رویدادهای 21 بهمن ۵۷

۲۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۹ کد : ۳۹۰۶ تاریخ دیپلماسی
روایتی تاریخی از حوادث روزهای انقلاب
رویدادهای 21 بهمن ۵۷
* با آغاز درگيرى مسلحانه، پرسنل انقلابى نيروى هوايى براى تسليح مردم در ازاء کارت پايان خدمت سربازى، يک قبضه سلاح و هفت فشنگ در اختيار آنان قرار مى‌دادند.

* درساعت 5/4 بعدازظهر کلانترى تهران نو ـ پس از پنج ساعت زد و خورد شديد بين مأمورين گارد و مردم ـ سقوط کرد و مردم و گاردى‌ها در اين زدو خورد چندين کشته و مجروح داشتند . از اين پس، کلانترى‌ها يکى پس از ديگرى به دست مردم ساقط شدند.

* فرماندار نظامى تهران در اعلاميه شماره چهل خود، ساعات حکومت نظامى را از ساعت چهار و نيم بعدازظهر تا ساعت پنج صبح افزايش داد. پس از شدت گرفتن حملات مردم به کلانترى‌ها و پادگان‌ها، فرماندار نظامى تهران در همين روز ساعت منع عبور و مرور را تا ساعت دوازده ظهر افزايش داد. يعنى مردم تنها از ساعت دوازده شهر تا چهار و نيم بعدازظهر اجازه خروج از منازل خود را دارند.

* رژيم در تدارک يک کودتاى نظامى است. سپهبد رحيمى، فرماندار نظامى تهران و حومه، طى دستورالعملى به يگان‌هاى تابعه خود، از آنها خواست تا بى‌درنگ کليه رهبران نهضت را دستگير و با هواپيما به يکى از جزاير منتقل نمايند. همراه اين دستورالعمل، ليستى از اسامى صدها نفر که بايد بازداشت شوند، الصاق شده است که در رأس آنها نام حضرت امام، آْيت‌الله طالقانى مهندس مهدى بازرگان، به چشم مى‌خورد. در اين دستورالعمل، پيش‌بينى شده است که کليه رهبران درجه دوم که اقدام به تحريک در مقابل اين دستگيرى‌ها بکنند، بازداشت شوند.

* حضرت امام خمينى در رابطه با حکومت نظامى اعلام شده از طرف فرماندار نظامى تهران، آن را ملغى اعلام کردند و گفتند: اعلاميه امروز حکومت نظامى خدعه و خلاف شرع است و مردم به هيچوجه به آن اعتنا نکنند ... اخطار مى‌کنم که اگر دست از اين برادر کشى بر ندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد ... تصميم آخر خود را به اميد خدا مى‌گيريم. همچنين دولت موقت، اعلاميه حکومت نظامى را یک توطئه توصيف کرد.

* مينى‌بوس‌ها و ماشين‌هاى وابسته به ستاد کميته امام خمينى، با بلندگو، لغو اعلاميه فمراندار نظامى را در سطح تهران اعلام کردند. گفتنى است که بنا به گفته‌ رحيمى، يکى از سران ارتش، حکومت نظامى تصميم داشت که با افزايش ساعات حکومت نظامى، به انجام کودتا و سرکوب مردم و خصوصا ترور و دستگيرى رهبران نهضت، بپردازد. اين تصميم حضرت امام، توطئه بزرگى را در آستانه پيروزى نهضت در نطفه خفه کرد.

* امام خمينى در جواب به استعفاى افراد نيروى مسلح نوشتند: قسم براى حفظ قدرت طاغوتى صحيح نيست و مخالفت با آن واجب است و کسانى که قسم خورده‌اند بايد بر خلاف آن عمل کنند.

* مردم مسلح به يارى افراد نيروى هوايى رفتند. جنگ خيابانى در تهران اوج بيشترى پيدا کرد.

* ده‌ها هزار تن از مردم در خيابان فرح‌آباد، پشت کيسه‌هاى شن و خاک سنگر گرفتند.

* کلانترى‌هاى تهران نو، (چهارده و شانزده و بيست و يک و نه) و نارمک ده و يازده و شهر رى، سقوط کردند و همچنين يک هلى‌کوپتر گارد در تهران در هوا ساقط شد.

* حجت‌الاسلام دکتر مفتح از جانب حضرت امام، عکس مندرج در روزنامه کيهان مبنى بر رژه افسران نيروى هوايى در مقابل ايشان را کاملا صحيح و واقعى دانست.

* بازرگان گزارش مطبوعات را در زمينه تماس با بختيار و سران ارتش، قويا تکذيب کرد.

* از سوى دفتر تبليغات امام خمينى، هر گونه تماس با بختيار و سران ارتش تکذيب شد.

* امام خمينى اعلام کردند که من خودم اهل قلم و بيان هستم و هيچ سخنگويى ندارم.

* ستاد امداد و سازمان ملى پزشکان، تعداد شهدا را تا ساعت يازده امشب، صد و بيست و شش تن ، و مجروين را ششصد و سى و چهار نفر ذکر کرد.

* شما کشته شدگان که به بيمارستان جرجانى منتقل شده‌اند، به چهل و شش نفر رسيد و تعداد زخمى‌ها به علت کثرت آنها قابل شمارش نيست.

* آيت‌الله شريعتمدارى ضمن آرزوى موفقيت براى دولت بازرگان، انتخاب وى را تبريک گفت.

* مهندس بازرگان در شرکت نفت اعلام کرد: با استقرار دولت موقت، اعتصاب شرکت نفت پايان خواهد يافت.

* حزب کمونيست قبرس اعلام کرد که تجهيزات جاسوسى آمريکا از ايران به قبرس منتقل شده است.

نظر شما :