فروشگاه زنجیره‌ای غربی با محصولات ایرانی در تهران/ سازمان ملل از ایران توضيح خواست

۱۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۶ کد : ۵۵۴۷ اخبار اصلی
در این بخش: نگرانی رهبر انقلاب از رشد علوم انسانی در ایران، فروشگاه زنجیره‌ای غربی با محصولات ایرانی در تهران، سازمان ملل خواستار توضيح ايران درباره کشتى توقيفی شد.
فروشگاه زنجیره‌ای غربی با محصولات ایرانی در تهران/ سازمان ملل از ایران توضيح خواست

نگرانی رهبر انقلاب از رشد علوم انسانی در ایران

آيت‌الله خامنه‌اى در دیدار جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با اشاره به تحصيل حدود دو ميليون دانشجو از سه ميليون و نيم دانشجوى کشور در رشته‌هاى علوم انسانى تأکيد کردند: اين مساله نگران کننده است زيرا توانايى مراکز علمى و دانشگاه‌ها در زمينه کار بومى و تحقيقات اسلامى در علوم انسانى و همچنين تعداد اساتيد مبرز و معتقد به جهان‌بينى اسلامى رشته‌هاى علوم انسانى در حد اين تعداد دانشجو نيست.

ايشان افزودند: بسيارى از علوم انسانى مبتنى بر فلسفه‌هايى است که مبانى آنها مادى‌گرى و بى‌اعتقادى به تعاليم الهى و اسلامى است و آموزش اين علوم موجب بى‌اعتقادى به تعاليم الهى و اسلامى مى‌شود و آموزش اين علوم انسانى در دانشگاه‌ها منجر به ترويج شکاکيت و ترديد در مبانى دينى و اعتقادى خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامى تاکيد کردند: مراکز تصميم‌گيرى اعم از دولت، مجلس و شورايعالى انقلاب فرهنگى بايد اين موضوع را مورد توجه جدى قرار دهند.

در دادگاه چهارم متهمان سیاسی حوادث اخیر نیز موضوع توسعه علوم انسانی و ریشه های غربی آن مورد اعتراض و اتهام قرار گرفت. این نگرانی علاوه بر رئوس درس ها و گرایش های فکری استادان، شامل کلیت علوم انسانی در ایران و تقابل ذاتی اش با برخی قرائت ها از علوم اسلامی می شود.

سازمان ملل خواستار توضيح ايران درباره کشتى توقيفی شد

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از مقامات غربى در نيويورک نوشت که به دنبال توقيف کشتى حامل اسلحه در کره شمالى که گفته مى‌شد به سمت ايران در حرکت بوده، کميته تحريم‌هاى بين‌المللى سازمان ملل از ايران و کره‌شمالى خواست تا توضيحاتى را در اين باره ارائه دهند.

ایسنا در گزارشی آورده است، به گفته اين مقامات کميته ويژه کره‌شمالى در شوراى امنيت سازمان ملل 25 آگوست طى پيام‌هاى جداگانه‌اى به ايران و پيونگ يانگ آنها را از وجود اين کشتى مطلع ساخته و از آنها خواسته تا طى 15 روز درباره آن پاسخ دهند. بنابر ادعاى ديپلمات‌هاى غربى به دنبال عدم ارائه اطلاعات کافى در اين باره از سوى ايران و کره‌ شمالى ديپلمات‌ها تلاش کردند تا خود جزييات بيشترى از اين کشتى به دست آورند.

فضلى کورمان، رييس کميته اعمال تحريم‌هاى بين‌المللى سازمان ملل گفته است: اين کميته دو پيام به تهران و پيونگ يانگ ارسال و خواهان ارائه توضيحات درباره مساله شد.

کشتى "اي.ان.ال استراليا" متعلق به يک شرکت استراليايى بود که پرچم جزاير البهاما را به همراه داشت‌. با وجود اينکه اين کشتى در البهاما به ثبت رسيده اما معلوم نيست که مالکيت آن به چه کشورى باز مى‌گردد. ظاهرا اين کشتى قبل از حرکت از بندر شانگهاى در چين بارگيرى شده است.

خبرگزاری رویترز بامداد روز شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی اطلاع داد که نیروهای انتظامی امارات متحده عربی یک کشتی را توقیف کرده اند که از کره شمالی به ایران می رفته و بار آن سلاح بوده است.

منابع امنیتی در ایران، این مساله را نوعی جریان سازی صهیونیستی برای متاثر ساختن افکار جهانی درباره گزارش آژانس انرژی اتمی دانسته اند.

فروشگاه زنجیره‌ای غربی با محصولات ایرانی در تهران

در خبرها آمده بود که نخستین فروشگاه زنجیره‌ای با سرمایه‌گذاری خارجی در غرب تهران راه اندازی شد.

این فروشگاه با زیربنایی حدود 9 هزار مترمربع در بخش‌های مختلف عرضه محصولات غذایی، لوازم برقی، پوشاک و رستوران با هزینه 60 میلیارد تومان راه اندازی شده است.

طبق آنچه اعلام شده، در راه‌اندازی این فروشگاه 25 درصد سرمایه‌گذاری فرانسوی و 75 درصد سرمایه‌گذاری اماراتی مشارکت داشته است ولی در عین حال 99 درصد کالاهای عرضه شده در این فروشگاه تولید داخل خواهد بود.

قرار است در مراحل بعدی 11 فروشگاه دیگر با سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلار در سراسر کشور راه‌اندازی شود. معلوم نیست فروشگاه های با سرمایه گذاری خارجی که عرضه کننده محصولات داخلی هستند، جز سودی که عاید سرمایه گذاران می کند چه منفعت و مزیتی برای خریداران دارد.


نظر شما :