مخاطب اوباما در ایران چه کسی باید باشد؟

۳۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۹ کد : ۵۴۰۱ اخبار اصلی
اوباما باید تمام ایرانی‌ها را مخاطب خود قرار دهد...
مخاطب اوباما در ایران چه کسی باید باشد؟

حوادث تابستان اخیر در ایران سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا را برای برقراری یک روابط دیپلماتیک دچار مشکل کرده است. اما درعین حال نظام ایران هم اعتبار خود را با توجه به انتخابات اخیر در میان مردم خود از دست داده است و همین امر ممکن است سبب ایجاد فرصت‌هایی برای مذاکره و گفت‌وگو باشد.

دولت ایران در خانه خود و در میان جهانیان چهره محبوبی نیست. بیش از 100 تن از مخالفان دولت که برخی از آنها از مقامات دولت‌های پیشین در ایران بودند به جرم همدستی با دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی محاکمه شده‌اند. این حادثه برای محک زدن آنها نیست، بلکه برای نابودی آنهاست. وکلای حقوق بشر در این ارتباط به نقد دولت پرداخته‌اند چرا که اعلام کرده‌اند که بازداشت شده‌ها حتی نمی‌توانند با وکلای خود ملاقات کنند. تمام اینها می‌خواهد نشان دهد که یک گروه درصدد براندازی نظام اقدام کرده است. اما شهردار تهران که خود پیش از این فرماندهی نیروی انتظامی را برعهده داشت اعلام کرد که در تهران 3 میلیون نفر در اعتراض به انتخابات دست به تظاهرات زدند. به نظر نمی‌رسد که این سه میلیون نفر را بتوان با برگزاری دادگاه‌های دروغین فریب داد.

طبق یک نظرسنجی بسیاری از ایرانی‌ها می‌خواهند که دولت به خواسته‌های امریکا پاسخ دهد. در حال حاضر نیر بهترین راه برای دولت برای اینکه بتواند مقداری از مشروعیت خود را حفظ کند این است که با امریکا وارد مذاکره شود. اوباما هم باید این پیشنهاد را حتی با تمام فشارهایی که به وی برای اعمال فشار بیشتر به ایران وارد می‌شود، همچنان قابل اجرا نگه دارد. در چنین شرایطی مسلما برای اوباما راحت نیست که هم بتواند به خواسته‌های دیگران تن دهد و هم باب گفت‌وگو با ایران را باز نگه دارد.

اوباما توانسته است ایران را به مرکز سیاست خارجی واقع‌گرایانه خود تبدیل کند و به دنبال یک دیپلماسی برای پیدا کردن برون‌رفتی از این بحران باشد. بنابراین رئیس‌جمهور باید مراقب باشد که در شرایطی که در سیاست داخلی ایران با بحران رو‌به‌روست، دست به دلجویی نزند. بهترین گزینه‌ای که اوباما می‌تواند برای جلوگیری از پذیرش ایران هسته‌ای و سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد این است که با صبر فراوان سمت و سوی دعوت خود برای مذاکرات دیپلماتیک را تغییر دهد و مخاطب خود را تمام مردم ایران و نه تنها دولتمردان آن قرار دهد.  

منبع: Boston Globe


نظر شما :