اولين سفر خارجى رائول کاسترو

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۴۵ کد : ۳۴۳۹ اخبار اصلی
رائول کاسترو در نخستين سفر خارجى‌اش به ونزوئلا رفت و از آنجا قرار است به برزيل رود
اولين سفر خارجى رائول کاسترو

رائول کاسترو نخستين سفر بين‌المللى خود را به عنوان رئيس جمهوری کوبا روز شنبه به ونزوئلا انجام داد. اين سفر که يک انتخاب نمادين محسوب مى‌شود با هدف تقويت مناسبات با متحد سوسياليست کوبا و حامى مالى هاوانا صورت گرفت.

 

هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا از مدت‌ها قبل متحد نزديک فيدل کاسترو، رهبر سابق کوبا و برادر بزرگترش رائول کاسترو بوده است.

 

هوگو چاوز در مراسم استقبال از همتاى کوبايى خود در فرودگاه کاراکاس با به آغوش کشيدن رائول کاسترو گفت: «به خانه خودت خوش آمدي. سفر تو براى ما يک افتخار است.»

 

خبرگزارى آسوشيتدپرس در گزارش خود آورده است، رائول کاسترو نيز ضمن رساندن سلام برادرش به رئيس جمهوری ونزوئلا گفت: «من حامل يک سلام هستم، يک قدردانى از سوى مردم کوبا و فيدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا براى تمام مردم ونزوئلا.»

 

فيدل کاسترو از زمان انجام عمل جراحى روده در ژوييه 2006 در محافل عمومى حاضر نشده و در ماه فوريه امسال پست رياست جمهورى کوبا را به رائول واگذار کرد.

 

انتخاب ونزوئلا به عنوان اولين سفر خارجى رائول کاسترو بيانگر اتکاى کوبا به حمايت ونزوئلا است.

 

ونزوئلا روزانه حدود 90 هزار بشکه نفت خام با شرايط خاص به کوبا مى‌فروشد و اميدوار است که اين رقم را تا سال 2013 به 150 هزار بشکه در روز برساند.

 

رافائل راميرز، وزير نفت ونزوئلا، در ماه ژوييه گفت: «شرکت نفت دولتى ونزوئلا همچنين حدود 83 ميليون دلار براى احياى يک پالايشگاه کوبا که متعلق به دوره‌ شوروى سابق است سرمايه‌گذارى کرده است.»

 

دولت کوبا نیز 30 پزشک و پرستار کوبايى و همچنين چند هزار مربى ورزشى و تکنسين کشاورزى به ونزوئلا اعزام کرده است.

 

چاوز و رائول کاسترو روز شنبه با نثار گل به مجسمه‌ سيمون بوليوار، قهرمان استقلال آمريکاى جنوبى در مرکز کاراکاس اداى احترام کردند.

 

اين دو سپس از مقبره‌ بوليوار بازديد کردند و در آنجا شهردار کاراکاس کليد‌هاى شهر را به رائول کاسترو اهدا کرد.

 

راميرز به هياتى از مقام‌هاى ونزوئلا و کوبا گفت: «سران دو کشور قرار است مذاکرات خود را در زمينه 311 پروژه همکارى براى سال آينده در کاخ رياست جمهورى ونزوئلا به اتمام برسانند. ما با يک روند بسيار مهم و مستمر در حال پيش رفتن بوده‌ايم.»

 

انتظار‌ مى‌رود رائول کاسترو پس از ونزوئلا در نشست سران کشورهاى آمريکاى جنوبى و حوزه درياى کارائيب که روز سه‌شنبه در برزيل برگزار مى‌شود، شرکت کند.

 


نظر شما :