سفر تاریخی سعد حریری به سوریه

۲۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۳ کد : ۶۴۹۶ اخبار اصلی
شنبه 19 دسامبر سعد حریری نخست‌وزیر لبنان سفری تاریخی را آغاز کرد. وی در راس یک هیات بلندپایه وارد دمشق پایتخت سوریه شد و با بشار اسد رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
سفر تاریخی سعد حریری به سوریه

دیپلماسی ایرانی: شنبه 19 دسامبر سعد حریری نخست‌وزیر لبنان سفری تاریخی را آغاز کرد. وی در راس یک هیات بلندپایه وارد دمشق پایتخت سوریه شد و با بشار اسد رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد. رئيس ‌جمهوری سوريه در ديدار با نخست وزير لبنان بر تمايل کشورش برای ايجاد روابط هر چه بهتر با لبنان تاکيد کرد.

بشار اسد تاکيد کرد، سوريه همچنان خواهان ايجاد روابط هر چه بهتر با لبنان است و معتقد است روابط استراتژيک و برجسته بين دو کشور از منافع مشترک حمايت خواهد کرد.

رئيس‌ جمهوری سوريه گفت: «امنيت و ثبات لبنان امنيت و ثبات سوريه است و عکس اين مساله نيز صدق مى‌کند. سوريه از هيچ تلاشى که در تحکيم روابط بين دو کشور، وحدت، امنيت و ثبات لبنان سهيم باشد، فروگذار نخواهد کرد.»

دفتر رياست جمهورى سوريه نیز در بيانيه‌اى اعلام کرد، سعد حريرى و بشار اسد در اين ديدار بر گشودن افق‌هاى جديد در روابط دو کشور برای تحکيم همکارى‌هاى دو جانبه در زمينه‌هاى مختلف و ايجاد روابط برادرانه بين دو کشور تاکيد کردند. تحولات مثبت بوجود آمده در لبنان و سوريه تاريخ روابط دو کشور و نحوه پشت سر گذاشتن پيامدهاى منفى گذشته در اين روابط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سعد حريرى نيز در اين ديدار بر تمايل دولت لبنان برای ايجاد روابط حقيقى و استراتژيک با سوريه تاکيد کرد و آن را به سود مردم دو کشور و منافع آنها دانست.

وى در این باره گفت: ـروابط خوب و برجسته بين سوريه و لبنان موجب تحکيم قدرت و موضع‌گيرى دو کشور مى‌شود و در حفظ لبنان، هويت عربى آن و وحدت عربى در رويارويى با سياست‌هاى مداوم اسرائيل در نقض حقوق اعراب سهيم خواهد بود.»

آخرين تحولات جهان عرب و بين‌المللى از ديگر موضوعات مورد بحث در نشست اسد و حريرى بود و دو طرف بر ضرورت هماهنگى و تبادل نظر درباره مسائل مشترک تاکيد کردند.

در همین رابطه بثينه شعبان مشاور سياسى و رسانه‌اى بشار اسد نيز مذاکرات رئيس جمهوری سوريه با سعد حريرى را آشکار، مثبت و دوستانه توصيف کرد و گفت: «اين مذاکرات بر موضوعات مربوط به سوريه و لبنان و در نهايت شفافيت متمرکز بود.»

شعبان که پس از مذاکرات اسد و حريرى در جمع خبرنگاران سخن مى‌گفت، تاکيد کرد، مذاکرات دو طرف بر محور روابط آينده دو کشور، راهکارهاى موجود برای فعال‌سازى همکارى‌ سازمان‌هاى لبنان و سوريه و سفر وزيران و مسئولان لبنانى به دمشق پس از سفر حريرى برای تحکيم و توسعه روابط دو جانبه متمرکز بود. تحولات جهان عرب بويژه سوريه و لبنان با توجه به ادامه اشغالگرى‌هاى اسرائيل در اراضى عربى و تهديد‌ها و چالش‌هاى مشترکى که سوريه و لبنان با آن روبه‌رو هستند از ديگر مسائل مورد بحث در اين نشست بود. دو طرف همچنين درباره همکارى‌ها و مشورت‌هاى دو جانبه در محافل عربى و بين‌المللى به توافق رسيدند.

سفر حریری به سوریه را می‌توان نقطه عطفی در روابط لبنان و سوریه دانست. پس از ترور رفیق حریری پدر سعد حریری، جریان موسوم به 14 مارس که ریاست آن را سعد حریری بر عهده گرفت، دائما دمشق را عامل اصلی ترور رفیق حریری معرفی می‌کردند که به تنش در روابط دو کشور انجامید. سفر حریری به دمشق می‌تواند زمینه‌ساز بهبود روابط لبنان با حزب‌الله و لبنان با ایران نیز شود.

از سوی دیگر روزنامه لبنانى المستقبل وابسته به جريان 14مارس که زیر نظر سعد حریری اداره می‌شود از سفر نخست وزير لبنان به ايران خبر داد.

روزنامه لبنانى المستقبل به نقل از غازى يوسف يکى از نمايندگان پارلمان لبنان با اشاره به سفر دوره‌اى سعد حريرى نخست وزير لبنان نوشت، حريرى سفر دوره‌اى خود را با ديدار از ايران، مصر و برخى کشورهاى اروپايى تکميل خواهد کرد.

وى گسترش روابط سياسى و اقتصادى با اين کشورها را که به بهبود اوضاع لبنان کمک خواهد کرد، از مهمترين اهداف مورد نظر در سفر دوره‌اى حريرى اعلام کرد.

چند روز قبل از سفر حریری به دمشق ميشل سليمان رئيس جمهوری لبنان براى عرض تسليت به اسد به خاطر درگذشت برادرش به دمشق سفر کرده بود.


نظر شما :