تشکر قذافى از گوردون براون

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۵ کد : ۵۴۷۹ اخبار اصلی
معمر قذافى از گوردون براون براى آزادى المقراحى متهم اصلى جریان لاکربی از زندان اسکاتلند تشکر کرد.
تشکر قذافى از گوردون براون

سرهنگ قذافی رهبر لیبی، از گوردون براون نخست وزیر بریتانیا برای همکاریش در خصوص آزادی عبدالباسط المقراحی، بمب‌گذار لاکربی تشکر کرد.

قذافی در این باره گفت: «گوردون براون مقامات دولت محلی اسکاتلند را ترغیب کرده بود که برای آزادی آقای مقراحی تصمیمات شجاعانه ای بگیرند.»

سرهنگ قذافی همچنین ملکه بریتانیا و پرنس آندرو، پسر ملکه بریتانیا را برای ترغیب دولت اسکاتلند ستود.

رهبر لیبی ابراز امیدواری کرد که آزادی مقراحی به بهبود روابط لیبی و بریتانیا کمک کند.

سرهنگ قذاقی انتقادهای امریکا و بریتانیا از تبلیغات لیبی در باره این آزادی را نادیده گرفته و با عبدالباسط المقراحی ملاقات کرد.

مقراحی تنها کسی بود که در ارتباط با منفجر کردن یک هواپیمای امریکایی بر فراز لاکربی در اسکاتلند در سال 1988 محکوم شده بود.

پیش از آن سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی روابط تجاری لیبی با بریتانیا را دلیل آزادی عبدالباسط المقراحی توصیف کرده بود.

سیف الاسلام قذافی که برای استقبال از مقرحی در فرودگاه طرابلس تا داخل هواپیمای حامل وی رفته بود به تلویزیون لیبی گفته بود، توافق بر سر آزادی عبدالباسط المقراحی در جریان گفتگوهای نفت و گاز لیبی با بریتانیا صورت گرفته بود. بریتانیا این ادعا را رد کرده است.

سیف الاسلام گفت: «تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا بارها درباره آقای مقراحی صحبت کرده بود.»

بلر در ماه مه 2007 از لیبی دیدن کرد و شرکت بریتیش پترولیوم در جریان این سفر یک قرارداد نفتی نهصد میلیون دلاری با لیبی امضا کرد.

دولت محلی اسکاتلند عبدالباسط المقراحی را به علت ابتلای به سرطان پروستات پیشرفته، از زندان آزاد کرده است اما مقامات امریکایی و برخی از سیاستمداران بریتانیایی این اقدام را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.


نظر شما :