محمد شریعتمداری: شهادت می‌‏دهم که دولت آقای خاتمی منابع حساب ذخیره ارزی را درست مصرف کرد

۲۶ آذر ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۴ کد : ۳۴۶۰ اخبار اصلی
گفت‌وگوى سايت باران با وزير سابق بازرگانى
محمد شریعتمداری: شهادت می‌‏دهم که دولت آقای خاتمی منابع حساب ذخیره ارزی را درست مصرف کرد
محمد شریعتمداری، وزیر سابق بازرگانی در واکنش به طرح این موضوع که "دولت آقای خاتمی اقدام به خالی کردن 50 میلیارد دلار حساب ذخیره کرده"، اظهار داشت: طرح این مسایل در شرایط حاضر که در آستانه انتخابات قرار داریم، جنبه سیاسی پیدا کرده است؛ هر چند که در بطن این مسایل مباحث کارشناسی بسیار عمیقی وجود دارد که اگر با نگاه کارشناسانه به آن نگاه شود می‌‏تواند برای آیندگان مفید باشد.

وی افزود: به عنوان عضوی از دولت خاتمی شهادت می‌‏دهم که آن دولت برای وجیه‌‏المله شدن حتی از حداقل ابزارهای در اختیار خود استفاده نکرد، در حالی که می‌‏توانست این کار را بکند.
شریعتمداری تصریح کرد: برای ما خیلی آسان بود که 280 میلیون دلار واردات میوه (واردات سال 86) به کشور انجام بدهیم، یعنی اگر دولت اراده می‌‏کرد، می‌‏توانست اما این کار خدمت به اقتصاد نیست.

وی با بیان اینکه در مقطعی در دولت آقای خاتمی به دلیل سرمازدگی تولید سردرختی کشور به طور قابل ملاحظه‌‏ای کاهش یافته بود،یادآور شد: سرما تولید مرکبات را در دولت دوم آقای خاتمی 15 درصد کاهش داده بود؛ می‌‏توانستیم با ارقام کمتر از 280 میلیون دلار ما هم این مشکل را حل کنیم ولی استدلال دولت در آن مقطع این بود که این کار خدمت به اقتصاد ایران نیست.
وزیر سابق بازرگانی خاطرنشان کرد: اگر مردم می‌‏توانستند قیمت پرتغال کیلویی هزار تومان را در شب عید تحمل کنند، به قیمت اینکه ایران چهارمین تولیدکننده مرکبات جهان همچنان بر این قله رفیع بماند و این مسیر را طی کند، تصمیم عقلایی بود که برای حمایت از تولید داخل وارداتی انجام نشود.
وی ادامه داد: بالاخره کشور ما جزء کشورهای نیمه خشک جهان است و نباید با واردات میوه افتخارات حوزه کشاورزی را از او گرفت.
شریعتمداری گفت: دولت در آن سال این فشار را تحمل کرد ولی واردات انجام نداد، در خیلی از زمینه‌‏ها دولت می‌‏توانست با واردات مشکلات کشور را تسهیل کند، اما به این توجه داشت که میزان واردات کالاهای مصرفی را به اندازه‌‏ای افزایش ندهد که به تولید داخل لطمه وارد شود.

وزیر بازرگانی دولت اصلاحات با بیان اینکه اعداد و ارقام گویای عملکرد دولت آقای خاتمی هستند، تاکید کرد: در دولت آقای خاتمی واردات 30 میلیارد دلار کالا در سال‌‏های 83 و 84 تنها با هدف توسعه صنعتی انجام گرفت؛ عمده این واردات کالاهای سرمایه‌‏ای و واسطه‌‏ای برای فعالیت‌‏های صنعتی کشور بود، در حالی که دولت می‌‏توانست برای اینکه وجیه‌‏المله شود، در شرایطی که بهای نفت هم افزایش یافته بود، تعرفه‌‏ها را پایین بیاورد و واردات کالاهای مصرفی را افزایش دهد.
وی ادامه داد: در مقابل شاید مردم احساس می‌‏کردند چقدر کشور خوب اداره می‌‏شود؛ اما آیا آیندگان درباره ما درست قضاوت می‌‏کردند؟

