آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر

۲۸ مهر ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۶ کد : ۶۰۵۵ سرخط اخبار
در گزارش سالانه این سازمان که در زمینه دفاع از آزادی مطبوعات در جهان فعالیت می‌کند، ایران از نظر میزان آزادی مطبوعات در میان ۱۷۵ کشور جهان در رده ۱۷۲ قرار گرفته است
آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر

 

آینده نیوز- بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران از نظر میزان آزادی مطبوعات باز هم به رده‌های پایین‌تری سقوط کرده، در حالی که ایالات متحده آمریکا با بیست پله صعود به رده بیستم رسیده است.

گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت آزادی مطبوعات در سراسر جهان در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد.

در گزارش سالانه این سازمان که در زمینه دفاع از آزادی مطبوعات در جهان فعالیت می‌کند، ایران از نظر میزان آزادی مطبوعات در میان ۱۷۵ کشور جهان در رده ۱۷۲ قرار گرفته است.

در آخرین جدول رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که با توجه به وضعیت آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در محدوده زمانی ١٠ شهریور سال ١٣٨٧ تا ١٠ شهریور سال جاری تنظیم شده است، ایران به رده‌های پایین‌تر جدول سقوط کرده است.

در گزارش سال گذشته گزارشگران بدون مرز ایران در میان ۱۷۲ کشور در رده ۱۶۶ قرار داشت.

در این گزارش با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و اعلام نام محمود احمدی‌نژاد به نام فرد پیروز در این انتخابات به تاثیر این رویداد در وخیم‌تر شدن اوضاع برای روزنامه‌نگاران ایران پرداخته شده و آمده است: «بازداشت گروهی روزنامه‌نگاران در پی سرکوب اعتراض‌های گسترده نسبت به تقلب و تخلف در انتخابات ریاست جمهوری ایران از جمله دلایل این وخامت است. روزنامه‌نگاران بازداشت شده مجبور به اعتراف‌های اجباری شده و در دادگاه‌های استالینی محاکمه شدند

در بخش دیگری از گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در باره وضعیت آزادی مطبوعات در ایران با اشاره به محدودیت‌هایی که از سوی دولت آقای احمدی‌نژاد بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها اعمال می‌شود ادعا شده است: «با استقرار نیروهای امنیتی در چاپخانه‌ها و تحریریه‌ روزنامه‌ها، اعمال سانسور پیش از انتشار در ایران آغاز شده است

هر چند ایران پیش از این نیز در رده‌های پایانی جدول رده‌بندی‌ آزادی مطبوعات در جهان قرار داشت، در گزارش سال جاری گزارشگران بدون مرز ایران به «پشت دروازه سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات یعنی ترکمنستان، کره شمالی و اریتره» رسیده است.

در جدول رده‌بندی آزادی مطبوعات در جهان این سه کشور پس از ایران به ترتیب در رده‌های انتهایی قرار گرفته‌اند و بدترین وضعیت را از نظر آزادی مطبوعات به خود اختصاص داده‌اند.

13 آبان، همگرایی سبزها با امریکا!؟

به گزارش ایسنا محمد نبى حبيبى روز سه شنبه خطاب به میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی گفت: تکرار اتهامات بى اساس و دروغ هاى رسوا و نخ نما عليه مردم و نظام فايده اى ندارد.
وى افزود: کسانى که در انتخابات دهمين دور رياست جمهورى با اقبالى که خيال مى کردند روبرو نشدند بايد راى مردم را که ميزان است به رسميت بشناسند.
حبيبى که در نشست دبيران اين حزب سخن مى گفت با اشاره به روز 13 آبان افزود: جريان موسوم به سبز در روز قدس با هماهنگى با اسرائيل رسوايى به بار آوردند و حساب خود را از انقلاب ، امام (ره) و امت جدا کردند حالا مى خواهند در روز 13 آبان همگرايى با آمريکا را پيشه کنند و فاصله خود را با مردم و نظام بيشتر کنند.
حبيبى اظهار داشت: ما نصيحت مى کنيم از همراهى با مردم و نظام چه ضررى ديديد که مى خواهيد با دشمنان مردم، امام (ره) و نظام همراهى کنيد. مردم اين نوع تحرکات را زير نظر دارند و مثل 22 خرداد در انتخابات بعدى راى خود را در اين باره خواهند داد.

