مایک مولن: امریکا می‌تواند حمله کند ولی از عواقب آن می‌ترسد

۱۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۱ کد : ۶۶۶۴ آمریکا
مایک مولن ‌گفت: «امریکا قدرت مقابله نظامی با ایران را دارد اما حمله نظامی به این کشور می‌تواند خاورمیانه را به شدت بی‌ثبات کند و عواقب ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد.»
مایک مولن: امریکا می‌تواند حمله کند ولی از عواقب آن می‌ترسد

دیپلماسی ایرانی: مایک مولن رئیس ستاد کل ارتش فرماندهی امریکا که پیش از این و در زمانی نه چندان دور به انتقاد شدید از برنامه‌های هسته‌ای ایران پرداخته بود و حتی گفته بود که گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است، در تازه‌ترین اظهار نظر از حرف قبلی خود برگشته و گفته است، هر گونه حمله نظامی به ایران عواقب وخیمی بر منطقه در بر خواهد داشت.

مایک مولن ‌گفت: «امریکا قدرت مقابله نظامی با ایران را دارد اما حمله نظامی به این کشور می‌تواند خاورمیانه را به شدت بی‌ثبات کند و عواقب ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در سخنرانی‌ای در موسسه واشنگتن برای خاورنزديک همچنین تاکید کرد، با وجود این که ارتش امریکا درگیر جنگ در عراق و افغانستان است ولی قدرت مقابله نظامی با ایران را دارد. وی به همین دلیل به توانایی‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش امریکا اشاره کرد و اظهار داشت، ایران برای مدتی طولانی مورد توجه ارتش امریکا قرار داشته و ارتش امریکا به توانایی‌های خود در مقابله با ایران واقف است.

به ادعای مایک مولن ایران سال‌هاست به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند پیامدهای بسیار ناگواری داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعا را رد کرده و بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید داشته است.

مولن در عین‌حال تاکید کرد، حمله نظامی به ایران نیز می‌تواند باعث بی‌ثباتی شود. او از عواقب ناخواسته این دو سناریو ابراز نگرانی کرد و گفت که هر دوی این سناریو می‌تواند باعث بی‌ثباتی در منطقه شود و این برای کل جهان خطرناک است.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شده است. در این قطعنامه‌ها از ایران خواسته شده که فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را متوقف کند. در حال حاضر امریکا و کشورهای غربی خواهان تصویب قطعنامه‌ای دیگر برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند ولی آن گونه که دیپلمات‌‌ها می‌گویند، روسیه و چین مخالف این اقدام هستند.

چندی پیش نیز باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا خواهان نزدیک‌تر شدن روابط تهران و واشنگتن شده بود به شرطی که ایران برای رفع نگرانی که در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش وجود دارد تلاش کند. اوباما تا پایان سال ۲۰۰۹ به ایران فرصت داده بود تا در سیاست‌های هسته‌ای خود تجدید نظر کند. این زمان اکنون به پایان رسیده و جمهوری اسلامی ایران نه تنها این ضرب‌الاجل را رد کرده بلکه خود برای غرب ضرب الاجل تعیین کرده که ظرف یک ماه پای میز مذاکره بنشیند.

از نظر مایک مولن نه فقط امریکا بلکه کل جامعه جهانی باید بکوشد از طریق راه‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را وادار به عقب‌نشینی کند تا جلوی دو سناریوی خطرناک (دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای و حمله نظامی به ایران) گرفته شود.

پیش از این رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز خواهان تلاش‌های دیپلماتیک در برخورد با ایران شده بود و گفته بود حمله نظامی به ایران فقط باعث تاخیر در پیشرفت هسته‌ای آن کشور خواهد شد. کارشناسان می‌گویند، ایران سال‌ها وقت داشته تاسیسات زیرزمینی بسازد که حتی در صورت حمله امریکا و اسرائیل هم بتواند برنامه هسته‌ای‌اش را به پیش ببرد.

مولن در سخنان خود همچنین به اتفاقات اخیر در ایران اشاره کرد و گفت که مطمئن است ناآرامی‌ها در ایران ادامه خواهد یافت.


( ۱ )

نظر شما :