بوش سرت را بدزد

۲۵ آذر ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۵ کد : ۳۴۴۷ اخبار اصلی
جورج بوش در کنفرانس خبرى خود در بغداد مورد حمله يک خبرنگار عراقى با کفش شد
بوش سرت را بدزد

جورج بوش، رئیس جمهوری امریکا در حالی روز گذشته به طور سر زده وارد بغداد شد که رسانه­ها این سفر را سفر خداحافظی وی با عراق توصیف کردند. هدف از انجام این سفر امضای توافق­نامه امنیتی که اکنون دیگر به توافق­نامه خروج نیروهای امریکایی از عراق معروف شده، میان بغداد و واشنگتن بود. اما سفر جورج بوش به عراق با حادثه نادری همراه شد که به عنوان یک حادثه تاریخی در سفر خداحافظی رئیس جمهوری امریکا ثبت شد. وی پس از امضای توافق­نامه به همراه نوری مالکی نخست­وزیر عراق به جمع خبرنگاران آمد و پس از ایراد سخنانی با حرکت ناگهانی یک خبرنگار جوانی عراقی مواجه شد که به طرفش کفش­هایش را پرتاب کرد و به او دشنام داد. این خبرنگار عراقی به هنگام پرتاب کفش­هایش به بوش گفت: «اين بوسه خداحافظى است، سگ!»

 

 

حرکت این خبرنگار 28 ساله به اندازه­ای غیر مترقبه بود که بهت همگان حتی روزنامه­نگاران و خبرنگاران حاضر را برانگیخت. نوری مالکی از این حرکت به اندازه­ای یکه خورد که غضب و ناراحتی در چهره­اش به وضوح دیده می­شد. وی حتی دستش را در برابر صورت رئیس جمهوری امریکا گرفت تا ضربه کفش دوم به وی اصابت نکند. البته این حادثه به رئیس جمهوری امریکا آسیبی وارد نکرد.

 

خبرنگار جوان عراقی در شبکه بغدادیه، که یک شبکه عراقی نزدیک به بعثی­ها است و به گفته منابع عراقی نزدیک به دیپلماسی ایرانی با حمایت رغد صدام، دختر صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع عراق اداره می­شود. شبکه­ای که در بسیاری مواقع دقیقا از عقاید و منافع بعثی­ها حمایت می­کند و مواضعی ضد ایرانی و امریکایی دارد. خبرنگار جوان این شبکه که در کنفرانس خبری بوش مرتکب آن عمل شد، منتظر الزیدی نام دارد و به گفته شبکه الجزیره، متولد شهر بغداد و فارغ التحصیل دانشکده اطلاع رسانی بغداد است. همکارانش وی را به عنوان شخصی آرام می شناسند که امسال یک بار نیز توسط گروه­های تروریستی ربوده شده بود. الزیدی همچنین به عنوان فردی مخالف با حضور نظامیان امریکایی در عراق معروف است.

 

پس از حادثه، نیروهای امنیتی به این خبرنگار حمله کرده و وی را با کتک از محل کنفرانس خارج کردند. جورج بوش رئیس جمهوری امریکا پس از این حادثه تلاش کرد، خبرنگاران را آرام کند و فضا را به حالت اولیه خود بازگرداند. خبرنگاران حاضر در این نشست اقدام خبرنگار بغدادیه را ناپسند دانسته و خطاب به رئیس جمهوری امریکا گفتند، وی نماینده ملت عراق نیست.

 

جورج بوش، پس از آن با خنده و شوخی به حضار گفت: «شماره اين کفش 10 بود.»

 

وی سپس به خبرنگاران گفت: «من دلیل این کار خبرنگار بغدادیه را نفهمیدم. ولی می­دانم وی نماینده ملت عراق نیست. ما در عراق کار سختی را آغاز کرده و به سرانجام رساندیم. مردم عراق توانستند با سقوط رژیم بعثی به آزادی و حقوقشان برسند. اما به هر حال این رفتار نیز خود نشان از دموکراسی و آزادی بیان در عراق دارد که یک نفر این گونه آزادانه می­تواند اعتراضش را به من نشان دهد.»

 

شبکه بغدادیه پس از این حادثه از مقام­های عراقی خواست، خبرنگار جوانش را آزاد کند. در بیانیه­ای که از سوی این شبکه منتشر شده، آمده است، با توجه به اصول آزادی بیان و آزادی رسانه­ای خواستار آزادی خبرنگار شجاعمان(!) منتظر الزیبدی هستیم. این شبکه در ادامه بیانیه خود آورده است، در صورتی که دولت عراق اقدام به آزادی این خبرنگار نکند نشانه آن است که راهی را می­پیماید که پیش از این رژیم سابق عراق می­پیمود.   

 


نظر شما :