سخنگو کاخ سفید :

نشست نیویورک سازنده بود!

۳۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۲ کد : ۶۷۷۶ آمریکا
چهار روز پس از نشست نمایندگان 1+5 در نیویورک و سخن گفتن در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و البته بی‌نتیجه به پایان رسیدن آن، مقام‌های امریکایی چاره‌ای ندارند جز سازنده خواندن این نشست.
نشست نیویورک سازنده بود!

دیپلماسی ایرانی: چهار روز پس از نشست نمایندگان 1+5 در نیویورک و سخن گفتن در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و البته بی‌نتیجه به پایان رسیدن آن، مقام‌های امریکایی چاره‌ای ندارند جز سازنده خواندن این نشست.

نشستی که پس از پایان ضرب‌الاجل زمانی برای ایران از سوی رئیس‌جمهوری امریکا تشکیل شد و امیدهای بسیاری به آن بود، در نهایت بی‌هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید. بی‌حاصلی که بیش از همه برای امریکایی‌ها سنگین افتاده است. یکی از سخنگوهای کاخ سفید سرانجام پس از گذشت چهار روز از این نشست لب یه سخن گشوده و در این خصوص گفت: ما در حال حاضر در هر دو مسیر در حال حرکت هستیم. ما اعتقاد دارم که پرونده همچنان در مسیر پیشرفت است.

فیلیپ کرولی در این اظهار نظر هم به دو راهکار تحریم و دیپلماسی در برابر پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد. دو راهکاری که چین و پنج کشور دیگر حاضر در این مذاکرات بر سر آن به شدت با هم اختلاف دارند. درست یک روز پس از آنکه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اظهاراتی همصدا گونه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیری رژیم اسرائیل از افزایش تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت، سخنگو کاخ سفید هم حرکت‌های ایران در مسیر شفاف‌سازی هسته‌ای را ناکافی خواند. این مقام امریکایی اعتقاد دارد که ایران موفق به ارائه مدارک کافی برای جلب اطمینان جامعه بین‌المللی نشده است!

در شرایطی که وزیر امور خارجه ایران منوچهر متکی از دیدگاه واقع‌گرایانه شش کشور در برابر پرونده هسته‌ای ایران ابراز خرسندی کرده و چین هم از جامعه جهانی خواسته است تا در برابر این پرونده تلطیف بیشتری از خود نشان دهد، در غرب از این خوش‌بینی‌ها خبری نیست.

سخنگو کاخ سفید در بخش‌هایی از سخنان خود گفت: ما با توجه به گزینه‌هایی که پیش‌رو داریم در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری خواهیم کرد. ما نیم‌نگاهی به شورای امنیت و مصوبه‌های این شورا داریم و همزمان هم درها را برای توسل به دیپلماسی نمی‌بندیم.

همزمان در سنا، نمایندگان طرحی را برای تحریم صادرات سوخت به ایران مهیا می‌کنند. تا‌کنون تحریم‌هایی که بر ایران اعمال شده در زمینه تسلیحات نظامی بوده و بر اقتصاد این کشور تاثیر چندانی نداشته است. ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، المان و روسیه خواهان تشدید این تحریم‌ها هستند.

موافقت بریتانیا با تحریم‌های مالی

همزمان با این اظهارات، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به استقبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران رفت. دیوید میلیبند که جامه وزیر امور خارجه را در انگلیس بر تن دارد، از تشدید تحریم‌های مالی ایران استقبال کرد.

در شرایطی که در اروپا جو حاکم به گونه‌ای ست که همگان به دنبال اعمال تحریم‌هایی هستند که شهروندان ایرانی را تحت فشار قرار ندهد، وزیر امور خارجه بریتانیا اعمال تحریم‌های مالی را بهترین گزینه می‌داند. ایران پیشنهاد غرب برای انتقال روند غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده و همین امر کشورهای اروپایی را برای تشدید تحریم‌ها تشویق کرده است.


نظر شما :