چرا بسته پیشنهادی؟

۱۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۴:۴۱ کد : ۵۶۰۳ اخبار اصلی
مسائل داخلی و دیدگاه مردم ایران به دولت دهم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند دلیلی برای ارائه بسته‌ای متفاوت به کشورهای غربی باشد. دولت دهم می‌خواهد به مخالفان خود نشان دهد که قابلیت این را دارد که برنامه هسته‌ای را مدیریت کند و در ارتباط با این پرونده برای خود موفقیت‌هایی را به ثبت برساند.
چرا بسته پیشنهادی؟

دیپلماسی ایرانی: سعيد جليلى دبيرشوراى عالى امنيت ملى ایران 11 شهریور اعلام کرد جمهورى اسلامى ايران آماده ارائه بسته پيشنهادى براى تحقق عدالت، پيشرفت وصلح در عرصه بين‌المللى است.

دبير شوراى عالى امنيت ملى گفت: با استقرار دولت دهم، جمهورى اسلامى ايران با پشتوانه جمهوريتى قوى و منطقى روشن، با اقتدار آماده ارائه بسته پيشنهادى است .

نماينده مقام معظم رهبرى در شوراى عالى امنيت ملى در جمع خبرنگاران تاکيد کرد: جمهورى اسلامى ايران با اقتدار و بهره‌گيرى از ظرفيت‌هاى ملى ومنطقه‌اى خود آماده همکارى براى برطرف کردن نگرانى‌هاى مشترک در عرصه بين‌المللى است.

جليلى تحقق عدالت، پيشرفت وصلح در عرصه بين‌المللى را هدف اصلى کشورمان در ارائه بسته پيشنهادى جديد خواند و يادآور شد، سال گذشته پس از ارائه نخستين بسته پيشنهادى، گفت‌وگوهاى ژنو برگزار شد اما به دليل مشکل طرف مقابل دچار وقفه شد.

دبير شوراى عالى امنيت ملى با اشاره به برخى دلايل طرف مقابل براى توقف گفت‌وگوها از جمله بحران گرجستان، بحران اقتصاد جهانى و انتخابات رياست جمهورى آمريکا افزود: در ابتداى سال جارى پيشنهاد ادامه گفت‌وگوها مطرح و با استقبال جمهورى اسلامى ايران مواجه شد.

جليلى افزود: با توجه به گذشت يک سال از ارائه نخستين بسته پيشنهادى و بروز تحولات جديد در عرصه جهانى، جمهورى اسلامى ايران اعلام کرد بسته خود را به روز خواهد کرد.

نماينده مقام معظم رهبرى ابراز اميدوارى کرد با بسته ايجاد شده همکارى‌ها وگفت‌وگو براى تحقق عدالت، پيشرفت وتعالى صلح جهانى شکل گيرد.

اعلام آمادگی چنین بسته‌ای از سوی ایران برای گروه 5+1 در زمانی که کشورهای غربی برای مذاکره در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران جمع شده‌اند و قرار است ایران به پیشنهاد آنها تا 2 هفته دیگر پاسخ دهد می‌تواند نکاتی را در برداشته باشد.

ارائه یک بسته پیشنهادی جدید از سوی ایران می‌تواند در گروه 5+1 ایجاد تنش کند. حتی اگر این مسئله به ایجاد تنش میان آنها نینجامد مسلما اقدامات بعدی آنها را با تاخیر مواجه خواهد کرد. بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نیز در چنین شرایطی به زمانی دیگر موکول خواهد شد.

از سوی دیگر ارائه چنین بسته‌ای می‌تواند برای سنجش میزان اعتماد طرف مقابل باشد و از اعمال تحریم‌های بیشتر جلوگیری کند. از سوی دیگر با توجه به شرایط بعد از انتخابات در ایران و موضع‌گیری‌های کشورهای غربی در مقابل حوادث پیش آمده، چنین پیشنهادی می‌تواند وضعیت ایران را در جامعه بین‌المللی با توجه به محتوای آن بهبود بخشد.  

مسائل داخلی و دیدگاه مردم ایران به دولت دهم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند دلیلی برای ارائه بسته‌ای متفاوت به کشورهای غربی باشد. دولت دهم می‌خواهد به مخالفان خود نشان دهد که قابلیت این را دارد که برنامه هسته‌ای را مدیریت کند و در ارتباط با این پرونده برای خود موفقیت‌هایی را به ثبت برساند.

تحلیلگران سعی می‌کنند این ایده را گسترش دهند که تفاوتی میان حضور ایران در مذاکرات 1+5 و تلاش برای حل این مسئله وجود دارد.

با وجود آنکه در بسته پیشنهادی پیشین که از سوی ایران ارائه شده بود، مسائل بسیار کلی مطرح شد، اما کشورهای غربی همچنان به دنبال راه‌حلی برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران هستند. یکی از دلایلی که آنها به ادامه مذاکرات بسیار علاقه نشان می‌دهند این واقعیت است که می‌دانند اعمال تحریم‌های بیشتر کارساز نخواهد بود. بدان معنا که اعمال این تحریم‌ها فرصت را در اختیار ایران قرار خواهد داد و این همان چیزی است که غربی‌ها از آن نگرانند.


نظر شما :