اردوغان برای میانجیگری نمی آید

ایرنا- منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در نشست خبری خود راجع به سفر اردوغان به کشورمان گفت: جناب آقاى رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه براساس برنامه مستمر ديدارهاى متقابل دو کشور و در سفرى برنامه‌ريزى شده عازم تهران هستند که در اين سفر گسترش مناسبات دو کشور در 4 سال گذشته، مشورت‌هاى سياسى و همچنين گسترش چشمگير همکارى‌هاى اقتصادى انجام خواهد شد که اين موضوع نشان از ظرفيت‌هاى موجود ميان دو کشور براى همکارى و علاقه‌مندى مسئولين دو کشور براى ارتقاى همکارى‌هاى دو کشور دارد. دو کشور موضوعات مختلف مورد علاقه اى دارند که در اين سفر مورد بررسى قرار خواهد گرفت. منوچهر متکى در پاسخ به سوالى مبنى بر اين که آيا سفر اردوغان به تهران براى ميانجگرى هسته‌ اى است، تصريح کرد: در اين ديدارها مسايل دو جانبه و تحولات بين المللى مورد گفت‌وگو است و فعاليت‌هاى هسته‌ اى ايران روند طبيعى و قانونى خود را دارد و بحث وساطت و ميانجيگرى مطرح نيست.

ادعای میرحسین شبیه ادعای مسعود رجوی است!

به گزارش فارس، حميد رسايى نماينده مردم تهران و عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس پس از اتمام جلسه‌ علنى صبح مجلس در جمع خبرنگاران گفت: امروز حدود 100 نفر از نمايندگان ملت به نمايندگى از بقيه آنان شکايتى را به حجت الاسلام محسنى اژه اى دادستان کل کشور به دليل بيانيه‌ها و اقدامات موسوى تحويل وى دادند.
وى در پاسخ به اينکه علت تنظيم اين بيانيه چه بوده و تحويل آن به دادستان کشور چه بود است خاطر نشان کرد: بيانيه‌ها و اقدامات موسوى در طول اين مدت لطمات و صدمات جبران ناپذيرى را به آبروى نظام اسلامى و مردم و نيز عوامل عمومى کرد به همين منظور نمايندگان ملت که اکثرا از حقوقدانان هستند اين شکايت را به دادستان کل کشور ارائه کردند.
وى تاکيد کرد که اين درخواست توسط اکثر اعضاى کميسيون حقوقى مجلس و نيز نمايندگان حقوق دان مجلس تنظيم شده و داراى مستندات و دلايل بسيار محکم و محکمه پسند است. وى اين را هم اضافه کرد که نمايندگان ديگر هم درخواست امضاى اين شکايت را داده‌اند.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در پاسخ به اينکه چرا الان با توجه به گذشت 4 ماه است از وقايع اخير در کشور اين شکايت عليه مير حسين موسوى تنظيم شده است گفت: علت صبر نمايندگان به اين دليل بود که اميد داشتند تا موسوى دست از اقدامات و مواضع همسو با دشمنان را دست بردارد اما نه تنها حرکات او متوقف نشد اما همسو با دشمنان نظام ادامه پيدا کرد از اين رو نمايندگان نيز به دليل وظيفه ذاتى خود و نيز درخواست‌هاى مکرر مردم اين شکايت را تسليم دادستان کل کشور کردند.

نماينده مردم تهران در خانه ملت در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه موسوى گفته است اگر هر يک از سران جنبش موسوم به سبز دستگير شوند، اين جنبش راه خود را ادامه داد و دست از اقدامات خود بر نخواهد داشت گفت: مسعود رجوى سرکرده گروهک تروريستى منافقين چنين ادعاهاى را داشت اما در عاقبت ادعاى او نيز به واقعيت نپيوست چرا که هر کس در مقابل اهداف و آرمان هاى انقلاب اسلامى بايستد و اراده ملت بايستد حذف خواهد شد.

اخبار قبلی

کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت

انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد
هاشمی رفسنجانی سردار فداکار جمهوری اسلامی است
انبارلويى: وابستگى موسوى،خاتمى و کروبى به بيگانگان و منافقين محرز است
نبوی: حاميان موسوی پايبند جمهوری اسلامی اند
کلينتون براى گفت‌وگو درباره ايران به روسيه مىرود
کلینتون: تا ابد منتظر ایران نمی مانیم
تقلب گسترده‌اى در انتخابات افغانستان روى داد
 طرح ده ماده اى اوباما يک فاجعه بزرگ است
اقدام توهین­ آمیز ماموران ترکیه در قبال زنان ایرانی
برلوسکونى: هرگز استعفا نمى‌دهم
دیدار پوتین و معاون اول احمدی نژاد
اگر حق وتو را بردارد شایسته جایزه است
تور اروپایی کلینتون با محوریت موضوع ایران
 حمايت لندن از حق هسته اى ايران
اولین حضور سیاسی چاوز،فرماندهی کودتا
هنوز هم کاپشن مى پوشم !
هيئت آمريکايى از آقاى جليلى خواست با آنها مذاکره کند
هاشمی: آلمان به ایران مدیون است
جلال طالبانی در واشنگتن
تکذیب ملاقات با مقامات امریکایی در واشنگتن


نظر شما :