احتمال برکنارى برخى از مقامات امنيتى امريکا

۱۸ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۰ کد : ۶۶۵۷ آمریکا
حادثه نافرجام تروريستى ديترويت مسئولان امنيتى امريکا را در يک جلسه محرمانه به اتاق اوباما در کاخ سفید کشانده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند به زودی شاهد برکناری برخی از مسئولان امنیتی امریکا خواهیم بود.
احتمال برکنارى برخى از مقامات امنيتى امريکا

دیپلماسی ایرانی: در پی عملیات نافرجام تروریستی در یک هواپیمای امریکایی از مقصد امستردام به دیترویت که در تعطیلات کریسمس انجام شد، باراک اوباما ۱۶ سرپرست سازمان‌‌های امنیتی این کشور را به کاخ سفید فرا خواند. وی از ناتوانی نهادهای امنیتی این کشور در کشف به موقع این اقدام تروریستی ناخشنود است و پیش‌بینی می‌شود برای سخت‌گیری در این موضوع چند نفر از مقامات دستگاه‌های امنیتی امریکا برکنار شوند.

حمله ناموفق تروریستی در هواپیمای شرکت امریکایی دلتا ایرباس نشان داد که سازمان‌های امنیتی امریکا به گونه‌ای موثر قادر به پیشگیری از اقدامات تروریستی نیستند. باراک اوباما با انتقاد از کارکرد نهادهای امنیتی این کشور، مسئولان ارشد و سرپرستان این نهادها را برای بررسی این سهل‌انگاری به کاخ سفید فراخواند. این نشست در روز سه‌شنبه ۵ ژانویه به صورت غیرعلنی در پشت درهای بسته برگزار شد. به گفته آگاهان سیاسی در واشنگتن این نشست برای رفع بحران موجود بوده و باید روشن کند که چگونه عمر فاروق عبدالمطلب تروریست نیجریایی با حمل مواد منفجره توانسته ویزای امریکا دریافت کند و موفق به پرواز با یک هواپیمای امریکایی شود.

به گفته مسئولان دولتی امریکا نام این تروریست نیجریایی در لیست افراد مظنون بوده ولی ممنوعیت پرواز برای وی منظور نشده است. این موضوع عصبانیت اوباما را دو چندان کرده به گونه‌ای که این قصور را نابخشودنی خواند و اعلام کرد که تغییرات اصلاحی پیامد این اهمال‌کاری خواهد بود. جزئیات بیشتر این تغییرات اصلاحی پس از نشست با سرپرستان نهادهای امنیتی امریکا روشن خواهد شد.

به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی، تکمیل و تجدید فهرست افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی یکی از تغییرات اصلاحی در آینده خواهد بود. اوباما خواهان نظارتی کارآمد و موثر از سوی سازمان‌های امنیتی بر فعالیت‌های افراد مظنون است.

به مثابه نخستین اقدام مقامات امریکایی نظارت در فرودگاه‌های این کشور را تشدید کردند. از این پس به ویژه در مورد مسافران ۱۴ کشور جهان بازرسی و نظارت بیشتری صورت خواهد گرفت. در این فهرست نام کشورهایی چون، ایران، افغانستان، یمن، لیبی، پاکستان، نیجریه، سومالی و کوبا دیده می‌شود.

کوبا با انتقاد از تصمیات جدید امریکا افزایش کنترل در فرودگاه‌های امریکا را پارانویای ضدتروریستی خواند.

در همین حال برخی کشورهای غربی با نصب اسکنرهای بدن‌نما در فرودگاه‌های خود خواهان پیشگیری از ورود اسلحه و مواد منفجره به هواپیما هستند. این موضوع در آلمان جنجال آفریده و منتقدان آن را دخالت در حریم خصوصی افراد توصیف کرده‌اند.

به‌رغم حملات ‌جمهوری‌خواهان امریکا به سیاست‌های امنیتی اوباما نشست سرپرستان نهادهای امنیتی در کاخ سفید بیانگر اراده رئیس‌ جمهوری امریکا برای جلوگیری از تکرار مجدد این اشتباهات در مبارزه علیه تروریسم است.

جان برنان یکی از مسئولان امنیتی امریکا در این باره گفت: «در اینجا قصوری انسانی و اشتباهاتی رخ ‌داده است. حال سرپرستان سازمان‌های امنیتی باید به روشنی به رئیس‌ جمهور توضیح دهند که در پرواز هواپیمای شرکت دلتا ایرباس چه خطایی صورت گرفته است.»

به نظر تحلیلگران سیاسی شاید اوباما و نهادهای امنیتی امریکا با تشکیل کمیسیونی به بررسی همه‌ جانبه حادثه نافرجام تروریستی در دو هفته‌ پیش مبادرت کنند. اما این احتمال نیز وجود دارد که برخی از مسئولان امنیتی از مقام‌های خود برکنار شوند.


نظر شما :