جنجال بر سر ديدار نمايندگان اياد علاوى با مقامات ايرانى

۰۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۶ کد : ۵۵۲۸ اخبار اصلی
ديدار هفته گذشته نمايندگان اياد علاوى با مقامات ايرانى که با هدف بهبود روابط ميان اياد علاوى با تهران صورت گرفته بود، باعث اعتراض شدید اعضای فراکسیون العراقیه به ریاست ایاد علاوی شد.
جنجال بر سر ديدار نمايندگان اياد علاوى با مقامات ايرانى

دیدار نمایندگان اعزامی ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق و رئیس فراکسیون العراقیه با مقامات ایرانی در تهران انتقادهای شدیدی را علیه علاوی در درون فراکسیون العراقیه به وجود آورده است.

به گزارش سایت خبری عراقی لارسا نیوز، هفته گذشته چند نفر از نزدیکان علاوی به نمایندگی از او به تهران آمدند تا ضمن مذاکره و گفت و گو با مقامات ایرانی روابط دو جانبه میان جریان علاوی با جمهوری اسلامی ایران برقرار کنند و از کدورت‌های موجود میان دو طرف کاسته شود.

ایاد علاوی در زمان نخست‌وزیری‌اش رویه‌ای ضد ایرانی در پیش گرفته بود که باعث ایجاد کدورت و تیرگی در روابط ایران و عراق در زمان نخست‌وزیری وی شد. وی پس از کناره‌گیری از قدرت نیز کماکان اختلافات خود را با ایران حفظ کرده بود و ادعا می‌کرد، ایران در مسائل داخلی عراق دخالت می‌کند.

علاوی پیش از این تلاش کرده بود، روابط سیاسی خود را با گروه‌های سیاسی طرفدار ایران مثل مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدری بهبود بخشد اما ظاهرا این بهبودی روابط چندان تا کنون نتیجه بخش نبوده چرا که حضور این جریان را در ائتلاف جدید عراق نمی‌بینیم.

اکنون ایاد علاوی تلاش تازه‌ای را آغاز کرده که روابط خود را با ایرانی‌ها که خود با دستان خود تیره کرده بود، بهبود بخشد. اما به نظر می‌رسد این بهبودری روابط به قیمت جدا شدن برخی از متحدانش از فراکسیون العراقیه به وجود خواهد آمد. در همین رابطه ایاد جمال الدین یکی از اعضای پارلمان عراق از جبهه العراقیه در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه العربیه انتقادهای تندی را علیه ایاد علاوی به دلیل فرستادن گروهی به ایران برای بهبود روابط ایراد کرد.

ایاد جمال الدین این اقدام ایاد علاوی را مخالف با تمام حرکت‌های سیاسی و اخلاقی دانست. ایاد جمالدین با وجود این که روحانی است اما عداوت‌های شدیدی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

فراکسیون وی در انتخابات گذشته استانداری‌های عراق توانسته بود جایگاه چهارم آرای انتخابات را به دست آورد.

پیش از این علاوی متهم به همکاری با بعثی‌ها شده بود و در وهله‌ای حتی گفته بود حاضر است برای حفظ مصالح عراق با عزت ابراهیم الدوری رئیس کنونی بعثی‌های عراق که متواری است و از مخفیگاه خود حملات تروریستی عراق را هدایت می‌کند، به مذاکره بپردازد.


نظر شما :