راه دشوار جورج ميچل در خاورميانه

۱۳ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۲:۳۹ کد : ۳۸۳۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
تونی بلر، نماینده کمیته چهار جانبه صلح در خاورمیانه از جنبش حماس خواست، به جمع طرف­ های مذاکره کننده بر سر صلح خاورمیانه بپیوندد.
راه دشوار جورج ميچل در خاورميانه

تونی بلر، نماینده کمیته چهار جانبه صلح در خاورمیانه از جنبش حماس خواست، به جمع طرف­های مذاکره کننده بر سر صلح خاورمیانه بپیوندد.

بلر در گفت و گو با روزنامه تایمز لندن گفت: «معتقدم باید راهی بیابیم تا از حماس حمایت کنیم تا وارد مذاکرات صلح شود. البته این اقدام تنها زمانی ممکن است که حماس به شرایط مناسب برای پیوستن به این مذاکرات تن دهد.»

در همین رابطه جورج میچل، نماینده باراک اوباما در خاورمیانه که برای بررسی وضعیت جاری در منطقه به خاورمیانه آمده است، تاکید کرد، باید هر چه سریعتر به صلحی میان اسرائیلی­ها و فلسطینیان رسید گرچه حمله اسرائیل به غزه عواقب بسیار وخیمی در بر خواهد داشت و انتظار می­رود شکست­های بیشتری نیز در انتظار باشد.

میچل در دیدارش با مقام­های اسرائیلی خواستار بازگشایی گذرگاه­ها در برابر برقراری آتش بس میان حماس و اسرائیل شده بود که این تقاضا از سوی اسرائیلی­ها رد شد. به رغم این مخالفت جورج میچل تاکید کرد، برقراری آرامش و تعامل فوری با هدف برآورده ساختن نیازهای انسانی ساکنان غزه از اولویت­های دولت باراک اوباما است.

میچل گفت: «ما باید قدمی برداریم. اوباما تلاش دارد حرکتی موثر و مثبت در این زمینه برداشته شود تا هر چه سریعتر صلح در خاورمیانه برقرار شود.»

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو که بر اساس نظرسنجی­ها پیشتاز انتخابات پیش رو در اسرائیل است، گفت: «حزب من به هیچ عنوان به تعهدات ایهود اولمرت که شامل عقب نشینی از بیشتر سرزمین­های باریکه غزه در برابر رسیدن به صلح دائم با فلسطینیان است پایبند نخواهد بود و آن را نخواهد ­پذیرفت.»

پیش از این مطبوعات اسرائیلی اعلام کرده بودند، ایهود اولمرت در گفت و گو با میچل بر عقب نشینی از سرزمین­های اشغالی نوار غزه و اعطای زمین از جنوب اسرائیل به فلسطینیان در برابر مناطق شهرک نشین به توافق رسیده است. اولمرت همچنین این حرکت را به عنوان یک حرکت حزبی انجام داده و اعلام کرده، حزب کادیما به رهبری لیونی نیز به این تعهد پایبند خواهد بود. بر این اساس اسرائیل با بازگشت به مرزهای 1967 موافقت خواهد کرد به شرطی که بیشتر شهرک­ها به قوت خود باقی باشند و در مقابل اسرائیل به فلسطینیان زمین بدهد، بیت المقدس تقسیم شود اما اسرائیل مالکیت قسمت شرقی بیت المقدس را برای فلسطینیان به رسمیت بشناسد، اداره مکان­های مقدس به عهده سازمان­های بین­المللی باشد و پناهندگان فلسطینی به اسرائیل باز نگردند.

با این حال لیونی در گفت و گوی مطبوعاتیش در روز جمعه 30 ژانویه گفت: «من تنها توافقی را می­پذیرم که تنها حافظ مصالح ما باشد و از شهرک­های یهودی­نشنین بیشتری حمایت کند و اماکن مهم در راسشان بیت المقدس را برای ما محفوظ نگه دارد. اسرائیل به هیچ عنوان اجازه نمی­دهد یک پناهنده فلسطینی به اسرائیل وارد شود و حاضر نیستم در برابر این خواسته­ها هیچ حرکت سیاسی انجام دهم.»

بدین ترتیب پیش­بینی می­شود ماراتن سخت جورج میچل آغاز شده باشد. ماراتنی که این بار به سادگی مذاکرات صلح ایرلند شمالی نخواهد بود به ویژه که هیچ کدام از مختصات آن بحران را نیز ندارد. اما کار میچل زمانی سخت­تر خواهد شد که لیونی به تعهداتی که اولمرت به وی داده پایبند نباشد و فراتر از آن نتانیاهو در اسرائیل بر سر کار آید و کار بیش از پیش سخت شود. فردی که در منویات اسرائیلی به شدت افراطی است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :