پچپچه‌ها/ خودداری جمهوری چک از فروش اسپری فلفل به ایران/ دلیل اصلی سقوط های هوایی

۱۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۱ کد : ۵۵۹۱ اخبار اصلی
در این بخش: خودداری جمهوری چک از فروش اسپری فلفل به ایران، شریک هندی - نفتی ایران، تحریم تنها دلیل سقوط های هوایی، دنباله ماجرای ایران و کشتی و موشک های اس 300.
پچپچه‌ها/ خودداری جمهوری چک از فروش اسپری فلفل به ایران/ دلیل اصلی سقوط های هوایی

شریک هندی - نفتی ایران

شرکت نفتی هند که دومین شرکت بزرگ اکتشاف این کشور است، از برنامه سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری در بخش گاز ایران خبر داده است.

خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ گزارش داد، شرکت نفتی هند (اویل ایندیا) به عنوان دومین شرکت بز�گ اکتشاف این کشور در برنامه دارد پنج میلیارد دلار در بخش گاز ایران سرمایه‌ گذاری کند.

این شرکت هندی قصد دارد قراردادی را برای مدت هشت سال جهت اکتشاف و استخراج منابع گازی ایران در خلیج فارس با شرکت ملی نفت ایران امضا کند.

تحریم تنها دلیل سقوط های هوایی

در حالی که مسئولان کشور از اعتراف به تاثیر تحریم ها علیه ایران ابا دارند و آن را بی تاثیر در روند اقتصادی و زندگی مردم اعلام می کنند، وزیر راه و ترابری در اظهارنظری ناهماهنگ با دولتی ها گفته است: تنها دلیل اصلی سقوط بالگرد و هواپیماها در ایران تحریم است.

حمید بهبهانی روز جمعه در شهریار در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا طی دو ماه گذشته حدود هشت هواپیما و بالگرد سقوط کرده، اعلام کرد: شما خودتان بهتر می دانید، تنها دلیل و دلیل اصلی سقوط آنها تحریم است.

دنباله ماجرای ایران و کشتی و موشک های اس 300

به گزارش دویچه وله، روزنامه اتریشی "سالزبورگر ناخریشتن" روز جمعه گزارشی درباره معامله مافیای روس با جمهوری اسلامی منتشر کرد. در این گزارش که توسط خبرنگار روزنامه مزبور در اورشلیم تهیه شده، آمده است: "منابع مطلع اسرائیلی که در رابطه تنگاتنگ با سرویس‌های اطلاعاتی غربی قرار دارند، ماجرای بارگیری موشک‌های اس ۳۰۰ را برملا کردند."

منابع اسرائیلی به خبرنگار روزنامه اتریشی گفته‌اند که یک گروه مافیایی که در ارتش روسیه پایگاه دارد، قبلا قرار ارسال موشک‌های مدرن اس ۳۰۰ را با ایران گذاشته بود. عوامل این گروه، هنگامی که کشتی آرکتیک قبل از مفقود شدن برای تعمیر در بندر کالینینگراد پهلو گرفته بود، موشک‌ها را بار آن کردند.

این کشتی تا روز ۱۷ اوت مفقود‌الاثر بود و سرانجام به وسیله یک کشتی جنگی روسی در نزدیکی سواحل کاپ‌ورد آزاد شد. از همان زمان شایع شده بود که کشتی ربوده شده حامل سلاح‌های مدرن بوده است.

سالزبورگر ناخریشتن در گزارش خود می‌نویسد: "خبرهای مربوط به وجود موشک‌های مدرن در کشتی روسی، روشن می‌کند که چرا دزدان دریایی حاضر شده‌اند خود را برای تصرف آن به خطر بیاندازند زیرا رسما اعلام شده بود که این کشتی فقط چوب حمل می‌کرده است."

این منبع همچنین سفر روز ۱۹ اوت شیمون پرز رئیس ‌جمهور رژیم صهیونیستی به مسکو را با موضوع قاچاق موشک برای ایران مرتبط دانسته و نوشته است: "بر اساس گزارش منابع اسرائیلی، پرز در سفر مسکو مدارکی را تسلیم دولت روسیه کرد که از حمل سلاح‌های سوری و ایرانی به باریکه غزه پرده بر می‌داشت."

خودداری جمهوری چک از فروش اسپری فلفل به ایران

وزارت تجارت و صنایع جمهوری چک اعلام کرد که سال گذشته از فروش سلاح و ابزاری به ایران جلوگیری کرده است که می‌تواند در اعمال شکنجه کاربرد داشته باشد.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، از فروش ابزارهای دفاع شخصی نظیر اسپری فلفل و اسلحه شوک الکتریکی، تیزر، به جمهوری اسلامی به این دلیل جلوگیری شده است که این ابزارها در کشورهایی نظیر ایران ممکن است با هدف شکنجه یا اعدام افراد و یا دیگر روش‌های بی‌رحمانه به کار گرفته شوند.

در همین حال سرویس اطلاعات و امنیت جمهوری چک با انتشار گزارشی گفته است ایران در پی خرید تجهیزاتی با کاربرد دوگانه بوده است که در صنایع نظامی هم به کار گرفته می‌شود. اداره اطلاعات و امنیت جمهوری چک (بی‌آی‌اس) در تازه‌ترین گزارش سالانه خود مدعی شده است ایران، کره شمالی و سوریه در سال ۲۰۰۸ همچنان خواستار خرید محصولات شیمیایی، تکنولوژی‌ها و تجهیزاتی بوده‌اند که ممکن است در زمینه توسعه و تولید سلاح‌های کشتار جمعی به کار گرفته شوند.


نظر شما :