انتخابات ايران از نگاه واشنگتن پست

۲۶ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۸ کد : ۴۸۴۵ سرخط اخبار
نگاه روزنامه واشنگتن پست به انتخابات ايران قبل از برگزارى انتخابات
انتخابات ايران از نگاه واشنگتن پست

در حالی که ایران به انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد نزدیک می‌شود، نشانه‌هایی دیده می‌شود که نشان می‌دهد رای دهندگان ایرانی، شعار «باراک اوباما» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را دنبال می‌کنند: «تغییر»!

روزنامه واشنگتن پست با نوشتن مطلبی تحلیلی در این زمینه نوشت، به نظر می‌رسد رئیس‌ جمهور آتشین فعلی، محمود احمدی‌نژاد در حال عقب افتادن از رقیبی باشد که عملگراتر و باتجربه‌تر است. آن فرد کسی نیست جز نخست وزیر سابق ایران، میر حسین موسوی.

در همین رابطه، خبرگزاری «شینهوا» چندین روز پیش اعلام داشت بنا بر نتایج یک نظرسنجی جدید در 10 شهر مهم ایران، موسوی با 38 درصد آرا پیشتاز است و احمدی‌نژاد با 34 درصد در رده دوم قرار دارد. نظرسنجی دیگری که توسط شبکه تلویزیون دولتی ایران انجام شده، حاکی از آن است که موسوی در تهران با 47 درصد آرا از رقیب خود احمدی‌نژاد با 43 درصد جلوتر است.

این در حالی است که یک کارشناس سیاسی ایران که چند هفته پیش از واشنگتن دیدار کرد، قاطعانه پیش‌بینی کرده است که موسوی برنده انتخابات باشد.

واشنگتن پست نوشته است: "اجازه دهید لحظه‌ای احساسات خود را کنار بگذاریم. نظرسنجی‌هایی که در ایران انجام می‌شوند به شدت غیر قابل اعتماد هستند و رئیس‌ جمهوری فعلی در روزهای پایانی تبلیغات، همچنان مزیت‌های بسیار بزرگی دارد."

کریم سجاد پور یک کارشناس ایران در این باره می‌گوید: «در حالی که مدیریت اقتصادی احمدی‌نژاد به شدت ضعیف بوده اما او همچنان ممکن است محبوب باشد». وی با اشاره به شکست نظرسنجی‌های انتخاباتی در پیش‌بینی پیروزی احمدی‌نژاد در سال 84 می‌گوید: «من به هیچ کدام از نظرسنجی‌ها اطمینان ندارم».

هواداران موسوی، با صدای بلند احمدی‌نژاد را به دلیل افزایش نرخ بیکاری، تورم و انزوای بین المللی مورد انتقاد قرار داده‌اند. میر حسین موسوی یک هفته پیش در اصفهان گفته بود: «حیثیت ملت ما مربوط به یک نفر نیست و تمام ایرانیان در این حیثیت شریک هستند و دولت [نهم] کاری می‌کند که آبروی ایرانیان در جهان می‌رود».

واشنگتن پست همچنین نوشته است به نظر می‌رسد طرفداران احمدی‌نژاد در حال از دست دادن آرامش خود هستند. آنها در تجمعی در اصفهان، بنرهای تبلیغاتی موسوی را به آتش کشیدند. بنا به گزارش‌های رسیده از ایران، آنها همچنین از گاز اشک آور برای بر هم زدن تجمع میر حسین در یکی از شهرها استفاده کرده­‌اند. وقایعی از این دست، نشان دهنده تونایی احمدی‌نژاد برای استفاده از تاکتیک ارعاب در روزهای باقی مانده به انتخابات است.

این روزنامه همچنین پیش‌بینی کرده است، موسوی و احمدی‌نژاد پیشتاز دور اول انتخابات خواهند بود و به دور دوم راه خواهند یافت.

بیژن خواجه پور، یک تحلیلگر سیاسی ایران، در جریان سفر چندین هفته پیش خود به واشنگتن پیش‌بینی کرد، در صورتی که امری غیر مترقبه رخ ندهد، محتمل‌ترین سناریوT راه یافتن موسوی و احمدی‌نژاد به دور دوم است. در صورتی که موسوی، دولتی ائتلافی را با حضور نمادهای کلیدی نظیر کروبی، رضایی و ... اعلام کند می‌تواند برنده انتخابات در دور دوم باشد.

واشنگتن پست در نهایت می‌نویسد: "ملت ایران مردمی نیستند که کمربندهای انتحاری به کمر خود بسته باشند. ایران، کشوری واقعی است که غرور دارد. ایران، کشوری است که مردمی تحصیل کرده دارد که دموکراسی خود را جدی می‌گیرند؛ حتی در صورتی که در جریان این روند، محدودیت‌هایی تحمیل شده باشد. ظرف دو هفته آینده خواهیم فهمید که آیا پیام اصلاح موسوی، به اندازه کافی برای شکست احمدی‌نژاد قوی هست یا خیر."


نظر شما :