دیپلماسی در کلام مسئولان ایرانی

۰۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۶:۲۹ کد : ۵۵۱۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
دیپلماسی در کلام مسئولان ایرانی

نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رییس جمهور، سفیر ایران در عراق، رییس اداره سیاسی سپاه، فرمانده سپاه، مشاور رییس جمهور، نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله، سخنگوی وزارت خارجه و یکی از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

مى‌توانيم به يکى از کشتى‌سازان برتر دنيا تبديل شويم

محمود احمدی نژاد با بيان اينکه ما مى‌توانيم با تکيه بر همت صنعت‌گران داخل کشور به يکى از کشتى‌سازان برتر دنيا تبديل شويم، گفت: در نخستين جلسه‌ دولت اعلام مى‌کنيم که اگر سازمان يا دستگاهى براى خريد يا سفارش کشتى به سراغ بيگانگان برود، هنگام تصميم‌گيرى مديرى که اين تصميم را گرفته از مديريت عزل خواهد شد و بايد برود.

ماجراى ايجاد شبهه در انتخابات، در خارج طراحى شده بود

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه گفت: ماجراى ايجاد شبهه در انتخابات، اجراى دستورالعمل‌هايى بود که در مراکز جاسوسى و ضدانقلابى در خارج از کشور طراحى شده بود و عده‌اى هم در داخل کشور اجراى آن را به عهده داشته‌اند.

ادعاى آرژانتين درباره‌ وحيدى یک توطئه صهيونيستى است

على اکبر جوانفکر مشاور رییس جمهور شايعات مطرح شده درباره احمد وحيدى که وزير پيشنهادى احمدى‌نژاد براى سمت وزارت دفاع است را "توطئه‌ صهيونيستى" خواند.

جوانفکر با اشاره به گلايه‌ آرژانتين در اين‌باره گفت: آقاى وحيدى معاون وزير دفاع بود و اين سمت سياسى بسيار عالى رتبه‌ ای است و چطور است که آنها اين مساله را در گذشته مطرح نکردند؟

پاکستانی ها برای اجرای قرارداد گازی وقت کشی نمی کنند

غنیمی‌فرد نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح ضمن تأکید بر تمایل طرف پاکستانی جهت امضای قرارداد، اظهار داشت: معتقدم طرف پاکستانی در این خصوص وقت‌کشی نداشته و اقدامی که خارج از عرف و قوانین مندرج در قرارداد و نقض مفاد آنرا را سبب شود، انجام نداده است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که در مورد سیاست‌های آتی پاکستان در خصوص قرارداد با مقامات رسمی این کشور گفت‌وگو داشته‌ایم، بیان کرد: مقامات رسمی پاکستان اعلام اطمینان کردند که در این خصوص جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، ضمن آنکه "سید نویدقمر" وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان خود بر اجرای این قرارداد تأکید دارد.

بايد از انقلاب‌مان با چنگ و دندان حفاظت کنيم

یدالله جوانی رييس اداره سياسى سپاه گفت: برخى معتقدند که اين انقلاب به نام انقلاب مخملى صورت نگرفته است و اين قضيه يک توهم است، اما يکى از استراتژى‌هاى انقلاب‌هاى مخملى اين است که بگويند اگر حزب ما راى نياورد بگويم تقلب صورت گرفته است؛ چرا که استراتژى آنها پيروزى به هر قيمت بوده است.

وى تصريح کرد: دشمن ما به سمت شيوه‌ها و توطئه‌هاى پيچيده رفته است بنابراين ما بايد از انقلاب‌مان با چنگ و دندان حفاظت کنيم.

آژانس به وظايف سازمانى خود بپردازد

حسن قشقاوی سخنگوى وزرات امور خارجه‌ با تاکيد بر اينکه آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بايد به رويکردهاى صنفى،‌ حقوقى و وظايف سازمانى خود بپردازد خاطرنشان کرد: هرگاه اين رويکردها در آژانس رعايت شده باشد مى‌توان نتيجه‌ مثبتى از عملکرد آن گرفت.

1+5 به رويکرد تعاملى روى آورد

قشقاوى با تاکيد بر اينکه در آستانه‌ استقرار دولت دهم کشورهاى غربى تجربه‌اى از سياست‌هاى تحريمى دارند و بايد اين ضرب‌ المثل را مورد توجه قرار دهند که "آزموده را آزمودن خطاست"‌ خاطرنشان کرد: بايد 1+5 در رويکردهايشان تجديدنظر کنند و به رويکرد تعاملى روى آورند. ايران طى سى‌سال گذشته ثابت کرده که ظرفيت بالايى براى تعامل و گفت‌وگو دارد و سياست‌هاى تحريمى نمى‌تواند ما را از حقوق قانونى خودمان بازدارد و لذا هم‌اکنون فرصتى براى تجديدنظر در طرف مقابل به وجود آمده که به جاى سياست تقابل به رويکرد تعامل روى آورند چرا که با رويکرد تقابل، ملت و دولت ايران مقابله مى‌کنند.

رژيم صهيونيستى و آمريکا مسئول ناامنى‌هاى اخير در عراق هستند

کاظمی قمی سفير ايران در عراق بخشى از ناامنى‌ها و بروز مسايل اخير در عراق را ناشى از عملکرد عوامل منتسب به رژيم اشغالگر قدس توصيف کرد و گفت: اساسا رژيم صهيونيستى ثبات و استقرار در عراق را نمى‌خواهد و خواستار ايجاد فضاى ناامنى در اين کشور است.

ادعاى صهيونيست‌ها درباره وحيدى، موقعيت او را در مجلس تقويت مى‌کند 

سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس درباره ادعاى رسانه‌هاى غربى مبنى بر اينکه وحيدى، وزير پيشنهادى دفاع به اتهام مشارکت در پرونده آميا تحت تعقيب اينترپل است، گفت: اين ادعاها موقعيت وحيدى را در مجلس تقويت مى‌کند و او با راى بالا وزير دفاع خواهد شد.

استفاده از زبان هويج و چماق شيوه متمدنانه‌اى نيست

علی اصغر سلطانیه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفت: تهديد عليه ايران به انزواى کسانى که اين مساله را مطرح مى‌کنند و آنهايى که گاه از زبان تهديد و ارعاب عليه ايران استفاده مى‌کنند، مى‌انجامد.

وى ادامه داد: جامعه جهانى خوب مى‌داند که هر گونه حمله يا تهديد به حمله عليه تاسيسات هسته‌اى (ايران) فجايع وحشتناکى چه در محل مورد هدف و چه در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

سلطانيه با تاکيد بر اينکه کسى جرات حمله به هيچ تاسيسات هسته‌اى در هيچ مکانى از جهان را ندارد، افزود: استفاده از زبان هويج و چماق شيوه متمدنانه‌اى نيست و بيشتر به انزواى صاحبان خود آن خواهد انجاميد. همچنين بهتر است که حرف‌هاى منطقى گفته شود و اين مساله اصلى که اساس گفت‌وگوى بين ايران و هر کشور و يا دولتى در جهان بايد احترام متقابل بدون پيش شرط باشد، ناديده گرفته نشود.


نظر شما :