گشايش فصلى تازه از روابط عراق و آلمان

۰۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۹ کد : ۳۹۸۸ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز سه­شنبه 17 فوریه در یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد عراق شد تا دومین مقام عالی رتبه اروپایی باشد که در این ماه وارد عراق می­شود.
گشايش فصلى تازه از روابط عراق و آلمان

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان روز سه­شنبه 17 فوریه در یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد عراق شد تا دومین مقام عالی رتبه اروپایی باشد که در این ماه وارد عراق می­شود. آلمان پس از فرانسه دومین کشور مهم اتحادیه اروپا و غیر هم­پیمان با امریکا محسوب می­شود که به دنبال عادی سازی روابط با عراق است.  

فرانک والتر اشتاين ماير که در ميان تدابير شديد امنيتى براى ديدار با مسئولان عراقى به بغداد سفر کرده پس از ديدار با رهبران اين کشور نسبت به تحکيم روابط تجارى با عراق به عنوان يکى از کشورهاى توليد کننده‌ نفت متعهد شد.

وى همچنين در کنفرانس خبرى مشترک با هوشيارى زيبارى وزير امور خارجه عراق، اوضاع عراق را نسبت به گذشته خوب توصيف کرده و تاکيد کرد، امروز عراق از اعتماد بيشتر جامعه‌ بين‌المللى برخوردار شده است.  

به گزارش شبکه الجزيره، وزير امور خارجه آلمان با هشدار نسبت به اين که خشونت همچنان خطرى براى عراق محسوب مى‌شود، تاکيد کرد که شرکت‌هاى آلمانى در حال بررسى شرايط جهت حضور و سرمايه‌گذارى در عراق هستند.

اين در حالى است که نورى مالکى نخست وزير عراق نيز پس از ديدار با اشتاين ماير تاکيد کرد، کشورش برای برقرارى حاکميت کامل و حل و فصل مشکلات به جاى مانده از حکومت سابق عراق گام برمى‌دارد.  

وى خاطرنشان کرد، تلاش‌هاى در حال جريان در دو راستا صورت مى‌گيرد؛ يکى تکميل طرح سازماندهى نيروهاى مسلح و سازمان‌هاى امنيتى و ديگرى همکارى و هماهنگى بين احزاب سياسى عراق تا از اين طريق مشکلات به جاى مانده از گذشته به ويژه در خصوص روابط با کشورهاى همسايه حل و فصل شود.

نخست وزير عراق همچنين از شرکت‌هاى آلمانى خواست، در اين کشور سرمايه‌گذارى کرده و در امر بازسازى عراق سهيم باشند.  

وى بر ضرورت همکارى با برلين در زمينه‌هاى برق، بهداشت، ساخت بيمارستان‌، صنايع خودروسازى و احداث خطوط راه‌آهن بين عراق و کشورهاى همسايه تاکيد کرد.

عراق و آلمان در جريان سفر اشتاين ماير چند توافقنامه‌ همکارى مشترک امضا کردند که برجسته‌ترين آن يادداشت تفاهم بين وزارت برق عراق و شرکت زيمنس و تاسيس دانشگاه مشترک در عراق است.  

همچنين برلين تصميم گرفت تا يک دفتر نمايندگى خدمات تجارى در بغداد برای حمايت و کمک به توسعه‌ روابط تجارى و اقتصادى بين دو کشور و ايجاد تسهيلات در امر سرمايه‌گذارى کشورهاى آلمانى باز کند.

وزير امور خارجه‌ آلمان در اين سفر همچنين تمايل کشورش را نسبت به توسعه‌ روابط سياسى، اقتصادى و تجارى با عراق اعلام کرده و آمادگى برلين را براى حمايت از عراق در زمينه‌هاى علمى، توسعه‌ فناورى و مبادلات فرهنگى اعلام کرد.  

اشتاين ماير به عنوان نخستين وزير امور خارجه آلمان از سال 1987و به عنوان دومين عضو دولت آلمان محسوب می شود که از سال 2003 به بعد به عراق سفر کرده است.

دولت آلمان همچنین در سفر نماینده­اش به بغداد پذیرفت که در وهله نخست 70 پناهنده عراقی را در شهر هانوفر غربی در آلمان بپذیرد. پیش­بینی می­شود این تعداد پناهنده تا نیمه مارس همین سال به آلمان برسند. این پناهندگان ابتدا در کمپ امور پناهندگان در هانوفر پذیرفته می شوند و پس از آن به 16 ایالت آلمان گسیل خواهند شد. کشورهای اروپایی پذیرفته­اند که 10 هزار پناهنده عراقی را در کشورهایشان بپذیرند که از این تعداد 2500 پناهنده به آلمان خواهند رفت.  

در همین حال قرار است وزیر امور خارجه آلمان در سفر امروز خود به اربیل در کردستان کنسولگری این کشور در آن منطقه را با حضور جمعی از مقام های ارشد عراقی افتتاح کند. همچنین قرار است مرکز آموزش زبان آلمانی نیز با حضور اشتانمایر گشایش یابد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :