شمارش معکوس براى ائتلاف‌هاى تازه در عراق

۱۹ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۳:۵۸ کد : ۳۸۷۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بر اساس گزارش­ها فهرست دولت قانونی که طرفداران نوری مالکی را شامل می­شود، برنده بیشتر استان­های عراق شدند. پس از آن به ترتیب فهرست مجلس اعلای اسلامی عراق با نام شهید محراب و مستقلین و فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی قرار دارد.
شمارش معکوس براى ائتلاف‌هاى تازه در عراق

انتخابات استانداری­های عراق برگزار شد و بر اساس گزارش­ها فهرست دولت قانونی که طرفداران نوری مالکی را شامل می­شود، برنده بیشتر استان­های عراق شدند. پس از آن به ترتیب فهرست مجلس اعلای اسلامی عراق با نام شهید محراب و مستقلین و فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی قرار دارد. پیروزی فهرست نوری مالکی به اندازه­ای چشمگیر بوده که حتی توانسته اکثریت آرا در برخی از استان­های سنی­نشین مهم عراق را نیز از آن خود کند.

به گزارش شبکه خبری الفرات، پس از آن که مجلس اعلا شکست خود را در انتخابات مسجل دید و آن چه را که انتظار داشت، به دست نیاورد، نشست فوق العاده تشکیل داد تا به بررسی نتایج انتخابات بپردازد. خبری از جزئیات این نشست فوق العاده منتشر نشده است اما شبکه الفرات گزارش داد، در این نشست عمار حکیم، محسن حکیم (دو فرزند سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق)، عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق و شماری دیگر از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق حضور داشتند.

لیست طرفدار مجلس اعلا فقط توانست در استان مثنی اکثریت آرا را از آن خود کند و در دیگر استان­ها در بهترین حالت در جایگاه دوم قرار گرفت. مجلس اعلا حتی در استان­های نجف اشرف، پایگاه اصلی­اش، کربلا و بصره نیز نتوانست اکثریت آرا را از آن خود کند.

این در حالی است که استاندار نجف اشرف که از اعضای مجلس اعلای اسلامی عراق است، خدمات و امکانات بسیاری در اختیار شهروندان این استان قرار داده و انتظار می­رفت مجلس اعلا حداقل در این استان اکثریت آرا را به دست آورد.

با این حال عبدالکریم النقیب، یکی از رهبران مجلس اعلا اعلام کرد، ما منتظر اعلام نتیجه نهایی هستیم تا فورا رایزنی­های خود را برای تشکیل ائتلاف­ها و پیمان­های جدید آغاز کنیم.

در همین رابطه جریان پیروز در استان کربلا اعلام کرد، رایزنی­های خود را برای تشکیل ائتلاف تازه با احزاب عراقی در این استان آغاز کرده و به احتمال قوی با مجلس اعلا در کربلا دست به ائتلاف خواهد رد.

روز پنج شنبه نیز سید عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق میزبان ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه در بغداد بود. برخی گزارش­ها حاکی از آن است که هدف این نشست رایزنی برای ایجاد ائتلاف میان جبهه العراقیه با مجلس اعلای اسلامی عراق بوده است. در این نشست نیز علاوه بر رئیس مجلس اعلا، دو فرزندش و عادل عبدالمهدی حضور داشت.

در همین حال حسن السنید، یکی از اعضای رهبری حزب دعوت اسلامی به رهبری نوری مالکی در این باره گفت: «پیروزی حزب دعوه در استان­های مختلف عراق ما را بر آن داشته تا در شهرهای نینوا، الانبار، صلاح­الدین و دیالی دفاتری از سوی حزب تاسیس کنیم.»

وی در ادامه افزود: «حزب الدعوه با وجود این که یک حزب سیاسی مذهبی است اما همواره تلاش داشته از نگاه­ها و مواضع طائفه­ای و مذهبی دور باشد و انی عامل اصلی پیروزی ما در انتخابات استانداری­های عراق بوده است.»

این در حالی است که احزابی مانند حزب اسلامی به ریاست عدنان الدلیمی معاون رئیس جمهوری عراق، کنگره ملی عراق به ریاست محمود چلبی، حزب فضیلت، جریان طرفدار ابراهیم الجعفری نخست وزیر سابق عراق و جریان طرفدار سید محمد بحرالعلوم شکست­های سنگینی را در استان­های مختلف عراق متحمل شدند و این باعث شده تا احزابی مانند حزب فضیلت تقریبا به طور رسمی مهر حذف از عرصه سیاسی عراق بر پیشانیشان بخورد.

در این میان جریان العراقیه به رهبری ایاد علاوی که یک جریان سکولار متمایل به شیعیان محسوب می­شود، توانسته آرای خوبی را برای خود جمع کرده و با کسب جایگاه سوم در جمع آرای عراقیان جایگاه تازه­ای برای خود ایجاد کند.

در استان الانبار مهمترین استان سنی نشین عراق نیز رئیس جبهه العربیه برای گفت و گوی ملی به رهبری صالح المطلک توانست اکثریت آرای این استان را از آن خود کند. پس از این جریان جریان الصحوه قرار دارد. در این استان حزب اسلامی نتوانست از جایگاه چندان بالایی برخوردار شود. این حزب حتی متهم به تقلب در آرا در این استان شد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :