چرا همه علیه ما هستند؟!

۰۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۵ کد : ۷۰۰۲ باشگاه خوانندگان
یادداشت یکی از خوانندگان دیپلماسی ایرانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران.
چرا همه علیه ما هستند؟!

عضو آژانس بودن تعهداتی به وجود می آور؛ از جمله کار پنهانی در زمینه انرژی اتمی اعم از صلح آمیز یا جنگ آمیز نبایستی انجام داد. هر اقدامی باید با اطلاع آژانس باشد یا پیش از شروع یا در مدتی معین پس از تصمیم به اقدام یا اقدام.

منصفانه قضاوت کنیم و اگر نمی­دانیم از سازمان انرژی اتمی ایران بخواهیم که در همین نشریه اینترنتی برای مردم همیشه در صحنه با صداقت توضیح دهند آیا اقدامات جمهوری اسلامی در این زمینه همواره با خواست­های آژانس بین المللی همخوانی داشته و فراقانونی نبوده است، آنگونه که درمسائل داخلی می بینیم وعمل می کنیم؟

من از آقای دکتر صالحی صمیمانه درخواست دارم طی مقاله ای مستدل توضیحی مفصل بدهند که در کدام قسمت­ها جمهوری اسلامی کوتاهی کرده و به موقع آژانس را در جریان نگذاشته است.

اینکه بنشینیم و بگوییم سازمان ملل، آژانس بین المللی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان،کانادا، ژاپن، ایتالیا و... خلاصه تقریبا تمام کشورهای دنیا غیر از لبنان، سوریه، بورکینافاسو، ونزوئلا دشمن ما هستند و دراتاق­های فکری نشسته اند و شب و روز مرتبا علیه ما نقشه می کشند که راه حال نیست و مشکلات ما را حل نخواهد کرد.

آیا نباید از خودمان بپرسیم چه شده که اینها، علیه ما هستند؟ مگر ما تنها کشور مسلمان دنیا هستیم؟ پس این استکبار جهانی چرا درصدد از بین بردن دیگر کشورهای مسلمان نیست؟ یا اینگونه می­اندیشیم که حتی در میان کشورهای مسلمان جهان این تنها کشور ما و رژیم ماست که راه درست را می رود و بقیه کشورهای مسلمان هم به ما می بایستی تاسی کنند؟

اگر اینگونه فکر می کنیم بازهم باید بیشتر بیندیشیم و یک احتمال کوچک هم قائل شویم که نکند ما اشتباه می­کنیم که حتی اغلب کشورهای اسلامی هم در برابر ما ایستاده­اند. تاکید می کنم بلافاصله نگوئیم  نخیر آقا تمام مردم کشورهای دنیا با ما هستند که در حقیقت اینگونه نیست و هیچ ایرادی هم ندارد و دلیل ضعف ما هم نمی­تواند باشد.

برگردیم به مساله انرژی اتمی، آیا ما تنها کشوری در دنیا هستیم که می­خواهیم از انرژی اتمی به صورت صلح آمیز استفاده کنیم؟ اگر نیستیم که نیستیم چرا این کشورهای غربی و سازمان های گوناگون، استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی در مقابل آن دیگر کشورها چنین عکس العملی نشان نمی دهند و مانع پیشرفت­های آنان در زمینه های فن آوری نمی­شوند و فقط به ما و کره شمالی به قول جوانها گیر داده اند؟

مدام می­گویید چرا با اسرائیل کاری ندارید باز توضیح می­دهم که من وکیل مدافع اسرائیل نیستم اما اسرائیل اولا تا به حال رسما اعلام نکرده که بمب اتمی دارد، اما گیریم که دارد خیلی قانونی می­تواند ادعا کند که من قرارداد را امضاء نکرده ام  و مثل پاکستان و هند بمب اتمی ساخته ام خوب حرفش هم قانونی است. برخلاف صلح جهانی است اما قانونی است.

