فيدل کاسترو: لبخندهاى اوباما براى پوشاندن مقاصد شوم امريکاست

۲۴ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۷ کد : ۶۴۶۴ آمریکا
فيدل کاسترو رهبر پیشین کوبا و رهبر معنوی این کشور مى‌گويد لبخندهاى دوستانه و چهره‌ سياه‌پوست رئيس ‌جمهوری امريکا مقاصد شوم واشنگتن براى آمريکاى لاتين را مخفى مى‌کند.
فيدل کاسترو: لبخندهاى اوباما براى پوشاندن مقاصد شوم امريکاست

دیپلماسی ایرانی: فيدل کاسترو رهبر پیشین کوبا و رهبر معنوی این کشور مى‌گويد لبخندهاى دوستانه و چهره‌ سياه‌پوست رئيس ‌جمهوری امريکا مقاصد شوم واشنگتن براى آمريکاى لاتين را مخفى مى‌کند.

فيدل کاسترو در نامه‌اى به هوگو چاوز رئيس‌ جمهوری ونزوئلا که در پايان نشست پايانى کشورهاى چپ‌گراى آمريکاى لاتين قرائت شد، نوشته است، امپراطورى امريکا دوباره در منطقه داراى حالت تهاجمى شده است.

کاسترو در اين نامه هشدار داده است که لبخند مهربان باراک اوباما رئيس‌ جمهوری امريکا قابل اعتماد نيست و واشنگتن درحال توطئه عليه دولت‌هاى چپ‌گراى آمريکاى لاتين از جمله ونزوئلاست.

کاسترو 83 ساله که حدود 50 سال برکوبا حکومت کرده در نامه خود آورده است، اهداف واقعى امپراطورى امريکا کاملا آشکار است؛ اين بار در پشت لبخند مهربان و چهره سياه‌پوست باراک اوباما امپراطورى امريکا در پشت اقدامات نيروهاى راست‌گرا در آمريکاى لاتين براى حمله به ونزوئلا و ديگر کشورهاى چپگرا قرار دارد.

براساس گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس‌ رئيس‌ جمهوری سابق کوبا همچنين واشنگتن را در کودتاى هندوراس مقصر دانسته است. اين کودتا در تاريخ 28 ژوئن منجر به برکنارى مانوئل زلايا رئيس‌ جمهوری چپ‌گراى هندوراس شد. در آن اتفاق بسیاری از ناظران امریکا را به دو گانگی در رابطه با هندوراس متهم می‌کردند. در حالی که در زمان کودتا ایالات متحده این عمل را محکوم کرد برخی از ناظران اسنادی را افشا می‌کردند که بر اساس آن کودتاچیان با حمایت ایالات متحده به خصوص سی‌آی‌ای دست به کودتا علیه زلایا زدند.

کاسترو همچنين از امضاى توافقنامه‌ نظامى ميان امريکا و کلمبيا انتقاد کرده است. بر اساس اين توافقنامه امريکا مى‌تواند به 7 پايگاه نظامى کلمبيا دسترسى داشته باشد.

کاسترو همچنين هفته گذشته اوباما را به دليل گرفتن جايزه صلح نوبل 2009 مورد تمسخر قرار داد و اعلام کرد، پذيرش جايزه‌ صلح نوبل از سوى باراک اوباما پس از تصميم‌گيرى براى اعزام 30 هزار سرباز به افغانستان اقدامى خودخواهانه است.

نامه کاسترو به چاوز نشان مى‌دهد هنوز تا آشتى امريکا و کوبا فاصله‌ زمانى زيادى باقى مانده است. به خصوص این که بسیاری از رهبران چپ‌گرای آمریکای لاتین از جمله کوبا معتقدند که باراک اوباما از سیاست‌هایی که در ماه‌های ابتدایی ریاست جمهوری‌اش وعده داده بود، فاصله گرفته است.

پيشتر اوباما محدوديت‌هاى سفر کوبايى – امريکايى‌ها به کوبا و ارسال پول به اين کشور را لغو کرده و از احتمال آغاز دوباره‌ روابط دو کشور سخن گفته بود. اما کوبایی‌ها می‌گویند این اقدامات تنها در حد وعده است و هیچ گاه به مرحله عمل نرسیده‌اند.  


نظر شما :