پچپچه‌ها/ ماست ايران پشت مرزهاى عراق ترش شد/ لگد و باتوم پلیس چین نثار خبرنگاران

۱۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۲:۰۵ کد : ۵۶۱۱ اخبار اصلی
در این بخش: واردات بى‌رويه کاغذ از روسيه، احیای شب قدر در عربستان ممنوع!، ماست ايران پشت مرزهاى بسته عراق ترش شد، حضور شرکت "اويل اينديا" در بخش گاز ايران تکذيب شد، لگد و باتوم پلیس چین نثار خبرنگاران هنگ کنگی.
پچپچه‌ها/ ماست ايران پشت مرزهاى عراق ترش شد/ لگد و باتوم پلیس چین نثار خبرنگاران

واردات بى‌رويه کاغذ از روسيه

شوراى اسلامى کار و نماينده کارگران صنايع چوب و کاغذ مازندران از برخى روزنامه‌هاى دولتى که به جاى استفاده از کاغذ توليد داخل، از کاغذ وارداتى استفاده مى‌کنند انتقاد کرد.

تابناک به نقل از دنياى اقتصاد نوشت، اين شورا با اشاره به واردات بى‌رويه کاغذ از روسيه از مقامات دولت خواست نسبت به تعرفه واردات کاغذ تجديدنظر کنند. شوراى اسلامى کار صنايع چوب و کاغذ مازندران روند مصرف کاغذ خارجى در داخل کشور را خلاف مصوبه حمايت از توليدات داخلى عنوان کرد.

لازم به ذکر است که اکثريت روزنامه‌هاى پر تيراژ دولتى به‌رغم تاييد دولت در استفاده از کاغذ توليد داخل به دلايل مختلف و بهانه‌هاى گوناگون اقدام به خريد از شرکت چوب و کاغذ نمى‌کنند. به علت کاهش مصرف در سطح جهان و عدم تقاضا براى کاغذ روزنامه، کارخانجات روسى که پيش از اين فروش کاغذ روزنامه به ايران را سهميه‌بندى کرده بودند، حالا با وضعيت به وجود آمده بازار ايران را حياط خلوت توليدات خود قرار داده و با بهره جستن از وضعيت موجود با دامپينگ قيمتى و ظرفيتى در ايران، علاوه بر بيرون راندن کليه رقباى خارجى از بازار کشور، تنها توليد‌کننده کاغذ روزنامه در ايران را به دليل اعمال سياست‌هاى ناصحيح تعرفه‌اى در معرض توقف توليد قرار داده‌اند.

احیای شب قدر در عربستان ممنوع!

شیعه آنلاین در گزارشی آورده است: اداره امنیت شهرهای مختلف شیعه‌نشین در عربستان سعودی با فراخواندن مسئولان و کلیدداران مساجد و حسینیه‌های شیعیان، به آنان ابلاغ کردند که برگزاری مراسم دینی در ایام ماه مبارک رمضان بعد از ساعت 12 شب ممنوع خواهد بود.

این خبر حاکی است، اداره امنیت شهرهای عربستان ضمن ابلاغ این دستور که گفته می‌شود از سوی وزارت کشور عربستان سعودی صادر شده، اعلام کرده که برگزاری این گونه مراسم دینی بعد از ساعت 12 شب در طول ماه مبارک رمضان، ممکن است امنیت کشور را به خطر بیاندازد از همین رو ممنوع اعلام شده است.

بر اساس این دستور به نظر می‌رسد شیعیان عربستانی در برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر امسال با مشکلاتی مواجه شوند و نیروهای امنیتی و انتظامی مانع از برگزاری مراسم شوند.

ماست ايران پشت مرزهاى بسته عراق ترش شد

خبرگزاری ایرنا در گزارشی درباره مشکلات به وجود آمده در صادرات مواد لبنی ایران به عراق به نقل از صادرکنندگان مواد لبنى ایران می نویسد: ‌تعدد مرزهاى مشترک و تنوع مديريت مسئولان مرزى عراق، ‌يکى از عمده ترين مسائل مرجوع شدن مواد غذايى - به ويژه لبنى - ايران به اين کشور طى ماه هاى اخير شده است.   

این خبرگزاری از بى برنامگى مرزبانان عراقى در برخى نقاط مرزى و متوقف ماندن کاميون هاى حامل مواد لبنى انتقاد کرده و این مسئله را موجب فاسد شدن محصول صادراتى و زيان و ضرر بازرگانان کشورمان دانسته است.

بر اساس این گزارش، نگرانى صادرکنندگان از تداوم وضعيت موجود و از دست دادن بازار صادراتى عراق زمانى بيشتر مى شود که براساس آمارهاى رسمى سازمان توسعه تجارت ايران، عراق برزگ ترين واردکننده مواد لبنى ايران محسوب مى شود.

در همین باره رحمان قربان پور رييس انجمن صادرکنندگان کالاهاى صنعتى و خدماتى، با تایید خبر معطل ماندن کاميون هاى ايرانى در پشت مرز دو کشور و فاسد شدن محصولات صادراتى ايران گفته است: تعدد مرزهاى مشترک ميان ايران و عراق موجب اعمال مديريت ها و ‌مقررات مختلف شده است.

گفته مى شود يکى از دلايلى که مسئولان عراقى به استناد آن موانعى براى ورود محصولات لبنى ايران ايجاد مى کنند، کم توجهى طرف های ايرانى به مسائل استاندارد و بهداشت است. ‌پورقربان در این باره مى گويد:‌ در اين ارتباط از کارشناسان عراقى براى سفر به ايران دعوت شده تا از نزديک با نحوه توليد محصولات ايرانى آشنا شوند.

حضور شرکت "اويل اينديا" در بخش گاز ايران تکذيب شد 

پايگاه اينترنتى بلومبرگ به تازگى در گزارشى اعلام کرد شرکت نفتى هند موسوم به "اويل اينديا" که دومين شرکت بزرگ اکتشافی اين کشور محسوب مى شود، قصد دارد پنج ميليارد دلار در بخش گاز ايران سرمايه‌ گذارى کند.

این خبر بلافاصله بعد از انتشار در رسانه های ایران از سوی مديرعامل شرکت ملى نفت ايران تکذیب شد تا احتمال وقوع آن دو چندان شود!   

سيف الله جشن ساز گفته است: تاکنون مذاکره اى با شرکت نفتى هندى "اويل اينديا" براى سرمايه گذارى در بخش گاز ايران صورت نگرفته است.

به نظر می رسد با توجه به تحریم های گسترده علیه ایران و نیز شراکت هند با غرب - به خصوص امریکا - انتشار این خبر می تواند با موانعی از جانب طرف های غربی بر سر راه سرمایه گذاری در ایران همراه شود. مسئولان نفت و گاز ایران نیز معمولا از ذکر نام شرکا و سرمایه گذاران خود تا نهایی شدن قرارداد و اجرایی شدن آن خودداری می کنند تا مانع از مانع تراشی های غرب شوند.

لگد و باتوم پلیس چین نثار خبرنگاران هنگ کنگی

ماجرای ضرب و شتم سه خبرنگار هنگ کنگی که مشغول فعالیت در جریان حوادث شهر ارومچی چین بوده اند، صدای رسانه های مخالف چین را درآورده است.

خبرگزاری آلمان از هنگ کنگ گزارش داد، دونالد تسانگ مدیر اجرایی دفتر دولت هنگ کنگ در پکن گفت که به شدت نگران گزارش‌های روز جمعه درباره رفتار پلیس با این خبرنگاران هنگام پوشش ناآرامی‌ها در این شهر است.

گفته می شود هنگام شورش‌های روز جمعه دست و پای "لم تزا هو" خبرنگار ارشد مستقر در پکن برای شبکه TVB هنگ کنگ و "لام وینگ چوان" تصویربردارش همراه با "لام چون وای" تصویربردار شبکه تلویزیونی کابلی Now هنگ کنگ بسته شده و ساعت‌ها در بازداشت ماندند.

TVB اعلام کرد خبرنگارانش توسط پلیس نظامی روی زمین خوابانده و دست و پایشان بسته شده و هدف ضربات مشت و لگد و باتوم آنها قرار گرفته‌ و بازداشت شده اند. هیچ دلیلی برای بازداشت آنها اعلام نشده است.


نظر شما :