کندى در عمليات افغانستان و دردسرهاى تازه دولت هاى اروپايى

۰۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۱ کد : ۷۰۲۴ آسیا و آفریقا
به گفته کارشناسان عملیات نظامی موسوم به مشترک در جنوب افغانستان علیه مواضع طالبان، بیش از آن که انتظار می‌رفت به طول خواهد انجامید. اين در حالى است که موضوع ادامه حضور نظاميان ناتو در افغانستان موجب فروپاشى دولت هلند شد.
کندى در عمليات افغانستان و دردسرهاى تازه دولت هاى اروپايى

دیپلماسی ایرانی: به گفته کارشناسان عملیات نظامی موسوم به مشترک در جنوب افغانستان علیه مواضع طالبان، بیش از آن که انتظار می‌رفت به طول خواهد انجامید.

به گفته مقام‌های نظامی، نیروهای طالبان که تا پای جان مقاومت می‌کنند، در هنگام فرار به منازل مردم محلی پناه می‌برند. پرهیز از تلفات غیرنظامیان حرکت نیروهای ارتش را کند کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از ژنرال‌های ارتش افغانستان گزارش داد، خانه‌های مردم غیرنظامی در محل عملیات باید تک‌تک مورد بازرسی قرار گیرد و این خود بسیار زمان‌بر است.

رایان اسپارکس، یکی از فرماندهان تفنگداران دریایی امریکا در این باره گفت: «باید اعتماد مردم عادی جلب شود و ساکنان محلی به دولت افغانستان اعتماد کنند تا از همکاری با طالبان بپرهیزند.»

این نکته‌ای ا‌ست که عبدالله عبدالله، رقیب حامد کرزای در انتخابات اخیر افغانستان نیز بر آن تاکید می‌کند. عبدالله، وزیر امور خارجه سابق افغانستان و رئیس حزب تغییر و امید، برای اقامتی یک هفته‌ای در پاریس به سر می‌برد. او از زمانی ‌که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری کشورش به عنوان رقیب و منتقد کرزای حضور یافت، مورد توجه کاخ الیزه قرار گرفت. فرانسه اعتقاد بیشتری به سیاست‌های عبدالله تا حامد کرزای دارد.

عبدالله عبدالله در پاریس بار دیگر دستگاه حاکم بر افغانستان را متهم به فساد کرد. او گفت: «مادامی‌که فساد، اعتماد مردم به دولت را از بین می‌برد، تمام کمک‌های نظامی و غیرنظامی دیگر کشورها محکوم به شکست هستند.»

عبدالله معتقد است که طرح کرزای برای مذاکره با طالبان، راه نجات افغانستان نیست. کرزای این طرح را اواخر ماه ژانویه سال جاری در کنفرانس افغانستان در لندن ارائه کرد. به اعتقاد عبدالله، به جای این‌که کابل به فکر دست‌درازکردن به سوی کسانی باشد که معتقد به خونریزی هستند، باید به فکر جذب مردم افغانستان به دولت و حکومت باشد.

به گفته عبدالله، طالبان نه خواستار مذاکره است و نه سهم‌خواهی، بلکه می‌خواهد تمام قدرت را قبضه کند. به اعتقاد وزیر امور خارجه سابق افغانستان، در ۹ سال گذشته و در پی ورود نیروهای بین‌المللی به کشورش، اوضاع تا حدودی بهتر شده، اما این تغییرها عموما به شهرها خلاصه می‌شود.

عبدالله می‌گوید، اگر نشانه‌هایی از امید به آینده در زندگی زنان شهرنشین دیده می‌شود، در روستاها اما هیچ اثری از دمکراسی و برابری حقوق زنان نیست.

از سوی دیگر موضوع افغانستان و حضور نیروهای خارجی در آن همچنان برای اروپایی‌ها مشکل‌ساز شده است. در آلمان به دعوت سازمان‌های مختلف مدافع صلح و احزاب چپ آلمانی، تظاهراتی با شرکت ۶۰۰ شهروند آلمانی از سراسر این کشور در برلین انجام شد. دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند که دو هزار تن در این گردهم‌آیی اعتراضی شرکت کنند؛ گردهم‌آیی‌ای که در اعتراض به شرکت ارتش آلمان و دیگر نیروهای بین‌المللی در ماموریت افغانستان، برپا شده است.

کابینه ائتلافی هلند نیز از مأموریت افغانستان بی‌نصیب نماند. در پی اختلاف شدید میان احزاب حاضر در دولت بر سر ادامه حضور نظامی این کشور در منطقه، خبر انحلال دولت ائتلافی در هیئت دولت منتشر شد. یان پیتر بالکننده، نخست وزیر هلند از حزب دموکرات مسیحی، خواستار بررسی درخواست ناتو برای تمدید مأموریت نظامیان این کشور در افغانستان است. حزب کارگر، دیگر حزب حاضر در دولت اما با این درخواست مخالفت می‌کند.

نخست وزیر هلند خبر خروج حزب کارگر از ائتلاف چپ میانه این کشور را اعلام کرد، اما صحبتی از احتمال برگزاری انتخابات عمومی به‌ میان نیاورده است. در طول مدت چهار سال حضور نظامی هلند در افغانستان (از تابستان ۲۰۰۶) ۲۱ تن از سربازان این کشور جان خود را از دست داده‌اند.


نظر شما :