سیاست‌های تازه چاوز و آینده تیره اقتصادی ونزوئلا

۲۸ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۶ کد : ۶۷۵۲ آمریکا
شامگاه جمعه ۸ ژانویه در حالی که بسیاری از مردم ونزوئلا سرگرم تماشای مسابقه بیسبال از تلویزیون بودند، هوگو چاوز رئیس‌جمهوریشان اعلام کرد، نرخ برابری بولیوار واحد پول ونزوئلا در برابر دلار کاهش می‌یابد. این خبر باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها شد.
سیاست‌های تازه چاوز و آینده تیره اقتصادی ونزوئلا

دیپلماسی ایرانی: هوگو چاوز رئیس‌جمهوری جنجالی ونزوئلا که سیاست‌های سوسیالیستی‌اش هر روز مشکل تازه‌ای را برای کشورش به وجود می‌آورد با کاهش ارزش پول و تشویق تولید سریال‌های عامه پسند سوسیالیستی سیاست جدیدی را برای کاهش واردات کالاهای غیرضروری و فیلم‌های غربی در پیش گرفته است.

شامگاه جمعه ۸ ژانویه در حالی که بسیاری از مردم ونزوئلا سرگرم تماشای مسابقه بیسبال (بازی محبوب ونزوئلایی‌ها) از تلویزیون بودند، هوگو چاوز رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد، نرخ برابری بولیوار واحد پول ونزوئلا در برابر دلار کاهش می‌یابد.

این خبر مانند بمب در جامعه ملتهب ونزئلا ترکید. به گونه‌ای که صبح روز بعد از سخنرانی تلویزیونی چاوز مردم به طرز وحشتناکی به فروشگاه‌ها هجوم بردند. شهروندان ونزوئلایی بیمناک آن هستند که سیاست جدید سبب افزایش شتابناک قیمت‌ها شود از این رو می‌کوشند هرچه می‌توانند کالاهای بیشتری بخرند. بخش عمده خرید به وسایل برقی و الکترونیکی مثل تلویزیون و کامپیوتر مربوط می‌شد.

در برنامه جدید ونزوئلا سیستم دوگانه ارزی را برای واردات اجرا می‌کند. در آینده واردکنندگان باید برای کالاهایی که دولت آنها را ضروری تشخیص می‌دهد در ازای هر دلار امریکا 6/۲ بولیوار بپردازند. این در حالی است که هر دلار به بهای ۳/۴ بولیوار در اختیار واردکنندگان کالاهای غیرضروری قرار خواهد گرفت.

دلار ارزان‌تر برای واردات مواد غذائی، بهداشتی و درمانی، ماشین‌آلات و کتاب در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. اما واردکنندگان خودرو، دستگاه‌های ارتباطی، الکتریکی، الکترونیکی، دخانیات، نوشیدنی‌ها، مواد شیمیایی و مشتقات پتروشیمی ناچار به پرداخت بهایی معادل تقریبا دو برابر برای دلار خواهند بود. همین مساله سبب هجوم مردم برای خرید این نوع کالاها شده است.

هوگو چاوز اعلام کرده است که با کاهش ارزش پول ملی قصد دارد اقتصاد را تقویت کرده و از واردات غیرضروری جلوگیری کند و ‌هم‌زمان صادرات را افرایش دهیم. اما مخالفان او از این بیم دارند که سیاست وی منجر به ایجاد بحرانی کمرشکن شود.

آنتونیو لدسما شهردار کاراکاس بزرگ در این باره می‌گوید: «مردم ونزوئلا در آینده باید بابت خرید بسیاری از کالاها دو برابر پول بپردازند. تورم در ونزوئلا در حال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد است. کاهش ارزش پول ملی این تورم را به شدت افزایش خواهد داد.»

میانگین افزایش بهای کالاهای مصرفی مردم ونزوئلا در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۵ درصد افزایش یافت و این کشور رکورد گرانی را در امریکای جنوبی شکست. هم‌زمان با آن تولید ناخالص ملی نیز نزدیک به سه درصد کاهش یافت که ضربه سهمگینی به اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

در همین رابطه چاوز تلاش دارد ذهنیت مردم را نیز با سیاست‌های اقتصادی‌اش هماهنگ کند. از این رو می‌خواهد بر روی روان مردم نیز کارهای روان‌شناسی انجام دهد. به همین دلیل دستور داده که سریال‌های عامه پسند سوسیالیستی تولید شوند. وی در نطق تلویزیونی‌اش در روز یکشنبه در این باره گفت:«فیلم‌های کاپیتالیستی سم هستند و بچه‌ها را به مصرف مواد مخدر و بزهکاری تشویق می‌کنند. ما خودمان می‌توانیم فیلم بسازیم.»

اشپیگل در تفسیر این خبر نوشت، هدف چاوز از ترغیب سریال‌های عامه‌پسند سوسیالیستی رسیدن به الگویی شبیه کوبا است. در کوبا چنین سریال‌هایی با پیام‌های سوسیالیستی از تلویزیون پخش می‌شود.»

شاید به همیت دلیل است که هوگو چاوز در سال ۲۰۰۶ یک استودیوی فیلمبرداری را در حومه کاراکاس افتتاح کرد که کار آن ساختن فیلم‌های کوتاه و مستند است. استدیویی که گفته می‌شود بسیار هزینه‌بر بوده و برای مقابله با هالیوود ساخته شده است. چاوز از زمان به دست گرفتن قدرت رسانه‌های مستقل ونزوئلا را به شدت زیر فشار قرار داده و چندین فرستنده تلویزیونی منتقد خود را نیز تعطیل کرده است.


نظر شما :