سفر هوگو چاوز به ايران زير ذره‌بين

۱۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۳:۴۳ کد : ۵۶۰۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
گفته می‌شود چاوز در دمشق از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواسته که به راحتی تن به مصالحه با ایالات متحده امریکا ندهد و دوستی‌های عمیق خود با کشورهای موثر خاورمیانه به خصوص ایران را قربانی دوستی با امریکا نکند.
سفر هوگو چاوز به ايران زير ذره‌بين

روز شنبه 5 سپتامبر هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا از سوریه وارد تهران شد و با محمود احمدی نژاد همتای ایرانیش دیدار و گفت و گو کرد. وی قبل از آن در دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت و گو کرده بود.

گفته می‌شود چاوز در دمشق از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواسته که به راحتی تن به مصالحه با ایالات متحده امریکا ندهد و دوستی‌های عمیق خود با کشورهای موثر خاورمیانه به خصوص ایران را قربانی دوستی با امریکا نکند. به اعتقاد چاوز روابط سوریه با ایران برای دمشق بسیار سودمندتر از رابطه حسنه با امریکا است که به جای دوستی متقابل به دنبال تلقین خواسته‌های خود به سوریه است.

چاوز از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همچنین خواسته که به جمع کشورهای ضدامپریالیستی سوسیالیست بپیوندد تا از این طریق جایگاه سوریه در تحولات جهانی بیش از پیش پررنگ شود. مجموعه‌ای که می‌توان گفت تا حدودی خود چاوز مبتکر آن است و بیشتر کشورهایی که رابطه حسنه با ایالات متحده ندارند، در آن جمع شده‌اند.

چاوز در حالی قدم به خاک ایران گذارد که در کاراکاس پایتخت کشورش تعداد قابل توجهی از مخالفانش در اعتراض به سیاست‌های سوسیالیستی وی دست به اعتصاب زدند. هنگامی که وی به گرمی محمود احمدی نژاد را به عنوان یک متحد و دوستی قابل اعتماد به آغوش می‌کشید مردم ونزوئلا شعار "ما دیگر چاوز را نمی‌خواهیم" سر می‌دادند.

سفر چاوز به ایران از نگاه امریکایی‌ها

در این میان رسانه‌های غربی به خصوص امریکایی‌ با دقتی خاص سفر چاوز به ایران را دنبال کردند. شبکه خبری فاکس نیوز یکی از آنها است. این شبکه گزارش داد، دیدار چاوز با احمدی‌ نژاد در حقیقت تجدید عهدی برای رو در رویی با غرب محسوب می‌شود. این دو مقام ارشد مجددا هم‌پیمان شدند تا به اتفاق هم در برابر ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی یا به گفته آنها امپریالیست جهانی بایستند.     

فاکس نیوز همچنین درباره سفرهای این دوره‌ای چاوز گزارش می‌دهد، تور سیاسی چاوز 11 روز طول می‌کشد. وی قبل از رسیدن به ایران به عنوان چهارمین مقصد خود، به کشورهای لیبی، الجزایر و سوریه نیز سفر کرده بود. لیبی و سوریه دو کشوری هستند که همانند ونزوئلا سیاست‌های سوسیالیستی پیشه کرده‌اند و الجزایر نیز بی‌تمایل نیست که با غرب سر ناسازگاری بگذارد. چاوز پس از ایران به بلاروس، روسیه و اسپانیا سفر خواهد کرد تا درباره جهان چند قطبی و چگونگی اجرای سیاست‌هایی در همین راستا با رهبران آن کشورها گفت‌وگو کند. چاوز بسیار مایل است مانند یک رهبر سوسیالیست در کاهش تاثیرپذیری امریکا در جهان فعالیت داشته باشد.

چاوز در سفرش به ایران حمایت بی‌چون و چرای خود را از دولت این کشور ابراز داشت. او قبل از آن بسیار نگران بود مبادا احمدی‌ نژاد هم فکر او در سیاست‌های جهانی جایگاهش ضعیف شود و اعتراضات پس از انتخابات باعث شود که یکی از متحدان مهمش در خاورمیانه را از دست دهد. چاوز از این می‌ترسید که از حجم انتقادهای جهانی از غرب با نبود احمدی نژاد کاسته شود.

فاکس نیوز در آخر نتیجه می‌گیرد، سفر چاوز به ایران که هفتمین سفر او طی چهار سال گذشته به ایران است برای امریکا و غرب بیش از گذشته اهمیت دارد. هر دوی آنها به ضد امریکایی بودن مشهور هستند. ارتباطات تنگاتنگ آنها به اندازه‌ای عمیق شده است که ایران در ونزوئلا کارخانه‌های خودروسازی، تراکتورسازی و دوچرخه سازی راه‌اندازی کرده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این کشور انجام داده است. تاسیس بانک و آغاز سرمایه‌گذاری‌های جدید ونزوئلا در صنعت نفت و گاز ایران که حداقل 200 میلیون دلار ارزش خواهد داشت از دیگر فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور است که حاصل سفیر اخیر چاوز به ایران است. موضوعی که بر نگرانی‌های ایالات متحده امریکا باز هم می‌افزاید.

چاوز همچنین در این سفر از برنامه هسته‌ای ایران تمام قد دفاع کرد که همین موضوع نیز می‌تواند بر نگرانی‌های غرب بیفزاید. چرا که غرب از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران است و هر چه تعداد حامیان این کشور برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ایش بیشتر شود، نگرانی غرب نیز بیشتر خواهد شد.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۲ )

نظر شما :