صادق خرازی: آمریکا سال 2003 چارچوبی را برای گفت‌وگو با ایران مطرح کرده بود

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۵ کد : ۳۴۲۶ اخبار اصلی
واکنش صادق خرازى به انتشار خبری به نقل از دنیس راس درباره یک نامه و‌ جزییات آن ...
صادق خرازی: آمریکا سال 2003 چارچوبی را برای گفت‌وگو با ایران مطرح کرده بود
سفير سابق جمهورى اسلامى ايران در فرانسه در واکنش به انتشار خبرى به نقل از دنيس راس مبنى بر ارسال پيشنهادى ازسوى ايران براى آمريکا در سال 2003 و عکس‌العمل برخى از نيروهاى داخلى نسبت به اين خبر، ضمن تکذيب خبر مزبور به تبيين موضوع پرداخت.
صادق خرازى درتماس با خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، به خبرى که در هفته‌هاى اخير به نقل از دنيس راس در مطبوعات منتشر شده است اشاره کرد و با بيان‌ اين‌که برخى از افراد درباره اين خبر اظهار نظرهاى شتابزده‌اى کردند، اصل خبر منتشر شده را کاملاً بى اساس و کذب محض دانست و گفت: دنيس راس در گفت‌وگو با مجله نيوز ويک مدعى شده بود که در سال 2003 نامه اى توسط معاون وزير خارجه ايران به مقامات امريکايى تسليم شده است که در آن ايران متعهد گرديده است سياست خود را نسبت به فلسطين تغيير دهد و دست از حمايت از حزب الله بردارد. اين داستان به "خسن و خسين دو دختران مغاويه اند" مى ماند.
وى خاطرنشان کرد: اما واقعيت قضيه اين است که آمريکائى‌ها در سال 2003 به صورت غير رسمى و از طريق سفير سويس متن مکتوب بدون امضائى (non-paper) را براى ما فرستادند که در آن چارچوبى را براى گفت‌وگو با ايران مطرح ساخته بودند. اين چارچوب داراى بندهايى در مورد مسايل فيمابين ايران و آمريکا و مطالبات هر يک از ديگرى بود، ولى در آن صحبتى از شناسايى اسراييل يا عدم حمايت از حزب الله نشده بود. معذالک از آنجا که چنين فرايندى با سياست هاى جارى ايران سازگارى نداشت و آنها نيز آمادگى نداشتند آن چارچوب را متناسب با مواضع ايران تنظيم کنند، موضوع منتفى گرديد. ما البته از واقعيت قضيه اطلاع درستى نداشتيم که چه کسانى از مقامات آمريکايى در جريان چنين اقدامى قرار داشته اند.
سفير سابق جمهورى اسلامى ايران در فرانسه با تاکيد مجدد بر اين‌که اظهارات اخير دنيس راس نادرست است، توضيح داد: متن مورد بحث به صورت نامه نبوده است که رسميت داشته باشد، بلکه مکتوبى فاقد امضا و غير رسمى بوده است که از طريق واسط براى ما به منظور استمزاج ارسال شده بوده است، همچنين مبدأ متن مزبور ايران و مقامات ايرانى نبوده‌اند، بلکه متن در آمريکا تهيه شده، به طريق فوق الذکر براى ما ارسال شده بوده است و اينجانب نيز در آن زمان معاون وزارت خارجه نبوده‌ام، بلکه به عنوان سفير ايران در پاريس مشغول خدمت بوده‌ام و در متن مزبور صحبتى از شناسايى رژيم غاصب اسراييل توسط ايران يا عدم حمايت ايران از حزب الله مطرح نشده بوده است.
خرازى در ادامه خاطرنشان کرد: ايران در واکنش به چنين متن غيرقابل قبولى، ديدگاه مستدل خود را که مبتنى بر اصول حکمت، عزت و مصلحت بود همان موقع به صورت غير رسمى به واسط اعلام داشت و موضوع با توجه به عدم تطبيق چارچوب پيشنهادى آمريکا با سياست هاى ايران و عدم آمادگى آمريکا به پذيرش مواضع ايران منتفى شد و مورد پيگيرى قرارنگرفت.
وى ادامه داد: بنابراين مشاهده مى کنيد که واقعاً همان داستان خسن و خسين دو دختران مغاويه اند تکرار شده است. جاى بسى تأسف است که برخى افراد بى محابا و شتابزده و صرفاً به علت رقابتهاى سياسى به دام بيگانگان مى افتند و براساس خبرى بى پايه و کذب محض به قضاوت مى نشينند.
سفير سابق جمهورى اسلامى ايران در فرانسه در پايان ابرازداشت: از اين دوستان بايد پرسيد مگر دستور دينى ما نيست که اگر فاسقى خبرى براى شما آورد ابتدا آنرا راستى آزمايى کنيد؟ پس چرا قبل از اينکه موضع بگيريد به بررسى صحت و سقم ادعاى بيگانگان نمى پردازيد تا در دام آنها نيفتيد؟ که گفته اند: "من حفر بئراً لاخيه وقع فيه". فاعتبروا يا اولى الابصار.

نظر شما :