برکنارى رئيس دايره امنيت عراق بر سر موضوع ايران

۰۹ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۶ کد : ۵۵۴۶ اخبار اصلی
روزنامه واشنگتن پست مدعى شد، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق رئیس دایره امنیت کشور را به دلیل اهمال بر سر ورود جاسوس‌های ایرانی برکنار کرده است.
برکنارى رئيس دايره امنيت عراق بر سر موضوع ايران

در حالی که به نظر می‌رسد عراق روزگار سخت گذشته خود را پشت سر گذشته و دیگر آن روزهای سیاه تروریستی را نخواهد دید، رئیس روابط امنیت ملی عراق و امریکا گفت: «نشانه‌هایی در دستگاه امنیتی بغداد به چشم می‌خورد که نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.» وی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداد. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که نگرانی‌ها پس از انفجارهای اخیر عراق بیشتر شده است.

به گزارش واشنگتن پست بنا به گزارش‌های سازمان امنیت امریکا – عراق اطلاعاتی به نوری مالکی نخست‌وزیر عراق رسیده که نشان می‌دهد عناصری نامطلوب در سیستم امنیتی عراق نفوذ کرده‌اند. یعنی همان چیزی که دو روز پس از انفجارها هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق به خبرنگاران گفت. وی در مصاحبه مطبوعاتی‌اش تاکید کرد، باید سررشته یک سری از اتفاقات تروریستی اخیر را در دستگاه امنیتی کشور دید.

پس از آن تنش در روابط بغداد با دمشق به وجود آمد و دولت عراق اعلام کرد، دولت سوریه عاملان این انفجار خونین را در خاک خود پناه داده است. تنش به جایی رسید که دو طرف سفرای خود را از پایتخت‌ها فرا خواندند.

در همین حال تنش‌هایی نیز در پشت پرده میان بغداد – تهران به وجود آمده است. گفته می‌شود ژنرال محمود شهوانی رئیس اداره امنیت عراق که از سال 2004 تصدی این پست را داشته به دستور نوری مالکی از سمت خود برکنار شده است.

الشهوانی متهم است که دستگاه تحت نظر او اجازه داده‌اند آنچه روزنامه واشنگتن پست جاسوس‌های ایرانی  ‌نامیده آزادانه از مرز عبور کنند و به عراق بیایند. اسناد مختلفی به دست نوری مالکی رسیده که نشان می‌دهد وی نسبت به ورود افراد غیر عادی از مرزهای شرقی عراق اغماض کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بدون حمایت و پشتیبانی امریکا دستگاه امنیتی عراق به شدت ضربه‌پذیر است به ویژه این که بسیاری از عناصر فعال در آن به شدت به ایران تمایل دارند.   

شاید به همین دلیل است که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به عراق رفته است.


نظر شما :