پاسخ معاون وزیر خارجه روسیه به انتقادات درباره وقایع ایران

۱۷ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۵:۲۷ کد : ۵۵۰۳ سرخط اخبار
آندره دنیسوف معاون اول وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی به برخی انتقادات درباره مواضع روسیه در قبال ایران پاسخ داده است.
پاسخ معاون وزیر خارجه روسیه به انتقادات درباره وقایع ایران

گفتگو با معاون اول وزیر امور خارجه روسیه در شرایطی انجام شده است که بخشی از معترضان دولت در ایران، این کشور را به دخالت در امور داخلی ایران و کمک به دولت برای سرکوب مخالفان متهم می کنند.

خبرنگار "گازیتا. رو" از وی درباره اتفاقات اخیر در ایران پرسیده و انتقاد کرده است که "چرا روسیه قتل و بازداشت تظاهرکنندگان را مانند اروپا و امریکا محکوم نکرد و حتی نشان نداد که این مسئله، حتی به اندک میزانی باعث بروز نگرانی شده است". دنیسوف در پاسخ به این سوال ضمن انتقاد از نحوه طرح پرسش آورده است: این فرموله بندی سئوال کمی موضع گیرانه است. بدون تردید آنچه در ایران رخ می دهد نگرانی ما را فراهم آورده است. ایران کشور همسایه ماست. ما از خارج شدن اوضاع اجتماعی سیاسی هر کشوری از تحت کنترل که ناآرامی های گسترده همراه با قربانی شدن مردم را به همراه دارد، نگران می شویم.

به گفته وی، وزارت امور خارجه روسیه بارها بر لزوم امتناع از تندروی هر دو طرف، عادی سازی اوضاع و انداختن آن در بستر قانونی تاکید کرده است.

دنیسوف افزوده است: ما طرفین را به حل کلیه مسائل بر اساس دیالوگ و یافتن وفاق ملی دعوت کرده ایم. این مطالب را می توان در پایگاه اینترنتی آزاد وزارت امور خارجه ما پیدا کرد. این اعلامیه ها چندین نوبت منتشر شده اند.

این اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه نشان دهنده آن است که دیدگاه هایی در روسیه بر این باورند که این کشور مواضع صحیح و روشنی در قبال حوادث ایران اتخاذ نکرده و گمانه های مربوط به دخالت در امور داخلی ایران محل بحث قرار دارد.

این مقام دیپلماتیک روسیه در تحلیل منازعات سیاسی ایران گفته است: مقابله اپوزیسیون و حکومت ایران ماهیت کاملا خاصی دارد چرا که از نقطه نظر سکوی سیاسی، اختلاف نظر چندانی میان آنها وجود نداشت. به عنوان مثال در مسئله سیاست خارجی درباره برنامه هسته ای ایران که برای کل جهان اولویت نخست را دارد، دیدگاه های منتشر شده اپوزیسیون در این زمینه حداقل ملایم تر از رژیم کنونی نبود. در این موارد باید بسیار محتاطانه با مسائل برخورد کرد.

وی درباره موضع کشورش در قبال موارد نقض حقوق بشر در ایران نیز خاطرنشان کرده است: دفاع از حقوق بشر حرکت بسیار جوانمردانه ای است. اما فقط می توان ابراز تاسف کرد که برخی وقت ها این مسئله به عنوان اهرمی برای دستیابی به برخی از اهداف سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه این مسئله حقیقت دارد اگرچه تلخ است. و پشت برخی از دعوت به دفاع از حقوق بشرها با چشم غیر مسلح نیز می توان جهت گیری در مسیر تغییر مقامات این کشور را نظاره کرد. البته این را فقط باید به عنوان وخیم تر کردن اوضاع ارزیابی کرد.

دنیسوف در پایان با ابراز همدردی با آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفته است: ما هم همان احساس را در خصوص قربانیان و آسیب دیدگان ناآرامی های اخیر داریم که شرکای ما در دیگر کشورها اعلام کردند. اما بیایید با در نظر گرفتن این مسئله عمل کنیم که حل مسائل سیاسی نظامی ایران، مسئله ملت و جامعه ایران است و این جامعه نیز برای حل مستقل و بدون فشار خارجی این مسائل، از سطح شعور کافی برخوردار است.


نظر شما :