احتمال انصراف امریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا

۰۹ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۱ کد : ۵۵۵۲ اخبار اصلی
برخی رسانه‌ها خبر می‌دهند که امریکا در فکر این است که از استقرار سپر دفاع موشکی در خاک اروپا منصرف شود. در صورت تایید این خبر روسیه و امریکا بر سر یک پرونده‌ با یکدیگر دست به معامله زده‌اند.
احتمال انصراف امریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا

برخی منابع خبری گزارش می‌دهند که ایالات متحده ممکن است بنا به صلاحدید برخی مصالح خود از استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای مرکزی صرف نظر کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد بدان معنا است که امریکا با روسیه به عنوان معارض اصلی استقرار سپر دفاع موشکی دست به معامله زده و احتمالا ایران وجه‌المصالحه این معامله خواهد بود. ایالات متحده مدعی است که هدف اصلی استقرار این سامانه‌ها مقابله با تهدید ایران است این در حالی است که مسکو خود را هدف اصلی استقرار سپر دفاع مو‌شکی می‌داند.

در سفر اخیر باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده به مسکو، مدودف رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر این کشور مجددا پیشنهاد استقرار سپر دفاع موشکی به جای اروپای مرکزی در آذربایجان را مطرح کرد که گفته می‌شود، امریکا اکنون در حال بررسی این پیشنهاد است.

در همین رابطه روزنامه‌ لهستانی گازتا ویبورژا روز پنجشنبه ۲۷ اوت به نقل از منابع آگاه خود در کنگره‌ امریکا که نامی از آنها نیاورده، نوشت، واشنگتن قصد دارد از نقشه‌های خود برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای مرکزی چشم‌پوشی کند. از این رو هفته‌هاست که واکنش احتمالی کنگره در قبال این موضوع تحت بررسی است.

ریکی الیسون یکی از چهره‌های بارز در چانه زنی بر سر استقرار سپر دفاع موشکی به روزنامه گازتا ویبروژا‌ گفت: «نشانه‌هایی که از سوی ژنرال‌های پنتاگون در این رابطه فرستاده می‌شود، کاملا روشن است و این بدان معنا است که دولت امریکا در جستجوی راه‌حل‌های دیگری به غیر پایگاه‌های نظامی و استقرار سامانه‌های موشکی در لهستان و جمهوری چک است.»

الیسون که هفته گذشته در کنفرانس دفاعی وزارت دفاع امریکا با نمایندگان صنایع نظامی این کشور شرکت کرده بود، همچنین گفت: «در این نشست از موضوع نقشه‌های سپردفاعی کوچک‌ترین سخنی به میان نیامده است.»

همکاران نزدیک باراک اوباما رئیس‌ جمهوری امریکا خواستار آن هستند که موشک‌های پدافندی زمین به هوا روی کشتی‌ها و نیز در پایگاه‌های نظامی اسرائیل، ترکیه و کشورهای حوزه بالکان تعبیه شوند. الیسون یکی از دلایل تغییر این نقشه را درنظر گرفتن استدلال‌های روسیه توسط تیم اوباما ذکر کرده است.

همچنین هزینه‌های سنگین این سیستم موشکی نیز نقش داشته است. الیسون می‌گوید که تغییر رویکرد امریکا نسبت به روسیه و سپر دفاع موشکی واقعیتی آشکار است.

سال گذشته واشنگتن و ورشو توافقنامه‌ای بر سر استقرار ده سکوی پرتاب موشک‌های پدافندی زمین به هوا در لهستان از سال ۲۰۱۳ امضا کردند. قرار بر این بود که این پایگاه‌ها در ردزیکوف واقع در شمال غربی لهستان مستقر شوند. مشابه همین تاسیسات در جمهوری چک مستقر خواهند شد.

دولت روسیه شدیدا به این نقشه‌ها انتقاد دارد و آن را علیه منافع امنیتی خود می‌داند. باراک اوباما پس از راهیابی به کاخ سفید اعلام کرد که پروژه‌ سپردفاع موشکی را از نو بررسی خواهد کرد. در سفر رئیس‌ جمهوری امریکا در ماه ژوییه به روسیه دو طرف بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن تاکید شده بود، هر دو کشور تهدید موشکی را یکسان ارزیابی می‌کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها خبر از  ارسال نامه محرمانه‌ باراک اوباما به مسکو دادند که در آن به روسیه پیشنهاد شده بود که اگر مسکو موفق شود نقشه‌های موشکی ایران را متوقف کند، امریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای مرکزی چشم‌پوشی خواهد کرد.

 


نظر شما :