تحليل رسانه‌هاى آسياى ميانه از عدم شرکت احمدى‌نژاد در اجلاس خزر

۰۹ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۷ کد : ۵۵۴۲ اخبار اصلی
اکثر رسانه‌های گروهی کشورهای آسیای میانه و روسیه در رابطه با انتشار خبر دیدار رؤسای جمهور کشورهای حاشیه‌ دریای خزر روی عدم حضور ایران تاکید دارند.
تحليل رسانه‌هاى آسياى ميانه از عدم شرکت احمدى‌نژاد در اجلاس خزر

بنابه گزارش نهاد ریاست جمهوری قزاقستان ملاقات رؤسای جمهور دولت‌های حوزه‌ دریای خزر بدون حضور ایران در ۱۳ سپتامبر در شهر آکتاوا برگزار خواهد شد. این درحالی است که نورسلطان نطربایف رئیس جمهوری قزاقستان در فروردین ماه امسال از محمود احمدی ‌نژاد استقبال گرمی کرده بود.

در آخرین سفر احمدی ‌نژاد دانشگاه ملی اورآسیای قزاقستان به او دکترای افتخاری داد و گفته می‌شود که روابط شخصی احمدی ‌نژاد با نظربایف نیز تا به ‌حال خوب بوده است. حال نظربایف از احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس غیررسمی سران کشورهای حوزه‌ دریای خزر دعوت نکرده است. برخی از کارشناسان قزاق گفته‌اند که کشورهای همسایه از حضور احمدی نژاد در کشورشان ناخرسندند.

یکی از این دلایل می‌تواند به تحولات داخلی ایران در پس از انتخابات باز گردد. اما لاینحل ماندن رژیم حقوقی دریای خزر نیز عامل دیگری برای عدم حضور احمدی‌نژاد در اجلاس خزر می‌تواند باشد. کشورهای حوزه‌ دریای خزر هنوز مسئله‌ رژیم حقوقی را مشخص نکرده‌اند. ولی روسیه و قزاقستان به نوبه خودشان دریا را تقسیم کرده‌اند. مثلا در کرانه‌ شمال خزر جزایری هستند که بین روسیه و قزاقستان تقسیم شده‌اند. حال مشکلاتی بین ایران و قزاقستان به وجود آمده است.

با این حال به گزارش دویچه وله اکثر رسانه‌های گروهی کشورهای آسیای میانه و روسیه در رابطه با انتشار خبر دیدار رؤسای جمهور کشورهای حاشیه‌ دریای خزر روی عدم حضور ایران تاکید دارند.

این در حالی است که تا ۱۳ سپتامبر احتمال تغییر موضع رئیس جمهوری قزاقستان نیز وجود دارد. به گفته برخی منابع خبری هنوز دانشکده‌ مطالعات استراتژی قزاقستان و وزارت امور خارجه موضع خودشان را در این رابطه رسما اعلام نکرده‌اند.

به خاطر اهمیت مسئله‌ رژیم حقوقی یعنی تقسیم دریا و تعیین مرزهای آن ایران یکی از کشورهای فعال حوزه‌ دریای خزر بود که نماینده ویژه‌ای را نیز در امور مسائل خزر تعیین کرد. ولی از زمان آغاز مرحله‌ جدید ریاست جمهوری احمدی نژاد برخی از کشورهای منطقه در حال تجدیدنظر درباره‌ سیاست‌های‌شان در قبال ایران‌ هستند.

کارشناسان ولی به این مسئله هم اشاره می‌کنند که عدم حضور ایران به حل مسائل دریای خزر کمکی نخواهد کرد، زیرا ایران یکی از طرف‌های درگیر در مسئله‌ دریای خزراست و هنوز در بخش جنوبی این دریا اختلافات جدی با ترکمنستان و آذربایجان دارد.


نظر شما :