درخواست نورى مالکى از کميته برگزار کننده انتخابات عراق

لطفا آرا ماخوذه را دوباره بشماريد

۰۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۱ کد : ۷۲۶۲ اخبار اصلی
نورى مالکى نخست وزيرى عراق که براى پيروزى در اين انتخابات ائتلاف "دولت قانون" را تشکيل داده بود 89 کرسى را از آن خود کرد تا 91 کرسى هم سهم علاوى از اين دور از انتخابات باشد.
لطفا آرا ماخوذه  را دوباره بشماريد

دیپلماسی ایرانی: انتخابات سراسرى در عراق با اعلام پيروزى اياد علاوى شيعه سکولار با تفاضل راى دو کرسى با ائتلاف حاکم به رهبرى نورى مالکى ظاهرا وارد مرحله جديدى شده است. در شرايطى که براى اظهار نظر در خصوص ترکيب دولت آتى در عراق بسيار زود است به نظر مى‌رسد که ناارامى هاى سياسى و نه نظامى در اين کشور از هم‌اکنون آغاز شده است.
 
نورى مالکى نخست وزيرى عراق که براى پيروزى در اين انتخابات ائتلاف "دولت قانون" را تشکيل داده بود 89 کرسى را از آن خود کرد تا 91 کرسى هم سهم علاوى از اين دور از انتخابات باشد. با اين‌همه در شرايطى که از نورى مالکى تا اياد علاوى و جلال طالبانى همگان نوعى سکوت سياسى را خط مشى خود کرده‌اند، يک سخنگو دفتر نخست وزيرى با شکستن اين بى‌خبرى سياسى مى‌گويد: ائتلاف نوری المالکی نخست وزیر این کشور بازشماری دستی آرا انتخابات مجلس عراق را از دادگاه خواستار خواهد شد.

علی الدباغ در ادامه سخنانش مى‌افزيد: ما به نتایج اعلام شده کمیسیون انتخابات نامطمئن هستیم. 

ما اطلاعاتی در خصوص مواردی از تقلب در بغداد و موصل در دست داریم و تصمیم داریم با کشاندن این موضوع به دادگاه در روزهای آینده خواستار بازشماری آرا به ویژه در شهرهای بغداد و موصل شویم. 
 
همزمان ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق، ضمن مطرح کردن پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی با جناح نوری مالکی گفت: ما از همه جناح ها و در ابتدا ائتلاف دولت قانون نوری المالکی استقبال می کنیم. 
 
علاوى در حالى در نخستين روزهاى سرمست از اين پيروزى از دراز کردن دست دوستى خود به سمت نورى مالکى سخن مى‌گويد که بسيارى از تحليل‌گران مسائل منطقه‌اى اعتقاد دارند که شانس نورى مالکى براى ائتلاف با ساير گروه‌هاى شيعه و تشکيل دولت بيشتر از علاوى است که در ميان سياستمداران کليدى در اين انتخابات محبوبيت چندانى ندارد.

ناآرامى‌هاى امنيتى ادامه دارد

همزمان با اعلام نتيجه نهايى انتخابات در عراق، ظاهرا شبه‌نظاميان تلاش‌هاى خود را براى ماهى گرفتن از آب گل‌آلود اغاز کرده‌اند. در جريان راى‌گيرى انتخابات پارلمانى تدابير امنيتى شديد مانع از خودنمايى چشمگير تروريست‌ها شد و حالا با اعلام نتيجه نهايى و پيروز شدن علاوى به نظر مى‌رسد که شبه‌نظاميان باز بر طبل ايجاد تفرقه ميان شيعه و سنى بکوبند.
 
استان دياله عراق از نخستين استان‌هايى ست که قربانى حملات تند و تيز تروريست ها شده است. فرماندهی نیروهای امنیتی استان دیاله عراق با ارائه آمار جدیدی از تلفات دو انفجار روز گذشته در الخالص در نزدیکی بعقوبه اعلام کرد در این انفجارها پنجاه و دو نفر کشته و هفتاد و سه تن دیگر نیز زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از این اعلام شده بود در این دو انفجار 42 کشته و شصت و پنج تن زخمی شده‌اند. کمتر از یک ساعت پیش از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در عراق، دو بمب به طور همزمان در مقابل یک قهوه خانه و یک رستوران در الخالص در شصت و پنج کیلومتری شمال شرق بغداد منفجر شد.


نظر شما :