شریعتمداری در گفت‌‏وگو با ایلنا گفت: من شهادت می‌‏دهم که دولت آقای خاتمی به این مسایل توجه داشت به طوری که برداشت از حساب ذخیره ارزی موضوع دعوای جلسات دولت بود.
عضو هیات مدیره بنیاد باران با اشاره به هزینه کردن 250 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی طی دو سال گذشته خاطر نشان کرد: اینکه گفته می‌‏شود 50 میلیارد دلارمنابع حساب ذخیره ارزی در دولت آقای خاتمی تخلیه شده، اولاً که حتماً این عدد غلط است، ولی 250 میلیارد دلار درآمد دولت در این دو سال را دیدیم که چه شد؟
وی اضافه کرد: اگر چهار سال دیگر هم دولت با همین وضعیت اقتصادی این روند را ادامه دهد، آیندگان در مورد آن قضاوت درستی نخواهند کرد.

شریعتمداری با یادآوری جلسات هیات دولت در دوره هشتم عنوان کرد: ما آن زمان برای مصرف منابع حساب ذخیره ارزی بسیار حساسیت داشتیم، فکر می‌‏کنم یکی از موضوعات اساسی دولت در آن ایام همین موضوع بود؛ یعنی وزیر صنایع دولت آقای خاتمی غوغا می‌‏کرد اگر قرار بود بیش از 50 درصد سهم حساب ذخیره ارزی که باید در اختیار بخش خصوصی و توسعه صنعتی کشور شود، به عنوان حقوق با مسایل جاری دولت هزینه شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح این مسایل به اعتقاد من کاملاً سیاسی است. اسناد بودجه آن زمان موجود است. از نظر بنده ممکن است 250 میلیارد دلار که دولت آقای احمدی‌‏نژاد در این دوره بدست آورده، پنهان باشد که صرف چه اموری شده ولی از نظر حساب و کتاب ملی کاملاً معلوم است.

عضو هیات مدیره بنیاد باران تاکید کرد: متأسفانه طرح این مسایل آب به آسیاب دشمن ریختن از هر دو طرف است. اینکه 250 میلیارد دلار کجا رفته در اذهان عامه این تصور ایجاد می‌‏شود که نکند دولت آن را به جیب خود گذاشته، البته این ادعا را هیچکس علیه دولت ندارد.
وی افزود: نظر کارشناسان این است که در جای خود هزینه نشده، به جای آنکه صرف حقوق و دستمزد شده که به عدم رشد تولید ناخالص داخلی متناسب با رشد نقدینگی انجامیده است.
وزیر سابق بازرگانی ابراز داشت: در آینده نزدیک افزایش حقوق و دستمزد به صفر نزدیک می‌‏شود، یعنی طرف دست در جیبش می‌‏کند و می‌‏بیند 100 تومان، 80 تومان ارزش دارد. پس اصلاً فرق نمی‌‏کرده که حقوق آن بالا برود؛ در حالی که منابع این حساب می‌‏توانست خرج تولید شود.

شریعتمداری همچنین گفت: این اختلاف نظر وجود دارد اما هیچکس هم این دولت را متهم نمی‌‏کند که منابع ارزی را در جیبش گذاشته اما وقتی اینگونه در جامعه مطرح می‌‏شود، مردم شاید وقتی این سخنان را بشنوند، فکر کنند هر دو دولت پول‌‏ها را به جیب زده است و این دعواها سر عدد است.
وزیر سابق بازرگانی ابراز داشت: در حالی که واقعاً اینگونه نیست؛ همه دعوا این است که پول حساب ذخیره ارزی چگونه هزینه شود و چگونه منابع ارزی به خدمت گرفته شود که آینده کشور را تضمیمن کند.

اوی در پایان تصریح کرد: هر دولتی که باعث شود منابع حساب ذخیره ارزی صرف توسعه کشور شود و این سرمایه ملی تبدیل به ثروت ملی شده که همیشه مازاد در اقتصاد ایران ایجاد کند، خدا به او خیر می‌‏دهد و بندگان هم درباره او قضاوت مثبت می‌‏کنند و حتماً هم قابل پنهان کردن نیست.

نظر شما :