اولین اجرای دیپلماسی ضد هسته‌ای آمریکا

۰۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۶ کد : ۳۹۹۸ آسیا و آفریقا
مذاکره کننده‌ ارشد آمريکا در مذاکرات خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى هفته پیش گفته بود که این مذاکرات به دليل بن‌بست‌هاى ايجاد شده بسيار سخت پیش می‌رود ولی با این حال هیلاری کلینتون در سفری هشت روزه راهی کشورهای همسایه کره شمالی شد تا نخستین تصویر را از دیپلماسی جدید آمریکا پیش رو بگذارد.
اولین اجرای دیپلماسی ضد هسته‌ای آمریکا

مذاکرات خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى از سال 2003 آغاز شده و تاکنون نتوانسته است مانع فعاليت‌هاى هسته‌اى پیونگ یانگ و آسودگی خاطر کشورهای همسایه شود.

 کريستوفر هيل مذاکره کننده‌ ارشد آمريکا هفته گذشته پس از مذاکرات خداحافظى‌اش با کيم سوک، همتاى اهل کره جنوبى ‌اش گفت: ما در این سال ها وقفه‌هاى بى‌شمارى را شاهد بوديم و بايد گفت يک روند کارى بسيار دشواری را پشت سر گذاشته ‌ايم.

 مذاکرات خلع سلاح کره شمالى در حال حاضر به دليل عدم توافق بر سر نحوه‌ اعلام فعاليت‌هاى هسته‌اى کره شمالى و تاييد آن با بن‌ بست روبرو شده است. آمریکا و سایر مذاکره کنندگان بارها از این کشور خواسته اند تا زمینه های راستی آزمایی و بازرسی های بین المللی و نیز متوقف سازی فعالیت های تسلیحاتی را فراهم آورد. این کشورها مشوق هایی را برای کره شمالی درنظر گرفتند اما پیونگ یانگ همچنان در مسیر خلع سلاح قرار نگرفته و تهدیدهایی را روانه همسایه جنوبی اش کرده است.

 با این حال کریستوفر هيل که از سال 2005 به عنوان مذاکره کننده ارشد آمریکا در این موضوع فعاليت کرده است، اذعان داشته که کره شمالى هرگز به عنوان يک کشور داراى تسليحات هسته‌اى پذیرفته نخواهد شد. تلاش او و همتایان آسیایی اش تفهیم این نکته به سران کره شمالی و ارائه مشوق هایی جایگزین است تا بتوانند منطقه ای را که سال ها آبستن جنگ سرد دو کره و تهدیدهای بالقوه کره شمالی بوده است کنترل کنند.

 هیل که گفته می شود آخرین روزهای ماموریت اش را می گذراند، در دیدار هفته گذشته خود با همتای کره جنوبی اش گفت: اين آخرين ديدار من به عنوان رييس هيات مذاکره کننده‌ آ‌مريکايى در مذاکرات شش جانبه از سئول به حساب می آید. اميدوارم جانشين من بتواند پيشرفت‌هاى بهتری را در این زمینه ايجاد کند.

 با افزایش تنش ها میان دو کره در روزهای گذشته و اعلام کره جنوبی مبنی بر تکمیل ساختار دفاع موشکی خود تا سه سال آینده، هیلاری کلینتون به سئول رفت و در کنار وزیر خارجه کره جنوبی از کره شمالی خواست تا از تهدید همسایگان خود دست بردارد.

 کلینتون و یو میونگ هوان از پیونگ ‌یانگ خواستند رفتارهای تحریک‌آمیز اخیر خود را متوقف کند. این دو تاکید کردند که کره جنوبی و آمریکا تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند بپذیرند که کره شمالی تسلیحات اتمی در اختیار داشته باشد.

 بی اعتمادی به فعالیت های پیونگ یانگ، بی نتیجه ماندن مذاکرات شش جانبه و نیز آمادگی کره شمالی برای انجام آزمایش جدید موشکی، به جایی منجر شده است که مقام‌هاى کره‌ جنوبى نیز اعلام کردند که قصد دارند طرح‌هاى تکميل سيستم دفاع موشکى در برابر کره شمالى را ظرف سه سال آينده نهايى کنند.

 بنا بر اعلام وزارت دفاع کره جنوبى، اين کشور درصدد تاسیس سامانه دفاع هوايى به خصوص براى رهگيرى و شناسايى موشک‌هاى بالستيک کره شمالى تا سال 2012 برآمده است. این سامانه 214 میلیون دلاری شامل پروژه‌هاى دفاع موشکى و دفاع هوايى است که اجرای آن از سال 2006 آغاز شده است.

 با رادارهاى جديدى که سئول خریداری خواهد کرد رديابى اجسام از فاصله هزار کيلومترى اين سيستم امکان پذیر می شود و موشک‌هاى کره شمالى از نزديک قابل شناسايى و رهگيرى خواهد بود. استقرار سامانه های دفاعی در کره جنوبی که از نگرانی بابت تحرکات همسایه شمالی ریشه می گیرد، نشان دهنده تشدید فضای متشنج در غرب آسیا و لزوم تلاش های تازه از سوی همسایگان این کشور و ایالات متحده است.

 خبرگزارى فرانسه هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد: پيونگ يانگ طى هفته‌هاى اخير کار بر روى موشک‌هاى دوربرد تائه پودونگ - 2 را آغاز کرده و اعلام داشته که تا اواخر ماه جارى آماده پرتاب دوربردترين موشک خود است. گفته می شود تائه‌پودونگ - 2 قابليت هدف ‌گيرى آلاسکا را نیز دارد اما در جریان اولين آ‌زمايش در ژوئن 2006 ، 40 ثانيه پس از پرتاب منفجر شد.

 با افزایش تهدیدهای کره شمالی و اخبار تازه از تحرکات نظامی و تسلیحاتی این کشور، درخواست ها و اجماع های بین المللی علیه پیونگ یانگ هم افزایش یافته و این کشور را به انزواى بيشتری کشانده است. به نظر می رسد ادامه این روند با قاطعیت جبهه مقابل و گسترش تحریم ها همراه باشد.

 کلینتون در اولین ماموریت خارجی خود به آسیا سفر کرد و به دیدار مقامات کشورهایی رفت که بابت کره شمالی دلهره ها و دغدغه های فراوانی دارند؛ این سفر حاوی نمادها و پیام هایی برای کشورهای مخالف سیاست های بین المللی است و می تواند الگوی دیپلماسی و سیاست های تشویقی - تحدیدی دولت جدید ایالات متحده را پیش روی همتایان کره شمالی قرار دهد.


نظر شما :