کانادا هم به جمع مخالفان ايران پيوست

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۷ کد : ۷۲۶۷ اخبار اصلی
در بازى هسته‌اى ايران نوبت به حضور کانادا رسيده است. اين کشور خود را براى ميزبانى ...
کانادا هم به جمع مخالفان ايران پيوست
 دیپلماسی ایرانی: در بازى هسته‌اى ايران نوبت به حضور کانادا رسيده است. اين کشور خود را براى ميزبانى نشست هشت کشور صنعتى جهان مهيا مى‌کند و در اين ميان بحث پرونده هسته‌اى ايران و راهکارهاى پيش‌روى غرب و جامعه جهانى همچنان داغ داغ است.

در ليبى که امسال ميزبان نشست اعراب بود، پرونده هسته‌اى ايران هم‌راستا با بحث مذاکرات صلح  خاورميانه توجه اعراب را به خود جلب کرده‌بود. در همان نشست بود که عمر موسى در جمع رهبران اتحاديه عرب تاکيد کرد که تنها راه براى گذار از بحران بوجود آمده بر سر پرونده هسته اى ايران، گفت و گو با تهران است.

در کانادا اما ظاهرا چنين عقل و درايتى ديده نخواهد شد. کشورهاى اروپايى مدت‌هاست که براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران دست و پا مى‌زنند و اين در حالى‌ است که ايالات متحده همچنان پا به پاى تعلل‌هاى چين و روسيه صبورى مى‌کند. سران هشت کشور صنعتى جهان که در قالب گروه هشت در کانادا دور هم جمع می‌شوند، بى‌شک راهى باقى نخواهد ماند جز سخن گفتن از تشديد تحريم‌ها.

پيش از اين نيز منابع موثق تاکيد کرده‌اند که پرونده هسته‌اى ايران ،محور اين دور از مذاکرات جى هشت خواهد بود. از امروز نشست دو روزه سران هشت کشور صنعتى جهان آغاز مى‌شود و کانادا که ميزبانى را عهده‌دار است تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا کار پرونده هسته اى ايران را در اجلاس وزراى امور خارجه جى هشت يکسره کند.

غرب همچنان اصرار دارد که تهران در مسير دستيابى به تسليحات هسته اى قدم مى‌زند اما ايران همواره بر مسير انکار و تکذيب قدم زده و فعاليت‌هاى خود را همه از جنس صلح مى‌داند. وزير امور خارجه کانادا در اين مسير يکه‌تاز شده و در جمع خبرنگاران تاکيد کرد که در اين نشست قرار است ايران و بحران هسته اى اين کشور محور مذاکرات باشد : من با همتاهاى خود در نشست جى هشت براى يافتن راهکارى به منظور تحت فشار قرار دادن ايران مذاکره خواهم کرد. متاسفانه به باور من، ما گزينه‌هاى چندانى براى مقابله با ابران به استثنا تشديد تحريم‌ها باقى نمانده است. اين تحريم ها بايد از کانال شوراى امنيت هم اعمال شود.

ايالات متحده از ابتداى سال جارى ميلادى به دنبال آغاز چهارمين دور از تحريم‌ها عليه ايران است اما به نظر نمى‌رسد که با توجه به مخالفت‌هاى چين، در نهايت چند کشور عضو شوراى امنيت بتوانند کارى از پيش ببرند.

هم‌زمان با اين تلاش‌ها براى تحريم ايران، برخى کارشناسان اعتقاد دارند که توافق‌نامه تسليحاتى ميان امريکا – روسيه که هفته گذشته به تصويب هر دو طرف رسيد و البته قرار است جايگزين پيمان استارت شود، نشانه خوبى براى نزديکى مواضع دو رقيب قديمى است. رقبايى که شايد بتوانند در مواجهه با پرونده هسته‌اى ايران هم اختلاف‌ها را به حاشيه برانند. کم نيستند تحليل‌گرانى که اعتقاد  دارند حضور روسيه دوشادوش ايالات متحده و ديگر کشورهاى غربى موافق با تحريم مى‌تواند ايران را به زانو در آورد. رابطه اقتصاى حسنه روسيه و چين با ايران چيزى نيست که پکن و مسکو بتوانند به راحتى از خير آن براى خوشامد کاخ سفيد نشين‌ها بگذرند.

شوراى امنيت سازمان ملل سال گذشته در مواجهه با پرونده مشابه کره‌شمالى موافقت خود را با تشديد تحريم‌ها عيله پيونگ‌يانگ اعلام کرده اما ناگفته پيداست که ايران و کره‌شمالى در اين مقام قابل قياس با هم نيستند.


نظر شما :