قطعنامه‌ای که باعث تنش در روابط امریکا و ترکیه شده است

۱۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۲:۰۱ کد : ۷۱۲۸ اروپا
تصويب قطعنامه‌اى در کميته سياست خارجى کنگره امريکا که در آن کشتار ارامنه توسط دولت عثمانى در جريان جنگ جهانى اول نسل کشى اعلام شده، باعث بروز تظاهرات در ترکيه شد.
قطعنامه‌ای که باعث تنش در روابط امریکا و ترکیه شده است

دیپلماسی ایرانی: تصويب قطعنامه‌اى در کميته سياست خارجى کنگره امريکا که در آن کشتار ارامنه توسط دولت عثمانى در جريان جنگ جهانى اول نسل کشى اعلام شده، باعث بروز تظاهرات در ترکيه شد.

تظاهرکنندگان روز جمعه مقابل سفارت امريکا در آنکارا راهپيمايى کردند و شعار "لعنت خدا بر امپرياليسم آمريکا" را سر دادند.

خبرگزارى آسوشيتدپرس، در همین رابطه ترکيه در پى اين تصميم کنگره امريکا، سفير خود را از واشنگتن فراخواند و اقدام واشنگتن در نسل کشى خواندن کشتار ارامنه توسط نيروهاى عثمانى در جنگ جهانى اول را محکوم کرد.

آنکارا روز پنجشنبه در بيانيه‌اى اعلام کرد، ما اين قطعنامه را که ترکيه را به جنايتى که مرتکب نشده متهم مى‌کند، محکوم مى‌کنيم. در پى اين اقدام، ناميک تان، ‌سفير ما در واشنگتن، براى مشورت به آنکارا فرا خوانده شده است.

این در حالی است که هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا در واکنش به اين تحولات گفت:‌ «من هيلارى کلينتون به همراه باراک اوباما به طور جدى اعلام مى‌کنيم که اين تصميم از سوى کميته مجلس نمايندگان امريکا نامناسب بوده است. ما مخالف اين تصميم هستيم، اکنون ما معتقديم که کنگره امريکا هيچ تصميمى در اين خصوص اتخاذ نخواهد کرد.»

اين راى کميته مجلس نمايندگان امريکا که باعث مى‌شود قطعنامه در نهايت براى تصويب به سنا فرستاده شود، به رغم فشارهاى کاخ سفيد و ترکيه (متحد ديرين واشنگتن در ناتو) مطرح شده است.

يکى از اعضاى پارلمان ترکيه از حزب حاکم اين کشور (عدالت و توسعه) به شبکه الجزيره گفت که اين راى بسيار بى‌موقع بوده است. ‌اين وظيفه قانونگذاران خارجى نيست که درباره‌ تاريخ بسيار حساس جنگ جهانى اول تصميم بگيرند، به ويژه آن که ترکيه متحد قدرتمند امريکا است و با واشنگتن همکارى نزديکى دارد و يک روند آشتى بين ترکيه و ارمنستان در جريان است.

وى تصريح کرد، ترکيه همکارى بسيار نزديکى با امريکا، عراق، افغانستان، پاکستان، ‌تروريسم جهانى، ‌روند صلح خاورميانه و‌ گفت‌وگوهاى اسرائيل و فلسطين دارد. فکر مى‌کنم اگر ما هم در پارلمان خود قطعنامه‌اى را تصويب کنيم و درباره‌ نحوه‌ رفتار دولت وقت امریکا با سرخپوستان اين کشور صحبت کنيم، آنها نیز همين احساس را داشته باشند.

اين مقام پارلمان ترکيه اظهار کرد که فراخواندن سفير ترکيه از واشنگتن را يک ژست نمادين صرف در نمايشى که به زودى فراموش خواهد شد، نمى‌بيند، بلکه اين مساله به دقت تحت نظارت است و حساسيت بالايى دارد. مردم ترکيه احساس مى‌کنند که واشنگتن با نگريستن به تنها يک نسخه از رخدادهاى سال 1915‌ با آنها بدرفتارى کرده است.

آنکارا گفت که نتيجه راى کنگره آمريکا نشان دهنده‌ فقدان بينش استراتژيک است.

عبدالله گل،‌ رئيس جمهوری ترکيه نيز گفت: «اين قطعنامه هيچ ارزشى از ديد مردم ترکيه ندارد و من هشدار می‌دهم که يک ضربه به تلاش‌هاى نوپاى پايان دادن به دهه‌ها خصومت بين ترکيه و ارمنستان خواهد بود.»

از سوى ديگر روزنامه حريت چاپ ترکيه نوشت، گل از همتاى امريکايى خود خواست که از نفوذ خود براى جلوگيرى از تصويب نهايى اين قطعنامه استفاده کند.

رئيس پارلمان ترکيه نيز با اشتباه تاريخى خواندن تصميم کنگره امريکا، خواهان اصلاح تصميم واشنگتن در اين زمینه شد.

از سوی دیگر و در اروپا، هاوارد برمن يکى از سياستمداران نامدار آلمان اظهار داشت که براى ترکيه زمان آن فرا رسيده است که واقعيت‌هاى مربوط به نسل کشى ارامنه را بپذيرد.

وی در این رابطه گفت: «اين مساله نهايتا باعث تقويت دموکراسى در روابط ترکيه و ارمنستان مى‌شود.»

دولت ترکيه همچنين در بيانيه‌اى اعتراض آميز اعلام کرد، ما اين قطعنامه امريکا را که ملت ترکيه را متهم به جنايت مى‌کند، جنايتى که آن را مرتکب نشده است، محکوم مى‌کنيم.


نظر شما :