هشدار عمر موسى به اعراب

گفتگو با تهران، عاقلانه‌ترين گزينه است

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۹ کد : ۷۲۶۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
عمر موسى در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود ار اعراب خواست که مرحله جديدى از ...
گفتگو با تهران، عاقلانه‌ترين گزينه است

اين روزها سر معمر قذافى رهبر ليبى بسيار گرم است. اعضاى اتحاديه عرب در پايتخت ليبى گرد هم آمده‌اند تا تحولات منطقه را مورد بحث و بازنگرى قرار دهند. در اين ميان بن‌بست در مذاکرات خاورميانه و پرونده هسته‌اى ايران دو محورى هستند که اعراب و غير عرب‌هاى حاضر در اين نشست را به خود مشغول مى‌کنند. اين نشست دو روزه که از امروز کار خود را رسما آغاز کرده با سخنرانى عمر موسى رهبر اتحاديه عرب مسير کارى خود را بازيافت. عمر موسى در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود ار اعراب خواست که مرحله جديدى از گفتگو با ايران براى کنترل نفوذ اين کشور بر منطقه و البته پيشرفت در پرونده هسته اى تهران را اغاز کنند.

به گزارش آسوشييتدپرس، عمر موسى در حالى بر استراتژى تعامل به جاى تقابل با ايران تاکيد دارد که ايالات متحده و همراهانش از چند ماه پيش تا‌کنون بر تشديد تحريم‌ها عليه ايران اصرار مى‌کنند. اصرارى که هيلارى کلينتون را از ايالات متحده به قطر و عربستان سعودى کشاند تا شايد اعراب در مواضع ضدايرانى ايالات متحده با اين کشور متحد شوند. پس از خانم وزير امور خارجه هم نوبت به رابرت گيتس وزير دفاع رسيد تا راهى عربستان سعودى شود و در ديدارهاى پشت درهاى بسته با مقام‌هاى اين کشور از خاندان سعود بخواهد که درست مانند هميشه متحد استراتژيک ايالات متحده باقى بمانند.
 
البته وزير امور خارجه عربستان سعودى هم درست چند روز پس از اين ديدارهاى متوالى به صراحت اعلام کرد که غرب و ايالات متحده بايد براى بحران هسته‌اى ايران فکرى بکنند و البته اين حقيقت را مدنظر داشته باشند که ايران درست بيخ گوش رياض است و تهديد هسته‌اى اين کشور براى عرب‌هاى بيش از امريکا است. اسرائيل نيز در منطقه تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا شايد بتواند متحدان بيشترى براى خود عليه ايران دست و پا کند. عمر و موسى اما در نشست اتحاديه عرب در ليبى آب پاکى را بر دستان همگان ريخته و با زبان بى زبانى تاکيد کرد که عاقلانه‌ترين راه براى مواجهه با ايران گفتگو با دولت اين کشور است.
 
عمر موسى در توضيح طرح خود تاکيد کرد که ابتدا بايد نشستى منطقه اى براى برون رفت پرونده ايران از بحران تشکيل و در اين نشست کشورهاى غيرعربى مانند ترکيه نيز حضور داشته باشند. اين پيشنهاد عمر موسى در نخستين مرحله با استقبال رجب طيب اردوغان روبه‌رو شد.

عمر موسى در بخش ديگرى از سخنان خود هشدار داد که رفتارهاى اسرائيل در نهايت بر پيچيده‌گى اوضاع خواهد افزود و همزمان از اعراب خواست تا راهکارى جديد براى تحت فشار قرار دادن اسرائيل بيابند. عمر موسى هشدار داد که روند مذاکرات صلح نمى‌تواند بى‌پايان باشد

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :