روابط عراق و سوريه باز هم تيره‌تر شد

۱۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۳:۳۱ کد : ۵۶۱۰ اخبار اصلی
نه وساطت ایران تا کنون کارساز شده و نه میانجیگری ترکیه و اردن. روابط سوریه و عراق همچنان پر تنش است. عراق نيروهاى خود را در مرز با سوريه افزايش داده است.
روابط عراق و سوريه باز هم تيره‌تر شد

نه وساطت ایران تا کنون کارساز شده و نه میانجیگری ترکیه و اردن. روابط سوریه و عراق همچنان پر تنش است. عراقی‌ها تاکید دارند که دیگر در برابر خواسته‌ها و کوتاهی کشورهای دیگر به ویژه همسایگانشان کوتاه نخواهند آمد و تا آخرین لحظه از حقوقشان دفاع خواهند کرد.

نوری مالکی رسما گفته است که 90 درصد تروریست‌ها از سوریه وارد عراق می‌شوند و ما دیگر نمی‌توانیم در برابر این اهمال کاری دولت دمشق ساکت بمانیم.

نخست وزیر عراق همچنین طرح شکایت از سوریه نزد سازمان ملل و وارد ساختن دادگاه بین‌المللی سازمان ملل برای محاکمه عوامل انفجار چهارشنبه خونین و انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه مطرح کرد که با استقبال دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی عراق از جمله جریان‌های سنی مواجه شد.

اما در سه روز گذشته مالکی دوباره علیه سوریه موضع گرفت و دستور به افزایش نیروهای کشورش در مرز با عراق داد تا تنش در روابط بغداد – دمشق باز هم شدیدتر شود.

او در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفت: «سوریه مسئولان عملیات تروریستی در بغداد را در پناه خود گرفته است. ما از سوریه خواهان توضیح بیشتر در این زمینه هستیم. سوریه از گروه‌های مسلحی حمایت می‌کند که از سوی دادگاه‌های عراق و پلیس بین‌الملل تحت تعقیب هستند.»

متعاقب این اظهار نظر فرمانده پلیس استان الانبار عراق روز جمعه چهار سپتامبر به خبرگزاری رویترز گفت: «نوری مالکی شخصا دستور استقرار نیروهای امنیتی تازه در مرز با سوریه را داده است. به گفته این فرمانده پلیس، هم‌اکنون بخشی از این نیروها در مرزها مستقر شده‌اند. عراق و سوریه ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.»

این حرکت باز هم تنش در روابط سوریه با عراق را افزایش خواهد داد. به اعتقاد بغداد دمشق رهبران حزب بعث عراق و دیگر گروه‌های افراطی سنی را پناه داده و به آنها اجازه می‌دهد که در درون خاک عراق به طراحی و اجرای فعالیت‌های تروریستی بپردازند.

در ۱۹ اوت دو انفجار مهیب در بغداد روی داد که به کشته شدن بیش از ۹۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰۰ نفر دیگر انجامید. این دو انفجار در مقابل وزارتخانه‌های خارجه و دارایی عراق صورت گرفت که در منطقه‌ کاملا حافظت شده‌ بغداد قرار دارند.


( ۱ )

نظر شما :