امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران

۲۴ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۶ کد : ۶۲۶۴ سرخط اخبار
اوباما:ما نمی‌توانیم روی ایرانی‌ها حساب کنیم. (از این رو) ما درباره دیگر راه‌ها بحث خواهیم کرد و آماده خواهیم شد/مدودف:مسکو از روند مذاکرات در باره برنامه هسته‌ای ایران «رضایت» ندارد.
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران

آینده- باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در حاشیه نشست آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور، در دیدار با همتای روس خود دمیتری مدودف گفت که فرصت تهران برای پذیرفتن پیشنهادهای مذاکره‌کنندگان بین‌المللی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش در حال به سر رسیدن است و رئیس جمهوری روسیه نیز از رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای ابراز نارضایتی کرد.
آقای اوباما در این دیدار گفت: «متأسفانه، به نظر می‌رسد دست کم تاکنون، ایران قادر به بله گفتن به آنچه که به تصدیق همه، رویکردی خلاقانه و سازنده‌ای است، نبوده است».
با گذشت نزدیک به یک ماه از نشست وین، ایران همچنان از ارائه پاسخ قطعی به پیش‌نویس وین که از سوی آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌شود، خودداری کرده است.
بر پایه این پیش‌نویس ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه می‌دهد تا در برابر، مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران تحویل بگیرد.
طرفداران این پیشنهاد معتقدند با خارج کردن ذخیره اوارنیوم غنی‌شده از ایران، جمهوری اسلامی نمی‌تواند این ذخیره را برای تولید احتمالی بمب به کار گیرد.
باراک اوباما در باره این پیشنها گفت: «این تنها موضع ایالات متحده نیست، بلکه موضع سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن [محمد] البرادعی نیز است».
رئیس جمهوری ایالات متحده تأکید کرد: «برای ما زمان این رویکرد در حال سپری شدن است. ایالات متحده و روسیه  همچنان از ایران می‌خواهند که راهی را در پیش بگیرد که آنها را به اجرای تعهدات بین‌المللی‌شان رهنمون شود».
باراک اوباما در عین حال گفت: «ما نمی‌توانیم روی ایرانی‌ها حساب کنیم. (از این رو) ما درباره دیگر راه‌ها بحث خواهیم کرد و آماده خواهیم شد».
دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه،‌ نیز در این دیدار گفت که مسکو از روند مذاکرات در باره برنامه هسته‌ای ایران «رضایت» ندارد.
آقای مدودف، در عین اینکه ابراز امیدواری کرد ایران به پیشنهادهای مطرح شده پاسخ مثبت دهد، تصریح کرد که «گزینه‌های دیگر همچنان بر روی میز است تا این فرآیند را به پیش ببرد».
رئیس جمهوری روسیه پیش از این اعلام کرده بود که اگر ایران به پیشنهادهای مطرح شده از سوی کشورهای طرف مذاکره با ایران پاسخ مثبت ندهد، کاخ کرملین اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران را مد نظر قرار می‌دهد.
ایران تاکنون مشمول سه‌قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل شده است.
 

 دیدار سارکوزی و طالبانی

ايلنا- «نيکلا سارکوزى»،رئيس‌جمهوى فرانسه و «جلال طالبانى»، همتاى عراقى وى در نخستين روز از سفر چهار روزه طالبانى به فرانسه با هم ديدار مى‌کنند.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى فرانسه، رئيس‌جمهورى عراق روز دوشنبه براى مذاکر با رئيس‌جمهورى فرانسه به پاريس سفر مى‌کند.
سارکوزى و طالبانى ساعت 5 بعدازظهر فردا در کاخ رياست‌جمهورى فرانسه با يکديگر ديدار خواهند کرد.
طالبانى و سارکوزى قرار است در طول اين ديدار درباره مناسبات ميان بغداد و پاريس که به گفته معاونان رئيس‌جمهورى عراق براى پيشبرد توافق‌نامه‌ها اهميت دارد، گفت‌وگو کنند.
اين سومين سفر طالبانى به عنوان نخستين رئيس‌جمهورى کرد تاريخ عراق به فرانسه از زمان انتصاب به رياست‌جمهورى در سال 2005 محسوب مى‌شود.
وى پيش از اين طى سال‌هاى 2006 و 2007 دو بار به فرانسه سفر کرده است اما اين سفر نخستين سفر وى است که با هدف بازديد از فرانسه صورت مى‌گيرد.

رای اعتماد به هر سه وزیر پیشنهادی

نمايندگان مجلس امروز در جلسه راى اعتماد به وزراى پيشنهادى دولت به هر سه گزينه احمدى نژاد راى مثبت دادند.  

به گزارش فارس، نمايندگان امروز در صحن علنى مجلس در ادامه بررسى وزراى پيشنهادى دولت به هر 3 گزينه رييس جمهور راى مثبت دادند.
در اين جلسه حاجى بابايى با 217راى موافق، 33راى مخالف و 13راى ممتنع براى وزارت آموزش و پرورش، صادق محصولى با 149راى موافق، 95راى مخالف و 21راى ممتنع براى وزارت رفاه و مجيد نامجو با 210راى موافق، 36راى مخالف و 19راى ممتنع براى وزارت نيرو از نمايندگان مجلس راى اعتماد گرفتند.

اخبار قبلی

اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن

 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم
باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست
فرصت 2 روزه ایران برای واکنش به پیش نویس
آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر
کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت
انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد
هاشمی رفسنجانی سردار فداکار جمهوری اسلامی است

 

 


نظر شما :