا، برزيل از امريکا لاتين و روسيه از همسايگى ايران مخالف اعمال تحريم‌ها بودند، ترکيه نيز به قول رجب طيب اردوغان با چهار صد کليومتر مرز مشترک با ايران بر اين مخالفت‌ها صحه مى‌گذارد .

ديدار با خانم مرکل که کشورش بخشى از تحريم‌هاى خودسرانه ايران را آغاز کرده‌است، بهانه‌اى شد تا اردوغان به صراحت اعلام کند که بهتر است ابتدا اروپايى‌ها متحدان مجهز به مدرن‌ترين تسليحات هسته اى خود را خلع سلاح کنند و پس از آن بر طبل منع اشاعه تسليحات هسته اى مد نظر آقاى باراک اوباما برنند .

 

نخست وزير ترکيه با اشاره به اينکه اکثر کشورهايى که ساز تحريم ايران را مى زنند خود داراى سلاح هسته اى هستند، گفت: «اين کشورها نه عضو ان.پي.تى هستند و نه مورد تحريم قرار مى گيرند در حالى که ايران عضو اين نهاد بين المللى است.»

 

اردوغان در ادامه سخناشن افزود: «از نظر آنکارا ديپلماسى تنها راه حل موضوع هسته اى ايران است. ايران کشور دوست ترکيه است و دو کشور نزديک به 400 کيلومتر مرز مشترک دارند.»


وى تصريح کرد، ايران شريک مهم تجارى براى ترکيه و دومين کشور بزرگ تامين کننده انرژى ما است.

نخست وزيرى ترکيه با اشاره به بى‌حاصل بودن تحريم‌ها عليه ايران،گفت: «تاکنون دو بار تحريم عليه ايران صورت گرفته است، ولى جالب اين است که خود کشورهايى که تحريم را مطرح کرده‌اند، خود ناقض آن بوده‌اند زيرا تحريم راه حل مناسبى در مقابل ايران نيست.»

 
وى با اشاره به اين که ما در مساله هسته اى همواره بر ديپلماسى تاکيد کرده‌ايم، گفت: «متاسفانه منطقه ما عارى از سلاح هسته‌اى نيست و دولت‌هايى که اين سلاح را دارند، نه عضو ان.پي.تى هستند و نه مورد تحريم و برخورد جامعه بين المللى قرار گرفته‌اند.»

ترکيه تلاشهايى را براى حل موضوع هسته اى ايران دارد و مى خواهد که غرب در اين زمينه به ترکيه اعتماد کند.

اردوغان گفت: «من بر اين باورم که به نتيجه خوبى در اين زمينه مى توانيم برسيم.»

 
وى با اشاره به اين که جزئيات اين تلاش‌ها را با مرکل در ميان گذاشته است، اضافه کرد: «ما مى‌خواهيم اين موضوع را تا اجلاس هسته‌اى که قرار است در 12 و 13 آوريل آينده در واشنگتن و پيش از اجلاس شوراى امنيت سازمان ملل برگزار شود، مذاکره کرده و تصميم خود را نهايى کنيم.»


نظر شما :