نگرانی شدید اسرائیل از عقب‌نشینی امریکا از عراق

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۳ کد : ۵۴۷۸ اخبار اصلی
به گزارش کمیسیون تحقیقات وزارت دفاع امریکا اسرائیل از عقب‌نشینی امریکا از خاک عراق به شدت نگران است و در همین راستا سیاست‌های ایران در عراق را به دقت زیر نظر دارد.
نگرانی شدید اسرائیل از عقب‌نشینی امریکا از عراق

اسرائیل این روزها به شدت و با عصبانیت عقب‌نشینی امریکا از عراق را زیر نظر گرفته است. ظاهرا بیش از خود عراقی‌ها و امریکایی‌ها این اسرائیلی‌ها هستند که از عقب‌نشینی امریکا از عراق نگرانند.

روزنامه ورلد تریبیون چاپ ایالات متحده امریکا، به تازگی گزارشی را منتشر کرده که در آن به نقل از کمیسیون تحقیقات وزارت دفاع امریکا آمده است که اسرائیل از عقب‌نشینی امریکا از عراق به شدت نگران است و در همین راستا سیاست‌های ایران در عراق را به دقت زیر نظر دارد.

بنا به این گزارش اسرائیل به نفوذ عمیقش در عراق در سایه تاثیرات نفوذ عمیق ایالات متحده در این کشور بسیار امیدوار است اما نسبت به رفتار آتی ایران در صورت عقب‌نشینی امریکا از عراق بسیار نگران است. چرا که اسرائیل به خوبی می‌داند امنیتش در منطقه به میزان نفوذ و قدرت امریکا در خاورمیانه رابطه مستقیم دارد.

این گزارش را که مرکز مطالعات رند نیز در تهیه آن به پنتاگون کمک کرده، همچنین اضافه می‌کند، اسرائیلی‌ها بر این باورند در صورت عقب‌نشینی امریکا از عراق امنیتشان در خاورمیانه به شدت آسیب‌پذیر می‌شود. چرا که معتقدند در این صورت نفوذ ایران در عراق بیش از پیش افزایش خواهد یافت و این نفوذ باعث نفوذ اردن و عربستان سعودی که اسرائیل به آنها نیز اعتماد ندارد هم خواهد شد.

اسرائیلی‌ها نسبت به نفوذ ایران و تاثیرپذیری آن نسبت به تحولات منطقه به شدت نگران هستند و دقیقا نمی‌دانند در صورت عقب‌نشینی امریکا از عراق، ایران چه استراتژی سبک، برنامه آلترناتیو و حد ریسک‌پذیری جمعی‌ای را در پیش خواهد گرفت.

مقامات اسرائیلی در این باره حتی به امریکایی‌ها گوشزد کرده‌اند که عقب‌نشینیشان از عراق به تندروهای اردنی وابسته به جنبش‌های افراطی چون شهادت طلبان جهاد اجازه گسترش در عراق خواهد داد و این می‌تواند باعث گسترش تروریسم در منطقه شود؛ به ویژه این که دولت عراق قصد دارد در اولین اقدام به حمایت خود از پناهندگان اردنی و فلسطینی مستقر در خاک خود که شامل صدها یا هزاران تن می‌شود نیز پایان دهد.

با این حال اسرائیل به هیچ عنوان قصد ندارد موضعی خلاف موضع عقب‌نشینی امریکا بر اساس جدول زمان‌بندی شده، اتخاذ کند، اما برخی استراتژیست‌های اسرائیلی گفته‌اند که عقب‌نشینی زمان بندی شده امریکا از عراق می‌تواند تاثیرات سلبی بر تحولات خاورمیانه بگذارد.

موسسه رند در بخشی از این گزارش یادآور شده، اسرائیلی‌ها همچنین بر این باورند که عقب‌نشینی امریکا از عراق این امکان را برای ایرانی‌ها فراهم می‌آورد که نسبت به اسرائیل خود را از لحاظ جغرافیایی نزدیک‌تر احساس کرده و آسان‌تر خاک اسرائیل را تهدید کنند. همچنین به گسترش حزب‌الله از لبنان، سوریه و این بار تا خاک عراق نیز مبادرت ورزند که این می‌تواند موقعیت اسرائیل را تضعیف کرده و آن را بیشتر در معرض تهدید قرار دهد.

تحلیلگران اسرائیلی همچنین مدعی‌اند که در صورتی که ایران به قابلیت تولید سلاح هسته‌ای دست یابد، آنگاه رفتار ایران در برابر جامعه جهانی بسیار خشن‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد و قرار دادن مانع در برابر خواسته‌های تهران نیز با چالش‌های بیشتری رو به رو خواهد شد.

در این میان عده‌ای از استراتژیست‌های اسرائیلی می‌گویند، چون در صورت عقب‌نشینی امریکا از خاک عراق آزادی عمل ایران در این کشور افزایش خواهد یافت، پس بهتر است امریکا قبل از عقب‌نشینی مذاکرات ثمربخش، حساب شده و قابل قبولی با ایران انجام دهد تا بدین ترتیب رفتارهای تهران قابل کنترل شود. چرا که به هر ترتیب ایران در صورت عقب‌نشینی امریکا از عراق نفوذ خود را در این کشور گسترش خواهد داد. به اعتقاد آنان اگر امریکا دست به چنین کاری نزند آنگاه در آینده و پس از زمان عقب‌نشینی‌اش میزان نفوذ خود در عراق را نیز به سرعت از دست خواهد داد.   


نظر شما :