اما کشور ما قرارداد را امضا کرده که اولا بمب اتمی نسازد دوم آنکه هرگونه فعالیت در زمینه های اتمی را به موقع به آگاهی سازمان انرژی اتمی جهان برساند .این هم که فرموده اید ما داوطلبانه غنی سازی را متوقف کردیم اینگونه نیست پس از آنکه دنیا از طریق لو رفتن اطلاعات از فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی آگاه شد، خواستار متوقف کردن غنی سازی و آغاز مذاکرات شد.

کجای این امر داوطلبانه متوقف کردن غنی سازی است؟ اگر منظور آنست که بدون دستور شورای امنیت یا تصویب قطعنامه، غنی سازی را مدتی متوقف کردیم، بله درست می فرمایید اما به آن صورتی که روی داد، دیگر داوطلبانه نیست و برای تجهیز نکردن دنیایی علیه جمهوری اسلامی بود که متاسفانه کارکرد درستی نیز نداشت، البته به علل گوناگون.

ما چسبیده ایم به این صفحه شکسته که دستیابی به انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز حق طبیعی ماست و هیچکس هم هیچ غلطی نمیتواند بکند. این یک واقعیتی است مثل آنکه من در روز روشن اعلام کنم که اکنون روز است و هر کسی غیر آن گوید دیوانه است. بسیار خوب، من هم صد در صد با این حرف منطقی و اصولی موافقم.

اما آژانس می­گوید اول برادری خود را ثابت کنید بعد ادعای ارث و میراث. اول ثابت کنید که برنامه های شما همه صلح آمیز است، کار پنهانی نکنید، زیرزمینی کار نکنید و بعد که ما فهمیدیم و شما هم فهمیدید که ما فهمیده ایم با شتاب به ما اطلاع ندهید که بله در ضمن ما در قم هم تاسیسات فردو را داریم.

خوب اگر چنین تاسیساتی دارید و حسن نیت هم دارید، به ما اطلاع دهید. کلاه شرعی هم نگذارید که ما حتی یک سال پیش از موعد مقرر اطلاع داده ایم. مثلا اگر حسن نیت دارید همین حالا بفرمایید ما سه تاسیسات زیرمینی  دیگر هم علاوه بر فردو داریم اما در موعد قانونی سایر اطلاعات لازم را برابر آنچه به سازمان بین المللی انرژی اتمی تعهد سپرده ایم، به آگاهی این سازمان خواهیم رساند.

مطلب را کوتاه کنم. آژانس و هشتاد درصد دنیا از ما می­خواهند که اگر در گفته­های خود صادق هستیم درها را به روی کارشناسان آژانس باز کنیم، البته همه درها را حتی درهای زیرمیزی و زیرزمینی را که آنها بگردند. خوب حق هم دارند که به ما اعتماد نکنند. هر کجا هر کار خلافی را به جمهوری اسلامی بستند، گفتیم نه خیر آقا ما دخالتی درآن نداشتیم. مگر کشورهای گوناگون دنیا بیمارند که این اندازه رژیم ما را متهم کنند؟

بالاخره از صد مورد، دست کم یک مورد کار ما بوده؟ آیا اقرار کرده ایم؟ پوزش خواسته ایم؟ تاوان داده ایم؟ به همین علت خیلی صریح بنویسم جامعه بین المللی به ما به صورت چوپان دروغگو نگاه می کند و هیچ اعتمادی حتی به حرف های صادقانه ما ندارند و رژیم ما، به ویژه وزارت خارجه ما بایستی به صورتی جدی در این زمینه کار کند.

البته با این وزارت خارجه فعلی، من گمان نکنم کاری از پیش ببریم. ما نیاز به وزارت خارجه و وزیر و گردانندگانی داریم که از خود اراده داشته و جسارت مخالفت در برابر رئیس جمهور حتی مقام بالاتر را داشته باشند و اگر دستوری را برخلاف مصالح مملکت دیدند با شهامت و جسارت جلو آن بایستند و با اجرای آن مخالفت کنند.

دوره میرزا بنویسی گذشته است. بله قربان و اطاعت و اوامر اجرا می شود و دستورات اجرا شد پاسخ های درخور زمان قاجاریه و پهلویها است.

در جهان امروزی هر مصدر کاری باید با قدرت و جسارت و البته حسن نیت کار خود را بدون واهمه انجام دهد.


نظر شما :