حماس، برنده نبرد با اسراییل

۱۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۹ کد : ۳۸۵۳ باشگاه خوانندگان
یادداشت سید محمدرضا موسوی، خبرنگار خبرگذاری صدای افغان
حماس، برنده نبرد با اسراییل
شما معتقدید که اسرائیل در این جنگ پیروز شده است و من می خواهم از شما دوست عزیز پاسخ این سوال را از شما جویا شوم که واقعا اسرائیل چه اهدافی را از این نبرد 22 روزه دنبال می کرد. آیا نیروهای اسرائیلی برای این چنین نتیجه ای 22 روز در نوار غزه جنگیدند؟ شما متاسفانه قضیه را بسیار سطحی تحلیل کردید شما یادتان رفته است که اسرائیل در جنگ های 1948 و 1956 و 1967 چگونه کشورهای عربی آن هم در ظرف چند روز شکست داد ارتش های عربی چگونه جولان صحرای سینا جنوب لبنان و... ر ا از دست دادند. 

 شما فرموده اید که متخصص روابط بین الملل  و مسائل خاورمیانه هستید حال آیا به این سوال فکر کردید که رسیدن موشک های مقاومت به عمق خاک اسرائیل چه معنایی دارد. مقاومت زمانی با سنگ مقاومت می کرد امروز با موشک های قسام و ده سال بعد در کجا خواهد بود. این سوالی است که در اسرائیل مطرح می شود  ده سال بعد حماس و دیگر سازمان های فلسطینی از چه قدرتی برخوردار خواهند بود.  

اسرائیل چهارمین یا پنجمین ارتش مدرن دنیا را در اختیار دارد و سازمان های امنیتی اسرائیلی در دنیا بی نظیرند ارتش اسرائیل در جهان نظامی گری یک ارتش صاحب سبک به شمار می رود. توانمندی نظامی اسرائیل اصلا با توانایی های سازمانی به نام حماس اصلا قابل قیاس نیست و اگر هم مقایسه شود یک جوک سیاسی بیشتر نخواهد بود.
 از منظر نظامی مقاومت غزه در همان دو روز اول جنگ باید شکسته می شد و ارتش اسرائیل حماس را باید له  می کرد.

بیست دو روز مقاومت آن هم بعد از ماه ها محاصره و شلیک 900 راکت به شهرهای اسرائیل و متوقف کردن نیروی زمینی اسرائیل در نواحی مرزی به نظر من یک شاهکار در  کارنامه ی مقاومت خواهد بود. شما متاسفانه در این 22 روز به یک چیز توجه نکردید و آن هم تحول در شیوه های مقاومت بود.

مقاومت اسلامی پس از 22 روز نبرد مطمئنا بازدارندگی اسرائیل را کاهش داده است.
 وقتی حماس بتواند با اسرائیل این گونه مبارزه کند سوریه که در حدود یکهزار فروند موشک اسکاد بی در اختیار دارد و مصری که ابرقدرت شمال افریقا و خاورمیانه می باشد چگونه با اسرائیل مقابله خواهند کرد. دوست عزیز این بهترین نتیجه ای بود که حماس می توانست از این بحران به دست گیرد. اسرائیل با کشتار  قطعا به اهداف خود نخواهد رسید و چه بسا ملت فلسطین را رادیکال تر خواهد کرد. و محبوبیت سازمان های حماس و جهاد اسلامی را نیز افزایش خواهد  داد.

***

محمدرضا موسوی یادداشت فوق را در پاسخ به این مطلب نوشته است:
 

پيروزى! همواره خود را فريب مى دهيم . نابودى تمام زيرساختها و کشته شدن مردمان بى­گناه و آواره شدن صدها هزار نفر و نفرتى که در دل­ها کاشته مى شود يقينا پيروزى هيچ کس نيست.

صدام جنگ اول خليج فارس را که تمام زيرساختهايش توسط امريکا منهدم شد و ارتشش نابود و کشورش تحريم و به فلاکت افتاد ام المعارک و خود را پيروز اين ام المعارک مى دانست.  

آرى صدام پيروز بود چون کاخ­هايش همه سرجايشان بود و خانواده اش رو به راه اما مردم عراق به فلاکت افتادند.

آقاى محبيان اگر در دعوايى يکى از تو قويتر حسابى کتکت زد و خانه ات را ويران ساخت و بچه ات را کشت و ديگر اعضاى خانواده ات را زخمى کرد و بعدش هم ولت کرد به حال خودت اين پيروزى تو است. ديگه از اين ساده تر ميشه شرايط را براى امثال شما تشريح کرد تا بفهميد اوضا ع را.

من فردى عامى نيستم بلکه متخصص روابط بين الملل و امور خاورميانه­ام و مى توانم از دياسپوراى يهوديان تا بيانيه هرتزل در سوئيس و جنگ 48 و 67 و 73 و انتفاضه يک و دو و چگونگى شکلگيرى فتح و حماس و ... برايت بنويسم اما اين مثال ساده را براى تو زدم تا بفهمى که اين پيروزى نيست اين شکست است.

 اما هرکسى مى تواند در خانه خود بنشيند و هرطور که خواست تحليل کند.  


نظر شما :