سیاست خارجی در کلام مسئولين

۲۷ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۱ کد : ۵۷۱۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولين

رییس جمهور، مشاور ارشد رییس جمهور، وزیر خارجه، سخنگوی وزیر خارجه، رييس سازمان انرژى اتمى ايران، مشاور مطبوعاتی رییس جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سفیر ایران در آذربایجان مقام هایی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

دشمنان اکنون پيغام مى‌دهند که مى‌خواهيم جبران کنيم

محمود احمدى‌نژاد در بيست و سومين مراسم دانش‌آموختگى و تحليف دانشجويى دانشجويان دانشگاه نيروى انتظامى با بيان اينکه "دشمنان باز هم در مورد ملت ايران اشتباه کردند" گفت: آنها خيال مى‌کردند با برخى از حرکت‌هاى مذبوحانه، بداخلاقى‌ها و بى‌ادبى‌ها مى‌توانند ذره‌اى در اراده ملت ايران خلل وارد کنند باز هم اشتباه کردند و البته اکنون پيغام مى‌دهند که مى‌خواهيم جبران کنيم و نفهميديم. ما اميدواريم که آنها صادق باشند و جبران کنند. ملت ايران ملت بزرگوارى است و فرصت جبران را مى‌دهد. اميدواريم که آنها موفق به جبران شوند. آنها تجربه کرده‌اند که اگر صداقت پيشه کنند و بر پايه ايمان، عدالت، و احترام حرکت کنند در دايره احترام و دوستى ملت ايران وارد خواهند شد ولى اگر فريبکارى، دغل‌کارى و زياده‌خواهى را پيشه کنند پاسخ ملت ايران روشن است. پاسخ ملت ايران به دشمنان دغلکار همواره پاسخ پشيمان‌کننده‌اى بوده است. ملت ايران در طول اين سال‌ها لکه ننگ پشيمانى را بر پيشانى دشمنان خود نشانده است و امروز اين ملت مقتدرتر از هميشه است.

پيشنهاد ايران شبيه درخواست باراک اوباما است

مجتبى ثمره ‌هاشمى در گفت‌وگو با روزنامه‌ واشنگتن‌پست گفت که ايران حاضر به گفت‌وگو درباره‌ متوقف کردن برنامه‌ غنى‌سازى اورانيومش در واکنش به درخواست‌هاى غربى نيست، اما به جاى آن يک سيستم کنترل جهانى را پيشنهاد داده است که هدف آن حذف تسليحات هسته‌اى است.

 

مشاور ارشد سياسى محمود احمدى‌نژاد تاکيد کرد که پيشنهاد ايران شبيه درخواست باراک اوباما رييس‌جمهور امريکا در ماه آوريل در زمينه‌ حذف تسليحات هسته‌اى جهان است.

کسانى دامى براى اوباما پهن کرده‌اند

وزير خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشى در مورد طرح اوباما در مورد صلح خاورميانه گفت: از جزييات طرحى که به اوباما منصوب است اطلاع دقيقى نداريم اما در حد آنچه که مطلع شده‌ايم برداشت‌مان اين است که کسانى دامى براى اوباما پهن کرده‌اند زيرا در آن حد که آن برنامه منتشر شده هيچ چيز براى حقوق فلسطين و مردم آن در نظر گرفته نشده است و شرايط بسيار دشوارى براى فلسطينى‌ها خواهد بود.

منوچهر متکی افزود: دولت امريکا بايد واقع‌بينانه‌تر و دقيق‌تر بحث خاورميانه را دنبال کند و در دامى که از سوى جريان‌هاى تندرو در منطقه و يا در خود امريکا براى او پهن کرده‌اند نيفتد.

اميدواريم دولت انگليس بتواند اشتباهات خود را جبران کند

احمدی نژاد در دیدار سفیر جدید انگلیس با اشاره به اينکه قصد ندارد رفتارهاى اشتباه انگليس درباره ملت ايران يادآور شود تصريح کرد: ملت ايران به هيچ کس اجازه دخالت در امور داخلى خود را نمى دهد و اميدواريم دولت انگليس بتواند اشتباهات خود را جبران کند.

وی همچنين درباره موضوع هسته اى کشورمان با تاکيد بر اينکه موضوع هسته اى از نظر ملت ايران تمام شده است، گفت: داشتن فناورى صلح آميز هسته اى حق قانونى و قطعى ملت ايران است و ملت ايران درباره حقوق مسلم خود با کسى مذاکره نمى کند، البته آمادگى داريم درباره همکارى هاى بين المللى، حل مشکلات اقتصادى و امنيتى جهان گفتگو کنيم و معتقديم اين موضوعات بدون مشارکت همگانى قابل حل نيست .

آمريکا و غرب نيازمند دستيابى به برداشتى صحيح از جهان هستند

سعید جليلى دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اشتباه 30 ساله‌ امريکا و غرب در درک صحيح واقعيت‌هاى ايران حضور 85 درصدى ملت ايران در انتخابات اخير را گواهى روشنى بر خطاى نگاه برخى کشورها دانست و گفت: امريکا و غرب نيازمند دستيابى به برداشتى صحيح از جهان هستند تا ضمن کاستن از هزينه‌هاى خود و سايرين مسير درست پيشرفت و عدالت را تشخيص دهند.

حق داريم به بحث مذاکره با 1+5 و آمريکا مشکوک باشيم

حشمت الله فلاحت پیشه نماينده مجلس درباره‌ درخواست مذاکره 1+5 با ايران گفت: تصميم‌گيرى‌هاى سياسى اساسا بعدى تبليغاتى هم دارند. در عرصه بين‌الملل دو نوع مذاکره وجود دارد، مذاکره‌اى که از ابتدا مشخص است طرفين اختلافات اساسى با هم دارند و اساسا به نتيجه‌اى نخواهند رسيد. دوم مذاکره‌اى است که نشان مى‌دهد طرفين به دنبال اختلاف‌افکنى نيستند، معتقدم در دستور کار 1+5 براى مذاکره با ايران بايد رفع اختلافات مدنظر باشد و در اين صورت ما از آن استقبال مى‌کنيم اما اگر هدف آنها همچنان قراردادن ايران در جايگاه متهم باشد مذاکره به جايى نمى‌انجامد.

وى افزود: سابقه تاريخى و لحن مقامات 1+5 و به ويژه امريکا نشان مى‌دهد آنها راهکار اول را در پيش گرفته‌اند و هدف‌شان اين است که از اعتبار تبليغاتى گفت‌وگو با ايران به ويژه امريکا استفاده کنند و از سويى فازهاى تحريمى و تنبيهى را عليه ايران باز نگه دارند. در اين شرايط ما حق داريم به بحث مذاکره با 1+5 و نيز به طور مستقيم با امريکا مشکوک باشيم.

ايران بر حقوق مسلم هسته‌اى خود گفت‌وگو نمى‌کند

حسن قشقاوى در پاسخ به اين پرسش که گروه 1+5 تلاش مى‌کند مذاکرات ايران را به سمت مساله 1+5 بکشاند؛ موضع ايران در اين خصوص چيست؟ گفت: آنچه که مقامات ما بارها تاکيد کرده‌اند اين است که ملت ايران بر حقوق مسلم هسته‌يى خود گفت‌وگو نمى‌کند اما در فرايندى که همان بسته پيشنهادى است همان طور که همه ملاحظه کرده‌اند که قطعا يک بخش از آن رفع نگرانى از موضوع هسته‌يى و توجه به خلع سلاح جهانى هسته‌يى است، گفت‌وگو مى‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ ابعاد روابط ما با ونزوئلا مشخص است. توسعه‌ روابط با ونزوئلا 100 درصد به نفع ماست و يک درصد جاى انتقاد ندارد. اينکه اين موارد را پردازش مى‌کنند و زمينه‌ شوخى‌هاى ژورناليستى قرار مى‌دهند درست نيست. آن هم در مواردى که او مهمان دولت مهمان‌نواز ايران است.

استفاده غيرصلح آميز از انرژى هسته‌اى را حرام مى دانيم

علی اکبر صالحی معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژى اتمى ايران در پنجاه و سومين نشست سالانه کنفرانس عمومى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفت: ما ملتى صلح دوست هستيم. اجازه دهيد که به يک ضرب المثل فارسى اشاره نمايم که مى گويد: « حتى يک دشمن نيز زياد است». ما اعتقاد داريم گفت و شنود و مذاکرات غير مشروط کليد حل و فصل مناقشات است. مذاکرات مبتنى بر پيش شرط راه به جايى نخواهد برد، زيرا معادل نتيجه گيرى پيشاپيش است. ما همواره با گفتارى روشن اعلام کرده‌ايم که استفاده غيرصلح آميز از انرژى هسته‌اى را حرام مى دانيم. به همين دليل است که بر يکپارچگى پيمان عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌اى پافشارى مى نماييم.

روابط تخريب شده ميان ايران و آمريکا با فروش بوئينگ بازسازى نمی شود

علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد درباره موضوع فروش هواپيماى بويينگ به ايران از سوی امریکا گفت: طرح اينگونه پيشنهادها از طرف امريکايى‌ها نشان دهنده يک رويکرد اغواگرانه، عوام فريبانه و معامله گرانه است. پيشنهاد انجام يک معامله اقتصادى مانند فروش هواپيماهاى بوئينگ با هدف برقرارى روابط دو جانبه ، برآمده از يک نگاه غيرانسانى و حسابگرانه مادى نسبت به ساير ملتهاست. ما براى چنين روابطى ارزش و اصالت قائل نيستيم . وقتى از روابط بين دو کشور سخن به ميان مى آوريم، در واقع از شکل گيرى مناسبات همه جانبه ميان دو جامعه انسانى، دو ملت با فرهنگ و متمدن صحبت مى کنيم که اين امر الزامات خاص خود را دارد. معاملات اقتصادى يک امر ثانوى و تبعى است که بر اثر پى ريزى روابط مستحکم ميان دو ملت برقرار خواهد شد.

وى افزود: روابط تخريب شده ميان ايران و امريکا را با نگرش سطحى مانند پيشنهاد فروش هواپيماهاى بوئينگ نمى توان بازسازى کرد.

دست های پشت پرده ناامنی دریایی در هاله‌ای از ابهام است

وزیر امور خارجه ایران از ایجاد مانع از سوی دولت انگلیس بر سر رفت و آمد دریانوردان ایرانی برای حضور در برنامه های سازمان بین المللی دریانوردی خبر داد و تاکید کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران تاکنون دست های پشت پرده ناامنی دریایی هنوز مشخص نشده و در هاله ای از ابهام است.

بدون حضور ایران پروژه نابوکو شدنی نیست

محمد باقر بهرامی سفیر ایران در آذربایجان گفت: بدون حضور ایران پروژه نابوکو شدنی نیست. همچنان که تا به حال هم عملی نشده و علت این مسئله به نظر من عدم حضور ایران در این طرح است.

وی در خصوص دلایل عدم حضور ایران در پروژه نابوکو نیز گفت : این هم به دلیل تلاش کشورهای فرامنطقه ای خصوصا امریکا است و اگر این مانع برطرف بشود ایران می تواند در این پروژه فعالانه شرکت کند.


نظر شما :