احتمال پايان آتش بس ميان حماس و اسرائيل

۲۶ آذر ۱۳۸۷ | ۱۴:۰۲ کد : ۳۴۵۶ اخبار اصلی
در حالى که با ديدار خالد مشعل با جيمى کارتر رئيس جمهورى اسبق امريکا بسيارى گمان مى‌کردند اين ديدار بتواند در ادامه آتش بس ميان اسرائيل و حماس موثر باشد اما اين چنين نشده و احتمال شکست آتش بس بسيار است.
احتمال پايان آتش بس ميان حماس و اسرائيل

رئيس دفتر سياسى جنبش حماس تاکيد کرد، آتش بس با اسرائيل قابل تمديد نخواهد بود. خالد مشعل رئيس دفتر سياسى جنبش حماس، در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌اى القدس اظهار داشت: مهلت اين آتش بس شش ماه بود و دشمن در اين شش ماه به هيچ کدام از شروط آتش بس پايبند نبود و طبيعتا از نظر حماس و ديگر گروه‌هاى فلسطينى اين آتش بس به پايان مى‌رسد و تمديد نخواهد شد.

 

وى در ادامه افزود: «گروه‌هاى مقاومت و در راس آن حماس بر اساس شرايط ميدانى موجود عمل خواهند کرد و اين مساله با طرح ما در مقاومت با اشغالگران و دفاع از ملت فلسطين انسجام دارد. تهديدهاى اسرائيل مبنى بر حمله به غزه چيز جديدى نيست و ما معتقديم که تاوان اين حمله بسيار سنگين خواهد بود و دشمن با واکنشى بسيار شديد‌تر در قبال اين حمله روبرو خواهد شد.»

 

رييس دفتر سياسى جنبش حماس خاطر نشان کرد، شرط اصلى آتش بس لغو محاصره غزه بود و سوال ما اين است که تا زمانى که محاصره از بين نرفته است، اين آتش بس چه ارزشى دارد؟

 

وى در خصوص اتهامات وارده عليه حماس مبنى بر پيروى اين جنبش از ايران و سوريه گفت: «هيچ کس نمى‌تواند ثابت کند که حماس حتى يک درصد تحت فشار يا تاثيرپذيرى منطقه‌اى قرار دارد. علاوه بر آن عربستان، کشورهاى حوزه خليج فارس و اکثر کشورهاى عربى، طى سالهاى گذشته کمک‌هاى زيادى به جنبش فتح کردند. آيا اين کمک‌ها هم رشوه براى مساله فلسطين محسوب مى‌شود که اکنون حمايت سوريه و ايران از حماس را تاثيرپذيرى حماس از اين دو کشور مى‌دانند.»

 

از سوی دیگر رئيس دفتر سياسى جنبش حماس در ديدار با جيمى کارتر رئيس جمهوری اسبق آمريکا در دمشق، به بررسى محاصره اسرائیل عليه نوار غزه پرداخت.

 

يک مقام مسوول در جنبش حماس تاکيد کرد، کارتر و مشعل همچنين درباره پرونده آتش بس بين اسرائيل و حماس که 19 دسامبر به پايان مى‌رسد و همچنين موضوع پرونده گلعاد شليط اسير اسرائيلى، گفت‌وگو کردند.

 

در همین حال اسامه ابوخالد، يک مقام مسئول در دفتر اطلاع رسانى جنبش حماس در دمشق تاکيد کرد، موضع‌گيرى حماس در قبال آتش بس مشخص است و اين جنبش هرگز با تمديد آتش بس با توجه به ادامه حملات اسرائيل عليه ملت فلسطين در کرانه باخترى و نوار غزه و در سايه تشديد محاصره غزه موافق نيست.

 

وى عنوان داشت، اين موضوع هم چنان در بين گروه‌هاى فلسطينى در حال بررسى است. گروه‌هاى فلسطينى و حماس تنها زمانى تن به آتش بس مى‌دهند که منافع ملت فلسطين در آن در نظر گرفته شده باشد.

 

اين در حالى است که عاموس گلعاد، يک مقام مسئول در وزارت جنگ اسرائیل، روز يکشنبه براى مذاکره با مصر برای امکان تمديد آتش بس به قاهره سفر کرد.

 

وى روز شنبه به خبرگزارى فرانسه گفته بود: «هدف از اين سفر ديدار با عمر سليمان وزير اطلاعات مصر و بررسى موضوع احتمال تمديد آتش بس است. اسرائيل خواهان ادامه آتش بس است مشروط بر آن که حماس به حملات موشکى از غزه پايان دهد.»


نظر شما :